Zenith knutselproject

Een paar maanden geleden heb ik via Marktplaats een leuke erg oude Zenith kunnen kopen voor niet teveel geld. Het horloge is alleen in erg slechte staat.

Het heeft een paar weken bij een horlogemaker gelegen, maar die zei dat hij er helaas niet meer aan kon doen. Het horloge liep eventjes toen hij het opgewonden had, de opwindas/kroon is afgebroken waardoor het horloge niet is op te winden en de wijzerplaat en wijzers zijn erg vies. (hij heeft het dus niet via de kroon opgewonden…)

Als eerste de foto’s (sommige mensen zullen ze van andere fora herkennen):

Dit zijn overigens foto’s van voor de horlogemaker er ‘iets’ aan heeft gedaan (ik hoefde niets te betalen, dus hij heeft er waarschijnlijk niet veel aan gedaan). Ik krijg het horloge nu niet meer open, dus kan geen nieuwe foto’s van het uurwerk maken.

Is het erg dom om zelf te proberen om hiermee te knutselen nadat ik eerst wat andere uurwerkjes verpruts met de timezone cursus?

Overigens, Paul K; was jij het die op timezone op mijn topic had gereageerd? Het caliber-nummer wat jij postte komt niet overeen met wat Zenith zegt. Ik heb ze gemailt met de serienummers (uurwerk en caseback) en kreeg dit terug:

“Your watch has been produced in 1958 and is fitted with a manufacture movement 88.6. The case is in gold 18k.”

Wat waarschijnlijk betekent dat het uurwerk in een andere kast zit of dat er een verkeerde caseback is opgedraait. (Het horloge is duidelijk niet goud…)

Iemand tips wat ik ermee aan moet/kan? Of is het gewoon jammer van mijn 22,50 euro?

Mooi horloge, zonde om zoiets weg te laten rotten zeg. :frowning: Ik hoop dat er iets moois van gemaakt kan worden nog.

Je hebt PB. :slight_smile:

Ik had idd op het TZ-forum al gereageerd (het is trouwens erg onbeleefd om niet meer te reageren als iemand je vraag beantwoord :wink: ).
Hoe groot is dat uurwerkje dan? Ik dacht dat het een herenhorloge was: een kaliber 88 is een dameshorloge-uurwerk met een diameter van maar 20mm??
Volgens mij is het gewoon een kaliber 106-50, ook al als je naar de vorm van de bruggen kijkt:

Kaliber 88 (zonder centrale sekondewijzer, maar bestaat ook met); 8 3/4 lijns = diameter 20mm:

Kaliber 106-50; 10,5 lijns = ongeveer diameter 24,5mm:

Wellicht zit er roest op de tappen of verder in het uurwerk?? (de roest op de regelsleutel doet dat vermoeden, hoewel 't er verder best nog OK uitziet) dan kan ik me wel voorstellen dat je horlogemaker een reparatie niet ziet zitten (erg veel werk als het al kan zonder nieuwe delen), anders zou het niet zo heel erg moeilijk moeten zijn dit weer te laten lopen: opwindasjes zijn zo te bestellen, sterker nog: als het een kaliber 106 is, dan kun je er zo eentje van me krijgen, heb ik nog wel liggen.

Hoe mooi je het horloge verder nog kan krijgen weet ik niet (wijzerplaat te reinigen + nieuwe wijzers??), maar het feit dat het een kompleet RVS kast heeft (?) maakt het oppoetsen natuurlijk wel heel veel makkelijker.
Het horloge lijkt me in ieder geval de moeite waard om er wat werk aan te spenderen.

Groet,

Paul K; ik had gereageerd, ongeveer twee dagen na jouw reactie. In mijn reactie stond ook direct de mail die ik van Zenith had gekregen.

Ik zie nu dat mijn reactie is verwijderd, overijverige moderators op TimeZone… Mijn excuses in ieder geval :wink:

Het horloge zelf is 35/36mm in doorsnede, zonder kroon. Bij het uurwerkje kan ik even niet, de horlogemaker heeft de kast nogal stijf dicht gedraait en ik heb daar geen gereedschap voor. (buiten dat zit ik nu op mijn werk en ligt het horloge thuis op mijn bureau)

Op de tappen? Wat zijn de tappen?

Volgens mij zit er alleen op de ‘regelsleutel’ en op het ijzeren dekseltje wat tussen het uurwerk en de achterdeksel zit wat roest.
Op de wijzerplaat zit wel een hele grote watervlek…

Ik zou bij een andere horlogemaker om een second opinion vragen, evt. met de vermelding dat je een asje zelf kunt regelen. Lijkt me stug dat een goede horlogemaker hier niets mee kan.

