Zenith knutselproject

Paul K Schreef:

Heel lastig hoor, als ik kijk wat de diverse
professionele handelaren voor prijzen vragen voor
vintage horloges, dan kan ik me behoorlijk rijk
rekenen met m’n ouwe zooi
De waarde ligt realistisch gezien meestal toch wel
wat lager, kijk maar eens wat horloges op Ebay
opbrengen, dat zijn prijzen waar jij en ik als
partikulieren ze voor kunnen verpatsen.
Een wijzerplaat opmaken is zowieso duur, voor 200
euro maken ze 'm waarschijnlijk wel 100%
authentiek??
Deze plaat kostte me anderhalf jaar geleden 145
euro:

Weet je wat 't gekke is: de meeste
horlogeverzamelaars (dus degene die goed geld voor
zulke horloges over zouden hebben) draaien zich
bij het horen van redial al gelijk om, dat vinden
ze helemaal niks; maar ja, met een versleten plaat
geven ze er ook niet veel
voor… ik zei 't al:
lastige keuze!

Dus weinig echt advies, maar als je het horloge
zelf niet het geld waard vind, zou ik het niet
laten restaureren, je moet er wel zelf wat in zien
(vind ik persoonlijk), wat is anders de lol ervan:
die paar tientjes winst??

Groet,

Is zeker een lastige keus, to refinish or not.
meestal ben je erg blij met een refinished wijzerplaat, totdat …je een originele tegenkomt in mint conditie.
zou een nieuw glaasje en een badje in de silverdip maar eerst proberen Quinny

hier 2 Angelussen, de linker met een originele wijzerplaat,de rechter met een proffesionele refinished wijzerplaat,heb deze foto expres een beetje groot afgebeeld,kun je heen weer schuiven.
als je die rechter Angelus alleen ziet is ie best mooi :slight_smile:


maar ik vind die linker toch echt veeeeel mooier :slight_smile:

en het is wat Paul zegt,de meeste verzamelaars zullen een refinished Zenith dus niet van je willen kopen !

Paul heb je nog een plaatje van die Gotham compleet in mekaar gezet ??

Groet, André

de rechter is idd mooi totdat je de linker ziet dan is het origineel toch echt wel een stuk beter.
maar alle twee los van elkaar zeker het bekijken waard. (tu).

Het is een mooi horloge,stalen kast, speciaal caliber, manufactuur en een lelijke wijzerplaat.
Zoals het nu is heeft het uurwerk weinig waarde ong 60 à 80 euro.
Een normale onderhoudsbeurt is altijd het waard van te doen. Maar de opmaak van de wijzerplaat erbij, vind ik persoonlijk, te veel kosten volgens de waarde van het uurwerk. Met nieuwe wijzerplaat gaat de waarde in verhouding niet stijgen tov de onkosten.
Je kan het laten opmaken dat het uurwerk werk en dat geeft meer waarde aan het uurwerk met de originele wijzerplaat.
Ik heb hier ook horloges liggen, vb een oude Universal opwinder mooi caliber maar veel stippen op de wijzerplaat.
Ik ga er nog eens een voor en na van maken. Maar ik zal de wijzerplaat origineel laten omdat de totale onkosten te hoog zijn voor een gewone courante opwinder. Moest het een chronograaf zijn, lag die waarde anders en was het het overwegen waard van die kosten te doen.

Kijk Quinny, de keuze is en blijft bij jouw. Er zijn nog mensen hier die hetzelfde zeggen, je moet het zelf aanvoelen wat die uurwerk je doet. De lotto win je er niet mee en zeker niet als je ze laat herstellen aan 400 euro.

seamaster Schreef:

de rechter is idd mooi totdat je de linker ziet
dan is het origineel toch echt wel een stuk
beter.
maar alle twee los van elkaar zeker het bekijken
waard. .

mvrgr joost

Dit is één van de mindere Chronodato’s in de verzameling, maar nog wel steeds met een originele wijzerplaat.
ik vind ook deze nog altijd veel mooier , dan een refinished exemplaar.
wat vind jij joost ?

groet, André

heb je nog een plaatje van die Gotham compleet in mekaar gezet ??

