Helemaal top dit
Dank allen! Ik voel me welkom
Yes! Niet de minste binnenkomst. Met brushed bracelet. Van harte!
Unieke bracelet.
Super mooie El Primero! Gefeliciteerd
Allebij mooi maar als ik moet kiezen…
Stalen band
Welkom in dit deel en mooie aanwinst!
En nu afwachten of er een Shadow bij komt
Ik weet meer.
Een stukje Zenith geschiedenis…
Sinds het begin van de jaren 20 van de vorige eeuw, produceerde Zenith niet alleen horloges in Zwitserland maar ook in het Franse Besançon. De reden was dat Franse horloge industrie zijn grenzen probeerde af te schermen door het opleggen van import quota en importheffingen op in het buitenland vervaardigde uurwerken.
Het Franse merk wat hier destijds het meeste voordeel uit haalde was LIP. Dit bleef duren tot begin jaren 70, toen de hele industrie in de problemen kwam door de quartz revolutie. Hierdoor viel de noodzaak weg en werden de protectionistische maatregelen geschrapt.
Zenith heeft zich in 1975 teruggetrokken uit Frankrijk en produceert sindsdien enkel nog vlak over de grens, in het Zwitserse Le Locle.
Kenmerkend voor de Franse Zenith productie was uiteraard het ontbreken van enige verwijzing naar “Swiss Made”, diverse identieke calibers werden dan ook zowel in Zwitserland als in Frankrijk vervaardigd.
Waar de Zwitserse Zenith archieven haast volledig bewaard zijn gebleven, is dat helaas niet het geval voor de Franse archieven waarvan helaas niets is overgebleven. Dat maakt het soms moeilijk om een juiste productie datum te kleven op een Frans product. Ook de serienummers waren eigen aan de Franse productie en liepen dus niet in overeenstemming met de Zwitserse productie.
Hier is een exemplaar uit 1965, het zogenaamde JFK of Kennedy horloge. Het wordt soms foutief de Respirator genoemd maar dat horloge kwam pas rond 1968 op de markt en had een betere waterdichtheid via een ingenieus afsluitsysteem gebaseerd op onderdruk (vanwaar de naam Respirator).
Ook de naam JFK of Kennedy is vaak reden tot speculaties geweest. Feit is dat President Kennedy in 1963 werd vermoord en dat dit model pas in 1965 verscheen. Hij heeft het dan ook nooit gedragen. Waarschijnlijk is het zo genoemd uit eerbetoon aan de vermoordde president omwille van zijn gevoel voor mode. De vierkante kast straalt dan ook het echte sixties gevoel uit. Ten zeerste aanbevolen voor de betere Don Draper ervaring.
Dit is wel zeer interessant, had geen idee.
Ik ben echt heel benieuwd naar de verdeling, ik bedoel, werden alle modellen tussen de jaren 20 en 70 zowel in Le Locle als in Frankrijk vervaardigd?
Of bepaalde modellen alleen in Zwitserland?
Is alleen het ontbreken van de “Swiss Made” aanduiding een manier om te zien waar deze is gebouwd?
Waar kan ik meer informatie hierover vinden?
Vragen, vragen, vragen… Maar die Zenith historie is ook zo rijk (zoals je zelf in het interview met Monochrome aangeeft).
Dit zijn de calibers die in Frankrijk ook werden geproduceerd: 106, 106-50-6, 126, 120, 133,8, 8-3 / 4F, 2511, 2531, 2522, 2522P, 2522C, 2522PC, 2532, 2532P 2532C, 2532PC 2541, 2542, 2542C, 2542P, 2542PC.
De serienummers kunnen ook de productie locatie verraden (vaak slechts 6 cijfers ipv 7 alfanumerieke karakters). Maar het horloge op de foto heeft toch 7 cijfers op de kast dus het is vooral het ontbreken van “Swiss Made” op de dial dat je in de gaten dient te houden. Ook de binnenkant van de kast kan je wijzer maken alhoewel ik dat ook niet helemaal vertrouw.
Meer info kan je hier vinden: https://orologivintage.blogspot.com/2018/03/zenith-besancon-ovvero-gli-zenith-made.html
Als je worstelt met Italiaans, zoek een knappe Zuiderse vriendin. Of verlaag je tot Google…
De 135 en de veel 40(-T) zijn dus Zwitsers. Geldt ook voor mijn 146 (A273).
Dat wordt een mooi lang weekend, ik bedoel met het ontcijferen van deze Italiaanse site
Ik hou het op worstelen met een knappe Italiaanse Zuiderse vriendin…,
Die heb ik!
maar haar Italiaans is bar en boos🤣
Ps. Mooi merk toch dat zenith!
Mooi, ik ga vandaag ook nog wat experimenteren met wat Barton bandjes…
Mooie is ook dat je voor één prijs 2 maten ontvangt. Keurig hoor…