Voor zelfstudie op amateurniveau zijn er tegenwoordig heel veel mogelijkheden. YouTube staat vol met gratis kanalen waar horlogetechniek wordt uitgelegd en zelfs onderwezen.
Verder heb ik lang geleden de basistechniek gedaan in een online sleutelcursus voor zakhorloges. Aangeraden wordt om daarmee te beginnen, want werkt in de basis hetzelfde als een polshorloge maar de onderdelen zijn groter. Daardoor kan je makkelijker een start maken en leren omgaan met de techniek en gereedschappen. Ik deed die cursus hier: https://online.ticktockproductions.com/
Daarna ben ik door gegaan naar TimeZone Watch School. Daar begin je dan aan de basis met een polshorloge. Dat is inmiddels een beroemde âcultâ opleiding die bijna niets kost om te volgen. Ik denk zoân beetje de eerste internet cursus horlogemaken in die tijd. Let wel: amateurcursus en geen officiĂ«le horlogemakers opleiding! Zie hier: TimeZone Watch School Home
YouTube had destijds nog niet zoveel mogelijkheden als nu. Dus ook daar kan je tegenwoordig heel veel info vinden!
Filmpjes kijken, maar vooral ook veel lezen. Het nadeel aan YouTube is dat elke ajuinenboer zichzelf kan filmen tijdens het klooien aan een uurwerk, en als je de theorie niet een beetje snapt dan kan je nooit zeker weten of je naar goeie raad kijkt of naar gepruts dat pek en veren verdient (en er is veel gepruts te vinden).
Verschillende ervaren auteurs hebben ook soms andere manieren van dingen aan te pakken, en als je voor een specifiek iets een paar verschillende goed onderbouwde meningen/zienswijzen hebt gezien, verruimt dat sterk je inzicht.
Ik ben veel te laat begonnen met het onderhouden van horloges.
Ja, ik ben naar verschillende scholen geweest om te kijken wat nog mogelijk was, avondschool â> 3 jaar, om dan eerst de koekoeksklokken te mogen hanterenâŠ
Dan nog enkele jaren laten bezinken want echt zolang?
Tot ik na 1.5 jaar terug een belangrijk uurwerk bij een beunhaas terug ben gaan halen en zei, dit kan ik zelf beter.
Hoe moeilijk kan het zijn!
Wel, ik ben begonnen met het kopen van een eta 2824-2 movement en heb het ondertussen al tig keer uit elkaar gehaald en met de nodige preciesie van YouTube terug geservised en running gekregen.
Ik moet nog veel leren maar ik heb al vele andere calibers mogen hanteren en zo moeilijk is het allemaal niet.
De enige spijt die ik heb is dat ik er niet vroeger mee begonnen ben.
Belangrijk, begin met goede materialen en dat kost geld!
Schroevendraaier set, tweezers en leer deze dresseren.
Stevig olie setje en je bent er bijna.
Ik was snel klaar met loupes en heb deze ingeruild voor een trinocular microscope.
Het oliën van jewels is nu heel makkelijk en ik gebruik ze bijna niet meer.
Voor de meesten zijn loupeâs meer dan prima en dat bespaart wel wat geld.
Eerlijk. Ik wou dat dit mijn dagelijkse job was, heel bevredigend.
TĂșĂșrlijk! Youtube is je beste leermeester. En getikttok niet te vergeten. Gewoon 'n paar filmpjes kijken en je kunt de hoogtespeling aanpassen als de beste, 'n chronograaf corrigeren gaat dan moeiteloos en olie geven kent dan voor jou geen geheimen meer. TĂșĂșĂșĂșrlijkâŠ
Inderdaad, de basis is niet heel erg moeilijk. Maar je kunt bijna oneindig ver de diepte in. Dat is ook juist het leuke!
Zolang je niet pretendeert het allemaal te weten en voor jezelf lekker bezig bent is er niets mis mee om het â al doendeâ te leren. Succes !
Mooi om er eens aan te snuffelen maar zoals bij alles, hoe meer je weet van iets hoe moeilijker het lijkt te zijn en realiseer je pas echt hoe groot het te overbruggen gat nog is. B.v. olie geven alleen al is een vak apart. Je start is niet verkeerd, veel uren maken achter de bank is heel goed maar zoek ook een leermeester die je de kneepjes kan leren en de YouTube filmpjes voor je in perspectief kan plaatsen (en jou werk kan beoordelen), dan kom je erachter dat het toch wel een lastig vak is maar zo mooi dat het allemaal de moeite waard is!
Ik ben het er volledig mee eens dat een uurwerkmaker meer kan dan enkel een uurwerk servicen.
Je hoeft mij bijvoorbeeld niet te vragen om een nieuwe hairspring te plaatsen of een impuls jewel te vervangen.
Maar een basisservice is naar mijn mening perfect haalbaar. Voor bijna elk uurwerk zijn er online oil charts te vinden, en met de juiste inzet is veel gewoon aan te leren.
Ik wil mijn uurwerken zelf servicen,
Daar hoef je, vind ik, niet per se drie jaar opleiding voor te volgen.
Niet iedereen heeft die tijd.
Met voldoende passie en de wil om het zelf te leren, kom je er ook al is het met vallen en opstaan.
Als je het goed (correct) wil doen, dan heb je bv ook de juiste gereedschappen nodig die veel geld kostenâŠ
Ik zeg zo maar iets, wijzers terug plaatsen na de service die je gedaan hebt met behulp van Youtibe⊠elk binnenwerk heeft zijn specifieke houder, heb je ze niet, dan ga je beginnen klooien of je weet niet wat je doet.
Kijk maar even naar de verschillende houders. Die met pin in center of meerdere pinnen voor correcte ondersteuning. Hoe gebruik je ze?
Denk dat je al snel voor 1500 euro â 2000 euro houders hebt. (Misschien zijn er Aziatische varianten, geen idee)
Dat betwist ik toch niet? Staat letterlijk in mijn eerste post. Het kost geld!
Ik heb trouwens specifieke houders maar wat is er mis met een Bergeon 4040 die je kan gebruiken voor bijna alles?
Wijzers plaatsen kan je op verschillende manieren doen dat is alvast de kost niet.
Voor de laatste keer, ik ambieer ook niet het vak horlogemaker, ik wil mijn eigen horloges kunnen servicen en als het niet goed is dan zal de timegrapher mij dat wel duidelijk kunnen vertellen.
Als je geen 3 jaar voor de opleiding over hebt dan is er wel een 1800 uur opleiding bij de Wostep in Zwitserland. Heb je in 11 maanden een intensief programma waarbij je de basis geleerd hebt.
Je komt er dan ook achter dat de Bergeon 4040 houder niet de meest ideale tool is. Veel beschadigingen komen uit zoân houder voort doordat het uurwerk kantelt bij het schroeven!
Ja, maar de kostprijs van een jaar in Zwitserland. Hory shet.
Het hangt er allemaal van af hoe ver en professioneel je wil gaan. Ik heb geen ambitie om als een pro andermans dure uurwerken te servicen - dus weinig nut (al had ik het graag gedaan). Maar ik ken mijn eigen beperkingen, dat compenseert een beetje.
Omdat er legio uurwerken in de omloop zijn waarbij iemand de secondewijzer heeft teruggeplaatst in een bergeon 4040 en teveel kracht heeft gebruikt. Dan duw je de steen uit positie en creĂ«er je âendshakeâ, met alle gevolgen van dien.
Overigens doe ik het al een aantal jaar, en heb ik het ook grotendeels van YouTube. Wel goed opletten naar wie je kijkt, de grens tussen entertainer en leermeester is soms niet helemaal duidelijk. Zelf heb ik de videoâs van mark lovic en Alex Hamilton zovaak gezien dat ik ze bijna mee kan praten
Een wristwatch revival zou ik wat betreft leren links laten liggen.