Ja hoor:

Een verslagje van de bouw is ook nog op 't oude prikbord te vinden:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1106&i=36587&t=36587

Wat betreft refinished wijzerplaten: ik heb begrepen dat de firma Causemann wijzerplaten 100% authentiek kan restaureren, en ook zodat ze er een beetje “verouderd” uitzien; zal best wel duur zijn, maar voor horloges uit het duurdere segment wellicht een optie.

Groet,

ik zou hem waarschijnlijk ook zo laten , de uren cijfers zijn van de origineel mooier dan van de remake en de datum cijfers zijn bij de remake iets minderstrak.
en een originele plaat heeft zeker ook wel wat,
ik zat al te denken als je dan toch een plaat laat maken, ontwerp dan meteen iets anders of pas het aan .
als je de uren cijfers niet precies het zelfde krijgt , zou je grotere cijfers kunnen laten drukken , bijv zoals bij een iwc portugieser f.a.jones
en de datum cijfers , zou ik zo fijn mogelijk houden, wel de zelfde maat maar mooi dun gedrukt.
en seconde streepje vind ik bij het origineel mooier dit komt ook omdat ze niet overheersen , wat weer waarschijnlijk komt door de ring die de streepjes door verbindt.

ik ben daar misschien een beetje een vreemde in want of het moet geheel origineel zijn of het resultaat moet dan maar niet origineel maar zeker mooi en apart zijn.

en als je er van wilt leg de wijzerplaat gewoon een dag of twee in de regen , dan is het gewoon een nooit in de boeken gezet proto type … :smiley:

Toch denk ik dat een schoonmaakbeurt in dit geval wonderen zal doen omdat de opdruk ed nog vrij gaaf is, dus beste Andre ik zou de wijzerplaat van jouw Angelus dus wel laten schoonmaken, maar ja het is niet mijn horloge, als jij hem zo mooi vind zou ik hem zo laten.

Arjay

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe de restauratie van zo’n wijzerplaat gedaan wordt. Worden hier digitale technieken voor gebruikt of is het (vaste)hand werk met speciale lak e.d.? Weet iemand daar iets over te vertellen?

Groet, Mark

Vond die wijzerplaat in ““oude staat”” best nog wel mooi.
maar aangezien je het hele horloge in een soort van NOS staat hebt gebracht,
past die refinished wijzerplaat er nu beter bij.
knap stukje werk, Paul.

Die Causemann levert inderdaad vakwerk, prachtige wijzerplaten, zal waarschijnlijk inderdaad niet goedkoop uitpakken.
kijken of ik iets voor ze heb in mijn verzameling, benieuwd wat dat dan gaat kosten.

Joost, de meeste wijzerplaten zien er nou juist zo belabberd uit door ingedrongen water / regenschade,
maar een eigen design en zeker op ""time only “” horloges is natuurlijk wel een aardig idee :slight_smile:
deze chronodato is wel mooi refinished, maar helaas door de veel te kleine sub dial stickers valt
dat wel weer erg op.

Groet, andré

Hi Arjay,

Dat advies kreeg ik ook al van Paul :slight_smile:
er zit onder die drab aanslag waarschijnlijk inderdaad nog een gave wijzerplaat,
sommige verzamelaars noemen die drab ook wel ““patina”” :slight_smile:
ik vind 't zelf wel aardig om deze modellen te verzamelen in alle mogelijke condities,
van mint tot refinished en alles daar tussen in.

groet, André

je hebt er genoeg merk ik :wink: , deze vind ik wel mooi alleen de wijzers van de andere passen beter. de “sticker” op het glas is zeker aardig en mooi strak , alleen jammer dat het idd niet super past.

ps: ik vind ze allemaal mooi , los van elkaar super en naast elkaar kun je ze mooi vergelijken en een beetje muggeziften

Quinny, hier een model welke er sterk op lijkt. Misschien interessant om de veiling te volgen en hoeveel dit horloge oplevert en dat je aan de hand daarvan beter in kan schatten of je het de kosten waard vind van het restaureren?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260020029825&ssPageName=MERC_VI_ReBay_Pr4_PcY_BID_IT&refitem=260020028970&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CategoryProximity&refwidgettype=cross_promot_widget

die sticker is een transfer print , werd op de originele wijzerplaten ook gebruikt,
de 2 modellen die ik af en draag zijn allebei 18K goud, die kun je altijd nog oppoetsen
als ze lelijk worden :slight_smile:
één met een originele wijzerplaat en één met een refinished wijzerplaat.


