Zelfde springbars voor stalen en leren band?

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat springbars voor stalen banden 1mm korter zijn dan die voor leren banden.

Dwz 19mm springbars op een Speedmaster met 20mm lugs en stalen band en 20mm bars als je hem op leer doet.

Houden jullie dit ook aan, of gebruiken jullie gewoon de origienele springbars als je er een leren band aan hangt?

2 likes

Ik gebruik dezelfde springbars.
Bij diverse modellen/banden geen probleem.

1 like

Omega adviseert dat inderdaad dus had voor mijn PO verschillende springbars.

2 likes

Weer wat geleerd!

Bij de Oris 65 heb je ook 2 verschillende lengtes , leer en staal andere maat.

2 likes

je was me net voor :joy::yum::joy:

1 like

En wat is hier de logica van dan? Voor leer kan ik me evt iets voorstellen bij losschieten door zijdelingse frictie, maar dan past je band gewoon niet. Maar een te korte springbar voor staal? Geen idee.

Potjandorie :grin: …Al 3 dagen bezig met mijn nieuwe originele CTZ Signature band om 1 endlink vast te zetten :see_no_evil: … De springbars van een originele leren band gebruikt maar lukte steeds niet…1 kant was mijn vrouw wel gelukt dus dacht dat het zo hoorde(geluk gehad waarschijnlijk :roll_eyes: ) Nu met een 21 mm springbar zat de band er zo op.

Dit topic kwam voor mij precies op tijd :+1::grinning: …weer wat geleerd :grin:

6 likes

Uit eigen ervaring: true :grin:

1 like

Klopt, zo doe ik het ook. Omega levert ook deze 2 lengtes springbars bij de speedmaster.

1 like

Er zit wel degelijk verschil in Springbars voor rubber/leer of staal.

Omega zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar toch snap ik het niet …

Als je spring bar goed tussen de lugs past, wat maakt het dan nog uit of het bandje van leer, staal, plastic, nylon of rubber is? De lugs veranderen toch niet van afstand als je er een ander bandje op doet?

Het zal wel aan mij liggen, Omega weet het ongetwijfeld beter dan ik … maar de reden waarom ontgaat me.

Misschien verklaart dit mijn problemen afgelopen vakantie met losschieten de pinnen met natte Nato’s.
(Natto volgens @Da_Watcher :joy:). Bij zijdelingse frictie werd de pin zonder moeite los getrokken. Droog geen probleem.
Toch maar langere pinnen proberen!

1 like

Nog nooit van gehoord of zelf bemerkt.
Wat ik wel weet is dat ik bij mijn Sinn met stalen band dunnere springbars nodig heb dan er bij de standaard leren band zitten. Die worden dan ook zo geleverd door Sinn…

Maar een verschil in lengte? Ik zal eens kieken als ik tijd heb.

Bij een leren band hoeft de pen in ingedrukte toestand niet tussen de lugs te passen; je kunt namelijk eerst het ene eind in de lughole plaatsen, dan de band tussen de lugs schuiven en tot slot het andere einde indrukken en in de lughole schuiven.

Bij een stalen band heb je die flexibiliteit niet want de endlink past niet scheef tussen de lugs, dus moet de springbar aan beide zijden tegelijk ingedrukt worden en in ingedrukte toestand volledig tussen de lugs passen.
Vandaar dat je dus bij een stalen band een kortere springbar nodig hebt. :sunglasses:

12 likes

@wbcoupe

Heel goed verwoord. Zo is het.

1 like

Bij 20mm breedt, neem ik 20mm Springbars en voor leer/rubber kun je vaak ook 21mm gebruiken!

19mm is mij te riskant! Want waarvoor heb je anders 20mm Springbars??

Fijn inderdaad als er zo snel al een duidelijke uitleg in een topic staat! :slight_smile:

Nette uitleg. Ik heb het nooit zo bekeken.
Als je een lederen band besteld krijg je altijd wel springbars in dezelfde breedte is mijn ervaring.

1 like

Hierbij blijft natuurlijk de vraag hoe je precies de maat van een springbar definieert. Die heeft een maximale en een minimale lengte. Vaak ligt de minimale lengte in de buurt van de opgegeven maat.

1 like