Zenith Nixie, is er iemand die er wat van weet?

Deze klok heb ik lange tijd geleden een keer gekocht, omdat ik het zo’n mooi pricipe van het aangeven van tijd vind. Tegenwoordig zijn ze ook als LED variant als bouwpakket te koop, maar deze vind ik toch wat specialer. Wel is het grappig om te zien dat de componenten om zo’n klok te maken vroeger aanzienlijk groter waren.

Zelf ben ik al enkele keren op zoek geweest of ik er wat meer informatie over kan vinden, maar helaas. De combinatie Zenith en Nixie levert geen enkele hit op. Graag zou ik o.a. willen weten wanneer deze klok gemaakt zou zijn. Dit exemplaar geeft de tijd zelfs aan in tienden van seconden.

De klok is nog in heel goede staat alleen de lijm waarmee de plexiglazen delen zijn gelijmd is niet meer zo mooi. Verder is er niets op aan te merken.

42 likes

Nog nooit gezien maar zeer cool :+1:, heeft zo wat horrorvibes vind ik :yum:.

Ik kan je er ook niks over vertellen maar vind hem ook wel gaaf!

Zou het kunnen dat het een winkel display is dat door iemand is gebruikt als basis voor een ombouw?

2 likes

Geestig. Ik ga even meezoeken.
Ik heb zelf een paar Nixie klokken.
Deze Zenith heeft iig niet de omgekeerde 2 als 5. Heb je maten van de lampen?

Wat een gaaf ding zeg

Heel vet!

Zeker! Gaaf ding. :+1:t2: Redelijk steampunk imho.

Bijzonder (en) gaaf!

Gaaf ding!
Zenith ‘uurwerk’ is in de jaren 70 onderdeel geweest van Zenith Radio Corp. de andere Zenith naamgenoot in de USA. Ik denk dat hij mischien uit die periode is, mid/eind jaren 70?

Due to ongoing naming disputes with the Zenith Radio Company, the company was unable to achieve a sizable market share in the United States. In 1968, Zenith merged with Movado (and later Mondia as Movado-Zenith-Mondia) to sell in the United States under the already established Movado brand. With the popularity of quartz watches increasing, Zenith Radio Company decided to enter the market in 1972 through acquisition of Zenith, joining the two companies of the same name. It was during this ownership that production of mechanical movements was halted and the production shifted to quartz movements, a move meant to save the company, but ultimately led to it being put up for sale in 1978.
en

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=Zenith

3 likes

Extreem gaaf ding. Gezien de “quartz” zou ik begin jaren 70 denken, grote lcd’s waren er bijna niet toen en ook heel duur. Of het is een “mariage”? Fotos van het binnenwerk?

Ja wat meer foto’s zou leuk zijn.
Er waren NOS nog veel tubes toen (nog steeds wel) te vinden. Het zijn niet de IN14 buizen, vandaar dat ik benieuwd ben naar het formaat.

1 like

Dit is de enige die ik vind met 7 digits, dus mogelijk een zelfbouw project met die Zenith voet eronder ?

[Nixie Tube Clocks – 6 and 7 Digits – By Retrotimes - Stock’s Clocks]

Dat is nog eens een fantastische klok! Tof :ok_hand:

Veel informatie over o.a. nixie klokken op glowbug.nl

1 like

Ja cool

Heb zelf deze al heel lang, maar is nieuw denk ik niet meer te koop.

3 likes

Er zijn ook horloges met nixie buizen. Neonica

Nu weet ik niet precies wat je met de maten bedoeld, maar even snel gemeten zijn ze 4 centimeter hoog.

Ik wilde kijken welke lampen erin zitten om zo nog beter te kunnen zoeken. De Nixie lampen zijn er namelijk in vele soorten en maten en ze douwen die op verschillende (zelfbouw) prints.

Iets beter zoekend, lijkt het erop dat Zenith zelf ook tubes gemaakt heeft (de 6CS7, maar ook de 6DE7), die zouden hier dan in kunnen zitten. In dat geval lijkt me deze klok een zeer zeldzaam exemplaar, zéker ook met die 10e seconde

Hieronder eentje die ik een paar jaar geleden gekocht heb met NOS (IN-8) lampen. De ontwikkelaar heeft ook allerlei functies toegevoegd, zoals (auto)brightness, aan- en uittijden, overgangseffecten, wekker en datum).

3 likes