Angelus is wel één van mijn favoriete merken, heb er nu 25 horloges en 25 klokjes van.

groet, André

hoi andre ,

ik heb “complete price guide to watches thousands of price change” van richard tom en cooksey, maar je angelus klokken staan er helemaal niet in??

er zal best wel een reden voor zijn en misschien heb ik niet lang genoeg gekeken maar bij de index staan ze zeker niet, ik ben benieuwd…

De klassieke manier noemen ze “tampon druk”, tegenwoordig zullen wel zeefdruk en andere technieken worden toegepast, maar tampondruk is de meest bekende en geeft de strakste resultaten, het is een beetje te vergelijken met een ets of steendruk.

De opdruk wordt in een stalen plaat gegraveerd, meestal gebeurd dit in diverse stappen, bv voor elke kleur eentje, maar voor bv chrono’s ook de subdials apart, handig als je die 30 of 45 minuten schaal voor meerdere ontwerpen kunt gebruiken!

Ze smeren die plaat in met de speciale verf (inkt) en strijken dan met een spatel de plaat schoon, zodat alleen de inkt in de gravure blijft zitten:

Dan drukken ze een stempel van zacht rubber (urethaan??) op die stalen plaat, en deze neemt de inkt op uit de gravure:

Vervolgens schuiven ze de te bedrukken wijzerplaat onder de stempel en drukken deze naar beneden, de inkt wordt op de wijzerplaat gedrukt:

En het resultaat:

Het apparaat is natuurlijk speciaal voor de horlogebouw, en je moet voor je begint de plaat en mal goed uitlijnen.
De reden van de prijsverschillen tussen diverse redialers is dat de goedkope meestal alleen standaard lettertypen kunnen drukken (maken gravure simpelweg met gravograph graveermachine) de duurdere kunnen ook fabriekslogo’s met de hand graveren, en de plaat echt helemaal authentiek maken (je vraagt je af waarom niemand nog laser- of CNC graveren toepast, lijkt me veel simpeler)

Groet,

Kijk, dat vind ik nu weer boeiend. Dit heb ik nog nooit gezien.

Het laseren zal wel gebruikt worden, maar dan alleen bij de grote merken voor nieuwe horloges. Ik neem aan dat in het restaureren van platen niet veel omzet zit en dus zal de investering in die techniek niet lonend zijn.

::o Ik heb zelf de laatste versie 2006 niet, maar in alle andere jaargangen staat Angelus altijd genoemd na Am.Waltham.

Blijkbaar heeft geen enkel bedrijf de oude gravures van de logos (meer) in voorraad,
die zien er meestal uit of iemand ze er met de hand heeft opgekalkt,

bizonder procedee, Paul , en bizonder dat ChronoSwiss dat nog steeds toepast anno 2006.
Seiko , Citizen en Swatch zullen ongetwijfeld een andere werkwijze hebben :slight_smile:

Interessant om te zien hoe zo’n wijzerplaat gemaakt wordt; gaat dat altijd in 1 keer goed?

Ik kan mij voorstellen dat die verf nog wel eens blijft hangen…

Over die Zenith; ik denk dat ik, als het mij niet te duur is, alleen het uurwerk laat opknappen, het horloge is het mij toch niet waard. Die 200 euro wat het opknappen van die wijzerplaat kost leg ik dan lekker bij een volgende aankoop…

idd , maar alleen in het boek zelf en niet bij index en in het boek staat boven aan de blz americus , misschien moet een keer m’n ogen laten testen…
bedankt voor je info en gelukkig ze zijn niet geschrapt :smiley: