Zenith Defy quartz

Goede middag horloge bezitters/liefhebbers, ik kijk al een aantal jaar af en toe mee op dit informatieve horlogeforum. En heb vandaag uiteindelijk toch een account aangemaakt.

Zoals de titel al zegt zou ik graag informatie willen over het volgende horloge(weet trouwens het productie jaar ook niet dus excuses mocht ik dit in het verkeerde subforum geplaatst hebben)

Hierbij wat foto’s

ps. Ik weet dat de dag functie een dag voorloopt, maar mocht ik dit goed willen zetten ben ik snel 30minuten verder met draaien.

Hallo Gnuk, welkom op dit forum,

De kenners zullen zich wel melden, even geduld:)

tjvreeken Schreef:

Hallo Gnuk, welkom op dit forum,

De kenners zullen zich wel melden, even geduld:)

Hallo Tom,

Bedankt voor uw berichtje, geduld is een schone zaak :wink: Het is altijd mooi om iets te weten te komen over iets waarvan je niet veel weet. Google heeft me niet veel weten te vertellen over dit horloge dus hoop dat ik op deze wijze meer informatie krijg :).

En dat gaat ongetwijfeld lukken hier, Gnuk! :slight_smile: Welkom in ons midden!

kubang Schreef:

Verstandige keus. De mechanische zijn duurder dan
een Rolex.
Ik heb dus over de laatst uitgebrachte series.

En dat is een criterium, een standaard ??

zijn criterium zijn standaard… laat gaan hij bedoelt het goed:D

Er komt niet veel boven water op dit moment:(
Op internet heb ik een soortgelijk horloge gevonden:
http://www.connectingwatches.com/forums/cfmesview.csp?OBJID=55560
Dan heb je in ieder geval iets om mee te vergelijken:)

Beste Kubang,

Ik hoef niets te bestuderen, ik weet de antwoorden uit mijn hoofd.
(en zolang jij nog denkt dat een hofleverancier ook daadwerkelijk aan het hof levert (of heeft geleverd) is het misschien verstandig eerst zelf nog eens het één en ander te bestuderen!)

Reageer jij nou gewoon eens als er een discussie gaande is, en haak niet af als je het antwoord schuldig moet blijven.
Ik ben al een aantal malen met onderbouwde "kritiek"en vastliggende feiten gekomen waarom Zenith niet het wereldtopmerk is dat jij denkt dat het is.
Kom nou eens met stellingen die dat kunnen weerleggen.

Ook de zgn zeldzaamheid van het horloge van je vrouw heb ik reeds in een eerdere topic tegengesproken, met feiten.
Ben eens een vent !

Laten we ons nou toch niet ergeren of opwinden maar gewoon even het onderstaande stukje lezen en dan over gaan tot de orde van de dag:

http://www.languagehat.com/archives/002105.php

TINGO AND OTHER NONSENSE.

People keep e-mailing me articles based on a new book called The Meaning of Tingo: And Other Extraordinary Words from Around the World, by Adam Jacot De Boinod. (The publisher must have one hell of a PR person.) I didn’t really feel like going into the “weird furrin words” thing again, so I’m glad to report that Benjamin Zimmer has done a good job in Language Log. He’s a little too polite for my taste, calling it “unfair to prejudge de Boinod’s book based solely on early press accounts” (if you can’t be unfair about fake language mavens, who can you be unfair about?), but he demolishes the Malay material with gusto. And he provides this delightful anecdote:

As an aside, the reliance on sketchy online dictionaries and wordlists can yield unintentionally humorous results. Take, for instance, the Maserati Kubang. Unveiled in 2003, this "concept car" is supposedly named after "a wind over Java." (Maserati has a tradition of naming cars after exotic-sounding winds.) Close, but no cigar — the actual word is kumbang, not kubang. Angin kumbang literally means "bumblebee wind" in Javanese and Indonesian, and it refers to a very dry south or southwesterly wind that blows into the port of Cirebon on the north coast of Java. But this got mangled on various websites listing winds of the world..., and kumbang was changed to kubang.

What does kubang mean in Indonesian? “Mudhole, mud puddle, quagmire.” Probably not the image Maserati was going for!

The Maserati Mudhole—has a ring to it, doesn’t it?

Zal ik eens aftrappen dan?

Dit is een horloge uit de begin van de jaren 90 en stond tot 1995 in een aparte '‘defy’'catalogus.