Hoi Quinny,

Als het horloge idd zo’n 35mm is, dan schat ik het uurwerk minstens 24mm, dus zowieso geen kaliber 88, maar toch een 106; vergelijk ook de afstanden van de schroefjes onderling en naar de pal zoals aangegeven in dit plaatje van jouw uurwerk maar met plaatje van het kaliber 88:

Vermoedelijk is jouw horloge gemaakt in de Franse fabriek van Zenith in Besançon, dit kan verklaren waarom de nummers niet kloppen met de Zwitserse produktielijsten die nu worden geraadpleegt door de fabriek??
Zie website: http://monsite.wanadoo.fr/zenhitsite/page2.html

De tappen zijn de… uhhhhhmmmm tsja… “astappen” die in die lagersteentjes lopen als die verroest zijn moet je ze polijsten (als dat nog gaat, heb je speciaal gereedschap en een hoop geduld voor nodig) of de hele rad (tandwiel met as) vervangen.
Misschien is er iets anders (onder de wijzerplaat) roestig?? Roest in het uurwerk is zo’n beetje het lastigste wat je kunt hebben, en eigenlijk het enigste wat ik me zo kan voorstellen om er helemaal niet aan te beginnen (het ziet er op de foto’s nog OK uit, maar dat zegt natuurlijk niet veel); heeft je horlogemaker geen uitleg gegeven waarom hij er niks aan kon doen??

Groet,

Hij zei: “het is mij te erg versleten, ik kan er niets aan doen.”

Het horloge loopt/liep wel even als ik hem even heen en weer schudde nadat ik hem terugkreeg. Ik denk dat hij hem heeft opgewonden. De secondewijser bewoon wel heel ‘vreemd’, maar dat zou volgens mij kunnen komen omdat hij ‘indirect’ is en dus via wat extra tandwielen gaat… (lijkt alsof er speling op zit, dat zou toch kunnen komen door die extra tandwielen?)

Probleem is nu alleen even dat ik de kast niet open krijg omdat hij hem erg stijf dicht gedraait heeft. Ik wilde toch binnenkort kijken voor wat gereedschapjes en goedkope horloges om mee te “spelen”, dan bestel ik gewoon meteen een kastopener mee.

Dat rare bewegen van die sekondewijzer kan idd komen door die grote overbrenging in die “indirekte” aandrijving (om dat te voorkomen daar is dat platte drukveertje voor)

Het is natuurlijk spekuleren, maar je kunt je afvragen waarom de opwindas is afgebroken, wellicht zit 't hele spul onder de wijzerplaat vastgeroest en is de as afgebroken toen men heeft geprobeerd om toch door te draaien; goeie indikatie daarvoor is als je het tiretteschroefje (wat je moet lossen om de opwindas eruit te nemen) al niet meer kunt losdraaien; maar goed, als je het deksel eraf kan krijgen, eventueel het uurwerk eruit en de wijzerplaat eraf haalt zie je gauw genoeg wat de schade is.

Het lijkt me eerlijk gezegd wel een beetje zonde om er zelf aan te gaan knutselen, want de waarde zal toch iets meer zijn als 22 euro; ter indikatie: deze Zenith “Pilot” (weet niet of 't exact hetzelfde kaliber heeft) staat momenteel te koop voor $623; heeft een (lelijke) 34mm kast, en een (niet echt fraaie) gerestaureerde wijzerplaat:

Groet,

Aan zelf knutselen twijfelde ik zoiezo al, het is toch een mooi merk… Als deze Zenith ook zover gerestaureerd kan worden (de secondeschaal is bijna compleet van de wijzerplaat af, er zit nog iets minder dan een kwart op) dan is het toch wel een heel mooi en waardevol horloge.

In de mail van Zenith staat dat ik hem eventueel naar een officiele Zenith dealer kan brengen die hem dan opsturen naar Zenith, doen ze dat echt met zo’n oud horloge?

leuk klokje, het is het misschien niet waard om helemaal op te knappen maar wel leuk genoeg om het glaasje te vervangen en gewoon als hebbedingetje te bewaren.
met een nieuw glaasje ziet het er waarschijnlijk al een stuk beter uit , en slopen lijkt me een beetje zonde

Volgens mij restaureren alle grote merken nog oude horloges, er heeft een paar maanden terug een artikel in het Duitse Blad Armbanduhren (of Chronos, weet 't niet zeker) gestaan, geschreven door iemand die diverse horloges op Ebay kocht en ze liet restaureren op de desbetreffende fabriek (Omega, LeCoultre en zo) er werden ook de kosten bij vermeld, misschien dat iemand dat nog weet of makkelijk kan nazoeken; maar zo’n komplete restauratie bij de fabriek zal wel niet echt goedkoop zijn!

Daar had ik nog nooit iets van gehoord, mijn interesse in horloges is ook pas ongeveer een jaar geleden weer teruggekomen. Ik lees zo nu en dan een nederlands tijdschrift, mijn Duits is ook niet goed genoeg meer om een heel artikel uit een tijdschrift te kunnen volgen.

Iemand een idee wat zo’n restauratie ongeveer zou kosten? Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel schade er aan het uurwerk is, wat ik dus nu niet kan zien…

niet zelf restaureren is een aanrader, maar opsturen naar zenith ?? ik zou uitkijken, ik was bijna in zo’n geintje van iwc getrapt, had een offerte laten maken kwam op ongeveer 750 euro !! plaatselijke horlogemaker 135 euro :smiley:

Heb hem zojuist bij AWCO gebracht, ik krijg eerst een prijsopgave, dan kan ik beslissen of ik hem wil laten repareren bij hun.

Hij zei ook dat zij hem, als hij gerepareerd was en de wijzerplaat opnieuw was opgemaakt voor 600 euro in de winkel zouden verkopen, als hij van hun was.

Het opmaken van die wijzerplaat gaat alleen meer dan 200 euro kosten, wat denken jullie, is dat het waard? Wat zou hij waard zijn als de wijzerplaat niet opgemaakt wordt?

Heel lastig hoor, als ik kijk wat de diverse professionele handelaren voor prijzen vragen voor vintage horloges, dan kan ik me behoorlijk rijk rekenen met m’n ouwe zooi :smiley: :smiley:
De waarde ligt realistisch gezien meestal toch wel wat lager, kijk maar eens wat horloges op Ebay opbrengen, dat zijn prijzen waar jij en ik als partikulieren ze voor kunnen verpatsen.
Een wijzerplaat opmaken is zowieso duur, voor 200 euro maken ze 'm waarschijnlijk wel 100% authentiek??
Deze plaat kostte me anderhalf jaar geleden 145 euro:

Weet je wat 't gekke is: de meeste horlogeverzamelaars (dus degene die goed geld voor zulke horloges over zouden hebben) draaien zich bij het horen van redial al gelijk om, dat vinden ze helemaal niks; maar ja, met een versleten plaat geven ze er ook niet veel voor… ik zei 't al: lastige keuze!

Dus weinig echt advies, maar als je het horloge zelf niet het geld waard vind, zou ik het niet laten restaureren, je moet er wel zelf wat in zien (vind ik persoonlijk), wat is anders de lol ervan: die paar tientjes winst??

Groet,

Ik kan het zelf niet beter verwoorden dan Paul K. Vind je het zelf de moeite waard om het nog te laten restaureren, ben je van plan het horloge te dragen etc. of wil je het daaarn doorverkopen met idd enkele tientjes winst.

Voor de winst zou ik het niet doen, ik zou hem waarschijnlijk toch niet verkopen als ik hem laat restaureren. Dan zou het meer om het gevoel gaan dat ik van zo’n versleten ding een mooi horloge heb kunnen laten maken.

De totaalprijs van de reparatie zal zo ongeveer 380 tot 400 euro zijn volgens de meneer van AWCO, wat ik toch een aardig bedrag vind. Voor 200 euro meer hebben ze een hele mooie vintage Omega in de vitrine staan die ik dan misschien wel liever zou willen hebben.

Of ik hem zou dragen weet ik niet, ik draag mijn vintage horloges nu al bijna nooit, meestal draag ik een van mijn Seiko’s met stalen band, maar dat kan ook door het warme weer komen… Toevallig had ik vandaag mijn vintage Stowa om, omdat ik zo met die Zenith bezig was:

Die Stowa ziet er prachtig uit, serieus. Waar heb je die laten opknappen? Heb je toch ook overgehouden na een Ebay avontuur?

400euro is idd best veel geld!!

Die Stowa komt van SomeTimeAgo; hij was al in erg goede staat, ik heb er alleen een nieuw glaasje op laten zetten en heb het uurwerk laten schoonmaken. (de datumschijf deed het niet, dit kwam door vuil, bleek later)

en een ander (Hema :P) bandje, het bandje wat erop zat was veeel te lang voor mij, deze zit goed en best lekker.

Q je hetb PB