Dus ik dacht “ik waag de gok”. Meestal gaan dit soort horloges stuk omdat ze opgeslagen worden/weggelegd met de batterijen er nog in, die gaan lekken en de dampen en het zuur vreten metalen onderdelen weg en tasten de wijzerplaat aan. Daarom lette ik op de wijzerplaat
Ik had al een hele poos geleden een “NOS” Zenith gekocht, mooie kast met een compleet verrot uurwerk. Als je een batterij horloge met een plaat als deze ziet moet je oppassen. Je ziet dat het blauw rond de uren indexen is weggevreten.
Mijn “nieuwe” uurwerk zag er prima uit, alleen één van de metalen veren aan de zijkant waar de knoppen op drukken was gebroken. Mijn rotte uurwerk was de perfecte donor
Nu heb ik twee werkende exemplaren, die met de zilverkleurige plaat vreet helaas in een paar weken twee batterijen op, even kijken of de blauwe wat zuiniger is…
Heel veel tijd hebben en dan zoeken op “vintage quartz watch”. De sleepnet methode dus. Of iets leuks zien op crazywatches.pl en dan een paar jaar zoeken op b.v. “zenith led”. Op eBay.
Zou het smeren van het loopwerk de batterij duur verlengen?
Lijkt me dat een zwaar lopend uurwerk meer stroom verbruikt of het moet een elektronische lekkage o.i.d.zijn.
Heel veel tijd hebben en dan zoeken op “vintage
quartz watch”. De sleepnet methode dus. Of iets
leuks zien op crazywatches.pl en dan een paar jaar
zoeken op b.v. “zenith led”. Op eBay.
Wat een gave klok !!! Als liefhebber van het merk net even in mijn Zenith boek gekeken. Dit is enige quartz uurwerk wat Zenith inhouse heeft ontwikkeld en gefabriceerd, is er in 2 varianten. Afwijking volgens Zenith max. circa 1 minuut per jaar. Het quartz kristal (32768Hz en vacuüm verpakt) kan afgesteld worden, daardoor kan het horloge op 0,01 seconde per dag worden afgeregeld… Er zit ook nog een verstel mogelijkheid op om alleen de uren wijzer te verstellen, handig mbt tijdzones.