Zenith only (Deel 2)

Wat te groot en te dik? Valt best mee hoor…

20 likes

Mooi hoor, gefeliciteerd!

Toevallig in Duitsland bij een AD gehaald?

1 like

Proficiat met deze 2 kanjers.

1 like

Ik vind hem super mooi, maar ik zit in de fase dat ik weer kleinere horloges wil :smile: Vandaar dat mijn Portugieser 7 Days in de verkoop staat :wink:

1 like

Nee de PloProf komt uit Japan (nu nog te betalen!) ik verwacht dat deze exemplaren ook naar de 8-10k gaan kruipen net als de broertjes met zwarte plaat.

De Zenith komt uit Denemarken.

2 likes

Noo :scream:

1 like

Sla je slag!

1 like

Even een zepperderzep

25 likes

Even bij het kappertje wachten

18 likes

Erg mooi!!!

1 like

Kan colman zeker aanraden. Hebben me super geholpen met mijn zenith!

Tof ding !

1 like

Sjiek!

1 like

18 likes

Voor de gein maar eens een plaatje van de andere kant :slight_smile:

14 likes

Mooi hoor, plat ook…
Is dat de originele kroon?

Dankjewel. Erg leuk draagbaar horloge, met 37mm ook net wat anders dan de andere vintage horloges. De beschadiging op 12 uur stoort mij niet zo erg als op de foto’s.

Ik vermoed dat de kroon niet origineel is. In 2017 heb ik dit horloge gekocht, de vorige eigenaar schreef “All parts are original but it’s possible that the crown might not be”.

Leuk detail: horloge is uit 1955-1957, met serienummer <1.000.000, en er staat geen “Swiss made” op de wijzerplaat. In die tijd zal Zenith nog in Frankrijk, Besançon. Dit is dus een Franse, pre-swiss, Zenith.

8 likes

Dat is zeker leuk!
Maar het gaat volgens mij niet om een pre-Swiss. Zenith heeft altijd in Zwitserland (Le Locle) hun uurwerken en horloges gebouwd maar toen Frankrijk om hun eigen horloge-industrie te beschermen extra belasting ging heffen op geïmporteerde horloges besloot Zenith in 1923 om ook een fabriek in Besançon te bouwen, vrijwel alleen voor de Franse markt (maar het is natuurlijk onduidelijk wat er (klandestien) is uitgewisseld. Deze is in 1975 gesloten.
Ik heb een (nog prima lopende) Zenith zakhorloge uit Besançon:

Fabrication Française

By the way, originele kronen zijn nog wel te vinden en niet al te moeilijk te vervangen… Zou deze mooie platte jumbo vintage met superscherpe kast, prachtige wijzers en opgelegde logo/indices helemaal afmaken.

5 likes

Crosspost :blush:

18 likes

Ah, duidelijk! Leuk om te horen, dank.

Prachtig ja, een puntgave witte plaat is genieten. Heel mooi.

Dank voor tip, ik weet zelf niet zo snel hoe ik deze kroon zou kunnen zoeken/welke nodig zou zijn. Misschien dat een horlogemaker mij hierbij zou kunnen helpen. Het zou het horloge inderdaad wel afmaken. Ik ga er een keer naar kijken :+1: