Zenith ana-digi LED

Ik zag dit op ebay:

Achter het gore gekraste glas een mooi bewaard gebleven wijzerplaat. (waarom dat belangrijk is, behalve het uitzicht leg ik nog uit)

En tussen het DNA zie je een brandschoon uurwerk.

Dus ik dacht “ik waag de gok”. Meestal gaan dit soort horloges stuk omdat ze opgeslagen worden/weggelegd met de batterijen er nog in, die gaan lekken en de dampen en het zuur vreten metalen onderdelen weg en tasten de wijzerplaat aan. Daarom lette ik op de wijzerplaat :slight_smile:
Ik had al een hele poos geleden een “NOS” Zenith gekocht, mooie kast met een compleet verrot uurwerk. Als je een batterij horloge met een plaat als deze ziet moet je oppassen. Je ziet dat het blauw rond de uren indexen is weggevreten.

Mijn “nieuwe” uurwerk zag er prima uit, alleen één van de metalen veren aan de zijkant waar de knoppen op drukken was gebroken. Mijn rotte uurwerk was de perfecte donor :slight_smile:

Dus veertje vervangen, uurwerk in de nette kast, batterijen er in en op de knop linksonder drukken om het uurwerk te activeren.
En alles werkt!

Knop rechtsboven is voor de datum, die rechtsonder laat de lopende seconden zien.

Mijn mooie kast heeft zelfs nog wat was op het achterdeksel.

Heel draagbaar klokje nu :slight_smile:

Origineel bandje heb ik ook nog.

En voor de leuk nog het dode circuit. Overgecompliceerd en kwetsbaar.

Nu heb ik twee werkende exemplaren, die met de zilverkleurige plaat vreet helaas in een paar weken twee batterijen op, even kijken of de blauwe wat zuiniger is…

Ziet er goed uit, mooi gedaan! (tu)

Die Zenith heb je weer mooi aan het lopen gekregen, ziet er ook mooi uit.
Heel leuk om te zien waar je op moet letten en wat er zoal stuk kan gaan.

Vet Martijn (tu) Ik ben ook weer opzoek naar een leuk projectje. Met welke zoekterm zoek jij op Ebay? :slight_smile:

Heel veel tijd hebben en dan zoeken op “vintage quartz watch”. De sleepnet methode dus. Of iets leuks zien op crazywatches.pl en dan een paar jaar zoeken op b.v. “zenith led”. Op eBay.

Erg mooi horloge.

Zou het smeren van het loopwerk de batterij duur verlengen?
Lijkt me dat een zwaar lopend uurwerk meer stroom verbruikt of het moet een elektronische lekkage o.i.d.zijn.

Oke thanks!

MartijnV Schreef:

Heel veel tijd hebben en dan zoeken op “vintage
quartz watch”. De sleepnet methode dus. Of iets
leuks zien op crazywatches.pl en dan een paar jaar
zoeken op b.v. “zenith led”. Op eBay.

Zal de LED zijn die zoveel vreet. Heb zelf een aantal LEDhorloges uit de jaren zeventig en om de twee maanden zijn de twee batterijen gewoon leeg.

Goede ombouw actie (tu). Die grijze wijzerplaat is 1000 maal mooier dan die witte. Inderdaad jammer dat die oude uurwerken batterijen vreten.

leuk man, mooi projectje

gaaf hee, kende dit model niet , de grijze is geweldig !

Kan meevallen hoor :slight_smile: Ik heb net mijn Orient touch led even op tijd gezet, werkte nog goed op de batterijen, hij liep nog op wintertijd…

joseppe Schreef:

Zal de LED zijn die zoveel vreet. Heb zelf een
aantal LEDhorloges uit de jaren zeventig en om de
twee maanden zijn de twee batterijen gewoon leeg.

Wat een gave klok !!! Als liefhebber van het merk net even in mijn Zenith boek gekeken. Dit is enige quartz uurwerk wat Zenith inhouse heeft ontwikkeld en gefabriceerd, is er in 2 varianten. Afwijking volgens Zenith max. circa 1 minuut per jaar. Het quartz kristal (32768Hz en vacuüm verpakt) kan afgesteld worden, daardoor kan het horloge op 0,01 seconde per dag worden afgeregeld… Er zit ook nog een verstel mogelijkheid op om alleen de uren wijzer te verstellen, handig mbt tijdzones.