Zenith was in de jaren 90 een halfslapende fabrikant van hooftzakelijk mechanische horloges,die welliswaar prima van kwaliteit waren maar ook redelijk onbekend waren doordat de fabrikant weinig tot geen reclame maakte voor zich zelf.

Ook al het feit dat in die tijd de quartzrevolutie er voor zorgde dat mechanische horloges bijna niet meer verkocht werden (die hype trad later pas weer in) wat zenith er toen toe bracht om quartz horloges te gaan maken.

De algehele kwaliteit van deze defy lijn kon je ook duidelijk niet verglijken met hun elprimero en elite lijn.dit was ook de tijd dat zenith meer en meer E . T . A
moest gebruiken omdat zenith geen geld meer had om alle horloges van een manufacture te voorzien daar er gewoon geen geld voor grondstoffen waren.
Ook de defy quartz lijn heeft een eta werkje.

het was dus voor zenith van groot belang om ‘‘gered’’ te worden door
een ander bedrijf.anders hadden ze nu niet meer bestaan.

even terug naar die defy.
zoals je welicht kan zien past ook de gehele stijl van de klok op de foto niet in de stijl waar zenith normaal mee werkte,dit werd veranderd met de hoop dat er een totaal andere (lees jongere) doelgroep aangetrokken zou worden,maar helaas dit is ook niet echt geslaagd

om je even duidelijk te maken dat dit soort horloges dus niet echt aantrekkelijk zijn voor de liefhebbers van mechanica wat voorbeelden

@kubang
mocht je het niet eens zijn met dit verhaal kom dan aub wel met ONDERBOUWDE kritiek,en niet weer met je zoveelste reclame slogan (die kan zenith ondertussen zelf wel verzinnen)

grootmokum Schreef:

Laten we ons nou toch niet ergeren of opwinden
maar gewoon even het onderstaande stukje lezen en
dan over gaan tot de orde van de dag:

http://www.languagehat.com/archives/002105.php

TINGO AND OTHER NONSENSE.

People keep e-mailing me articles based on a new
book called The Meaning of Tingo: And Other
Extraordinary Words from Around the World, by Adam
Jacot De Boinod. (The publisher must have one hell
of a PR person.) I didn’t really feel like going
into the “weird furrin words” thing again, so I’m
glad to report that Benjamin Zimmer has done a
good job in Language Log. He’s a little too polite
for my taste, calling it “unfair to prejudge de
Boinod’s book based solely on early press
accounts” (if you can’t be unfair about fake
language mavens, who can you be unfair about?),
but he demolishes the Malay material with gusto.
And he provides this delightful anecdote:

As an aside, the reliance on sketchy online

dictionaries and wordlists can yield
unintentionally humorous results. Take, for
instance, the Maserati Kubang. Unveiled in 2003,
this “concept car” is supposedly named after “a
wind over Java.” (Maserati has a tradition of
naming cars after exotic-sounding winds.) Close,
but no cigar — the actual word is kumbang, not
kubang. Angin kumbang literally means “bumblebee
wind” in Javanese and Indonesian, and it refers to
a very dry south or southwesterly wind that blows
into the port of Cirebon on the north coast of
Java. But this got mangled on various websites
listing winds of the world…, and kumbang was
changed to kubang.
What does kubang mean in Indonesian? “Mudhole, mud
puddle, quagmire.” Probably not the image Maserati
was going for!

The Maserati Mudhole—has a ring to it, doesn’t it?

met andere woorden
die wind waait ook wel weer voorbij(of anders wordt wordt die modderput ook wel weer eens dichtgegooit):smiley:

tjvreeken Schreef:

Er komt niet veel boven water op dit moment:(
Op internet heb ik een soortgelijk horloge
gevonden:
http://www.connectingwatches.com/forums/cfmesview.
csp?OBJID=55560
Dan heb je in ieder geval iets om mee te
vergelijken:)

Bedankt Tom,

Ik zelf loop ook al een aardige tijd google of te strunen maar de enige site waar ik hem ook op gevonden waarbij het horloge gelijk is als de mijne.

