Zenith Defy geschiedenis en modellen

Hallo iedereen,

Mijn vader had ooit een Defy, waarschijnlijk gekocht eind zestiger begin zeventiger jaren. Dit was het horloge dat hem het meeste aan het hart lag.
Helaas is het horloge lang geleden verloren gegaan. Ik zou hem graag eens een database kunnen aanbieden om zijn model terug te vinden. Ik heb al eens gegoogled maar vind niet direct een site met wat geschiedenis en de verschillende modellen, ook niet op HF ofwel heb ik niet goed gezocht :blush:
Kan iemand mij op weg zetten aub?
Ik vermoed dat de vintage modellen niet veel te koop komen mochten we zijn model terug vinden? Hoe liggen de prijzen voor deze? Long shot, I know maar ben niet echt op de hoogte van de Defy geschiedenis. Alvast bedankt voor evt nuttige reacties omtrent deze horloges, gebruikte kalibers en dergelijke…

5 likes

Hier vind je wel wat info. Pas in 1969 geïntroduceerd blijkbaar. Wat een jaar voor Zenith.

4 likes

En hier ook aardig wat info:

2 likes

Snap ik wel, die eigenzinnige vorm maakt hem speciaal. Je bent voor of tegen, iets tussenin is moeilijk. Ik herken het gevoel met mijn revival.

2 likes

Bedankt @Kad :wink::+1:

deze wil ik nog toevoegen - zeer mooi overzicht van de vroege Defy modellen/uitvoeringen

hopelijk zit die van je vader erbij

ze beginnen duur te worden, zeker de rode en de groene wijzerplaat

deze opknapper is net voor 1 011 EUR gegaan op ebay

de witte kom je het meeste tegen en dan de grijze fumé
als je de iconische ladder bracelet erbij wil, zou ik aanraden die niet achteraf te willen kopen, maar ineens een horloge te kopen waar die al bij zit

en ze hebben hem ook in 18k gemaakt

5 likes

Ik was wel benieuwd of je in de links en info het model van je vader hebt teruggevonden.

1 like

Wat een plaatje is dat toch…

1 like

Jazeker Alex!
Volgens hem was het een Defy 3643 met grijze wijzerplaat die hij had indertijd.

Dank aan allen voor de uitgebreide links naar de modellen en de uitleg. :+1::+1::+1:

1 like

Er staat een redelijk mooie op Chrono met de stalen ladder band voor 1590,-
Zijn dat een beetje de gangbare prijzen voor dit model?
Zenith Defy (Submodel)
€ 1.590
https://chrono24.app/zenith/octagonal-defy-vintage-70ies-ref-a-3643-automatic-cal-2552pc--id37714542.htm?SETLANG=nl_BE&SETCURR=EUR

1 like

+Mooie scherpe kast, wijzerplaat niet vergeeld, wat bij deze veel voorkomt, ladder bracelet
-lumedots wijzerplaat hebbent vocht gezien en ik heb vragen bij de sluiting van de ladder bracelet lijkt mij niet origineel bij deze band

1 like

Sluiting niet origineel inderdaad. (Ander type en nieuwer logo)

1 like

Mooi model!

De sluiting hoort inderdaad niet op deze band. De kast is niet rondgepolijst (lekker scherp) maar de brushing op de 12 en 6 uur vlakken lijkt wat grof, maar kan ook de lichtval zijn.
De prijs is redelijk normaal, ook gezien de ‘mankementen’. De modellen met de originele ladder bracelet zijn vaak duurder dus als je hier niet in geïnteresseerd zou zijn dan zou je je een honderdje of 2, 3 kunnen besparen door er eentje te kopen op leer.
Minder origineel (voor sommigen vloeken in de kerk) maar het gaat om wat je mooi vindt en wellicht ook hoe je vader hem droeg.
Succes met de zoektocht!

Ik ben in ieder geval heel erg happy met die van mij. Momenteel weg voor een service beurt, dus moet hem een tijdje missen.

1 like

dit is er een die recentelijk door mij aan het land der levenden is toegevoegd! ook wel een bekend model toentertijd

4 likes

Prachtig Auke. :+1:

1 like

Bedankt John! De band is niks voor mij, maar wel origineel. voorlopig zal ik het geheel zo houden, heb begrepen dat het best bijzonder is!

1 like

Mooie horloges ja!

6 likes