Zenith of Tag?

Omega is met ETA natuurlijk een beetje uitzondering… Wat ik eigenlijk bedoelde is dat op bijna iedere Tag heel groot het zgn. eigen caliber staat vermeld. Dat in tegelstelling tot veel andere huizen.

-ej- Schreef:

Alleen omega ja? Breitling, iwc, sinn, cartier,
hublot. Wtf waar begin ik aan, 80 % van de
zwitserse horloges heeft een eta en de meeste
huizen geven het caliber zelf een mooie naam. het
is makkelijker de merken op te noemen die het niet
of niet meer doen.

Sinn is niet Zwitsers. En Sinn doet aan deze maskerade ook niet mee.

En waar Sinn wel eigen calibernummers gebruikt, zijn er werkelijke forse wijzigigen aan het onderliggende uurwerk aangebracht. Maar dan nog altijd, zoals bijv. de EZM10, vermeldt Sinn keurig dat het op basis van een 7750 is. Dus zoek een ander merk om je gal te spuien…

luddite Schreef:

-ej- Schreef:

Alleen omega ja? Breitling, iwc, sinn, cartier,
hublot. Wtf waar begin ik aan, 80 % van de
zwitserse horloges heeft een eta en de meeste
huizen geven het caliber zelf een mooie naam.
het
is makkelijker de merken op te noemen die het
niet
of niet meer doen.

Sinn is niet Zwitsers. En Sinn doet aan deze
maskerade ook niet mee.

En waar Sinn wel eigen calibernummers gebruikt,
zijn er werkelijke forse wijzigigen aan het
onderliggende uurwerk aangebracht. Maar dan nog
altijd, zoals bijv. de EZM10, vermeldt Sinn keurig
dat het op basis van een 7750 is. Dus zoek een
ander merk om je gal te spuien…

Ligt het aan mij of ben jij een sinn Fan. Ik vraag het maar. :slight_smile:

En Omega is toch wel vrijwel over naar Co-Axial volgens mij, een manufactuur.
Over de 1861 in de speedmaster zouden ze nog wel eens kunnen jokken volgens mij.

De 1861 of voorheen (met 1 jewel minder) 861 is natuurlijk een uurwerk van Lemania. En raad eens… in de jaren 60 was Lemania van Omega :slight_smile:

Zou wel mooi zijn als ze ooit eens terug zouden gaan naar de 321 (Lemania 2300 serie) met kolommenwiel. Gewoon, omdat het kan…

-ej- Schreef:

Co axial heeft niets met manufactuur te maken. Kan
ook gewoon een aanpassing op een base eta caliber
zijn.

Klopt, mijn ex, nu verkochte, seamaster GMT 300 m had zo.n caliber.
Omega is begonnen met aanpassingen op de Eta, maar maakt nu steeds meer manufactuur uurwerken, die volledig uit eigen huis komen. Een ontwikkeling overigens bij meerdere merken.
Ook Breitling maakt nu zijn eigen uurwerk.

Een ontwikkeling overigens die vooral in de portemonee te voelen is, en verder interessant voor de toch al niet rationele kopers van dure horloges. Een eta uurwerk is een uitstekend uurwerk.

marijn Schreef:

Ligt het aan mij of ben jij een sinn Fan. Ik vraag
het maar. :slight_smile:

Ik heb zeker waardering voor Sinn. Technisch vaak interessante horloges, geweldige informatie in het jaarlijkse Katologbuch. Ken geen ander merk dat zo veel (relevante) info geeft.

-ej- Schreef:

Probleem is gewoon dat eta geen uurwerken meer
levert aan merken buiten de swatchgroup

Dat is wel erg kort door de bocht. De levering nemen af, maar ze leveren wel degelijk aan derden.

Heel veel merken zijn toch over gestapt op Sellita ? Oa IWC maakt gebruik van Sellita uurwerken.

-ej- Schreef:

Prima, ben een paar weken geleden bij omega in
biene geweest en een tijd staan praten met de
curator van het museum. De eta kraan is al bijna
dicht en wordt helemaal dicht gedraaid.

Omega, is net als ETA, onderdeel van de Swatch Group. Dus ze kunnen zoveel ETA krijgen als ze willen. Als ze iets in huis doen, is het om zich te onderscheiden.
Prima ontwikkeling.

Veel huizen hebben nog voorraad. Waarom denk je dat breitling, panerai, iwc enz >steeds meer in house doen?

Ontwikkelen kost jaren. Ze hebben voorraad voor zo’n tijd? Geloof ik niet.
Waarom ze steeds meer in huis doen? Dat heet anticiperen op de toekomst (niet op het heden).

-ej- Schreef:

Als je goed kan lezen zeg ik precies wat jij zegt
over omega. Dat andere merken meer in house gaan
doe of in eens andere leveranciers hebben komt,
volgens mensen van omega zelf (swatch group dus),
omdat ze geen eta’s meer leveren. Maar ik begrijp
dat jij het beter weet, prima hoor.

Ik kan blijkbaar niet lezen, of niet “begrijpend lezen”, dat heb je me nu al verschillende malen verteld. Ik baseer mij op de door Swatch Group gemaakte afspraken met de ComCo (Zwitsers toezichthouder op de “Cartel Act”) en de door beide partijen verstrekte cijfers. Jij baseert je op een curator van het Omega museum. Iedere het zijne.