Is de volgende webpagina:
http://www.insa.com/ivt/zenith1.shtml

Bedankt Astonmartin,

Weer een stuk wijzer geworden, ik ga eens opzoek naar de catalogus die jij vermeld, lijkt me namelijk wel leuk voor de “heb” dus volgens jou is het uurwerk is gewoon een ETA quartz die niet “aangepast” is door Zenith?

het zou kunnen dat zenith er een eigen draai aan heeft gegeven met in de basis is het gewoon een eta.

zenith heeft wel eigen quartz uurwerken ontwikkeld (jaren70-80) maar die waren toen zo duur dat ze daar weer vanaf gestapt zijn (zij werkten geloof ik toen met iwc samen aan een quartz werkje die ook in de da vinci heeft gezeten)

kubang

Since the beginning, many if not all of the best watchmakers have tried to counter react the effects of gravity on the watch movement which is hurts accuracy. Zenith Manufacture has devised the Zero-G system (patented by Zenith), where a gyroscope cage Tourbillon comprises an escapement mounted on cardan joints like marine chronometers. Coordination is provided by a second gear train which is the reference point for the swinging escapement axles and a differential gear with inverter compensates all the relative movements of the framework.

hier de werking van een gyroscoop

hier een leuke anedote van zenith zelf

We’re not 100% sure of its impact on modern watch design, but it undoubtedly bestows a level of prestige

met andere woorden het heeft dus totaal geen zin om een tourbillon (die zeker niet beter loopt dan een goede chronometer) weer te voorzien van een gyroscoop

dus geven ze zelf eigenlijk toe dat het meer prestige is dan een noodzakelijk goed in de race naar preciezie.

ik heb zelf een zenith chronometer (obsevatory tested) call135 uit 1956
deze heeft meerder prijzen gewonnen naar aanleiding van een test met meerdere
chronometers zoals rolex omega audemars piguet.

dit was een wedstrijd uitgeschreven door het observatory instituut in geneve(geloof ik)
en daar het call135 als verreweg het beste uurwerk van de test

nu zijn we 52 jaar later en hij is nu dus wel aan een beurt toe,want hij loopt nu dus gewoon 10 min per dag achter(al 30 jaar ofzo)

wat ik hier mee wil zeggen dat ook een zenith call135 op tijd zn beurten nodig heeft want ook een zenith gaat gewoon slechter lopen met de tijd.

zo en nu heb ik het woord Z E N I T H wel even genoeg gezien.

Toch even een opmerking: bij het Zero-G system van Zenith is er sprake van een ‘gyroscope cage’ dat is iets anders dan een echte gyroscoop (d.i. een sneldraaiende schijf waarvan de as steeds naar één punt in het heelal wijst). Als er n.l. een echte gyroscoop in zou zitten, dan zou hij gedurende de dag gaan verlopen, omdat de aarde om zijn as draait en de gyroscoop echt naar hetzelfde punt in het heelal blijft wijzen. Hierom moeten b.v. gyrokompassen en de automatische horizon in vliegtuigen speciale voorzieningen hebben om dit te corrigeren, of het moet met de hand gebeuren. Nu, dit zit niet in het Zero-G system van Zenith, dus zit er ook geen gyroscoop in, maar een ‘gyroscope cage’, een constructie (kooi of frame) die gebruikt wordt om een gyroscoop in te laten draaien, zoals in vliegtuigen. Dezelfde constructie wordt ook gebruikt om scheeps chronometers in op te hangen, waardoor schommelingen van het schip t.g.v. de golfen worden opgevangen.
Zou er een gyroscoop in het Zero-G system zitten, dan zou hij ook onwaarschijnlijk hard moeten draaien om het gyroscopisch efftect te hebben omdat het heel klein is en dus weinig massa heeft. En waardoor zou het aangedreven moeten worden?

Kijk eens wat ik tegenkwam in een brochure van 1995.

Het is model 19.2003.393 en de prijs was Fl. 1.475,-

El Primero’s waren er toen vanaf Fl. 3.995,-

de port royal van die tijd bezit een esa/eta quartz uurwerkje en moest deze delen met vele andere merken.

de port royal auto uit deze tijd bezat een eta 2892 uurwerkje,daar de elite werkjes nog niet voor handen waren

dit is dus de eta

en dit is de elite van zenith
zelf
[/url]

deze kwam pas in 1995 op de markt in de elite serie (661e/670e/680e/682e/685elite)

ZENITH heeft heel veel gebruik gemaakt van eta in de jaren 70t/m 90

o.a
de eta 2671 2832 2892

dit is het beroemde cal135 observatory chronometre uurwerk en dat is dus wel van een andere order

Kubang?
gaarne een reactie van jou kant graag?

ik doe zo mn best voor je en jij laat niks meer van je horen!!

:smiley:
:smiley:

Ik dacht dat we er wel uit waren.

Het is een quartz klokje uit wat niet Zenith’s zenit was. :wink: