Zenith only (Deel 3)

13 likes

Even geen chrono, zelfs geen eigen uurwerk, maar eentje uit die donkere periode waarin Zenith hun horloges met ETAs moesten leveren, maar ook dat is een onderdeel van de Zenith historie.

Een Defy uit begin jaren 80, net binnen (eBay).
Heb deze Defy, met ETA 2872, altijd mooi gevonden. Die stoere kast en rode wijzer…

7 likes

22 likes

Mooie foto!

1 like

Zenith Sporto met bijbehorende wandklok

Crosspost

Leuk klokkie

7 likes

5 likes

Leuk hoor. Ik hou wel van die Zenith parafernalia (en altijd leuk om dit woord te gebruiken)!

1 like

Zo heb ik, en dat hoort hier eigenlijk niet thuis want geen horloge, een heel bijzondere Zenith klok.
Een electrische klok uit 1925. De Zenith Calora.

Het is gebaseerd op een pendulum die héén en weer wordt bewogen door een hefboom mechanisme die aangestuurd wordt door een metaaldraadje die door spanning (hitte) uitzet en weer krimpt. Een uitvinding van Cornelis Jamin (zoon van de chocolade fabrikant/leverancier), Nederlands dus.
Voor een prikkie op MP en loopt supernauwkeurig.
Nu is de tijd rondom de vorige eeuwwisseling sowieso al rete-interessant (wetenschap, kunst, politiek, filosofie, alles eigenlijk) en dat geldt dus ook voor de bizar mooie uitvindingen die er zijn gemaakt met de eerste electrische toepassingen voor algemeen gebruik, zoals ook deze klok.

Maar ik weid teveel uit, sorry. Erg leuk gewoon allemaal…

8 likes

Mooi verhaal bij een mooie klok!

From the Shadow… :grinning:

20 likes

Dit is toch zo’n bijzondere verschijning. Blijft me elke keer weer verbazen hoe mooi de afwerking is.

20 likes

12 likes

Vandaag staat er een gouden exemplaar op Marktplaats te koop.
Wat vinden de kenners? :woozy_face:

17 likes

Ook fraai, maar ik heb deze in het vizier :innocent:

3 likes

Vind het blauw erg mooi

1 like

Ik heb deze in RVS (gaan voor ongeveer de helft van deze weg) maar ik zou mezelf geen kenner kunnen noemen als het om goud gaat.
Uurwerk (410Z) komt overeen met jaar (Cal 410 van 1994-1999, daarna tot 2009 de 410Z). Op WUS een mooi overzicht van deze serie:

Foto van dit model uit mijn papieren catalogus van 2000:

Hij ziet er top uit, box/papieren erbij. Prijs (als ik op Chono24 kijk) redelijk scherp.

Edit: Geen idee of het iets uitmaakt maar ik zie wel een klein verschilletje tussen de MP versie en die in mijn catalogus. De tachymeter waarden 150 en 160 zijn afwezig (bij datumwindow) in de versie in mijn catalogus.
Aan de andere kant zie ik op Chrono24 beide (dus met en zonder de 150/160) voorkomen dus heeft men blijkbaar rond die tijd dit aangepast.

3 likes

Goedemiddag, ik ben mij aan het oriënteren op een Zentith El Primero met ref. zenith 03.2150.400. Op Chrono worden ze binnen de BENELUX mondjesmaat aangeboden en in NL al helemaal niet/weinig. In DE staat er wel eentje te koop maar is geen full set wat ik het liefst zou willen hebben.

Is het lastig om deze te verkrijgen naar jullie ervaring? Of is het gewoon een kwestie van geduld hebben en de diverse kanalen in de gaten houden? Als jullie tips hebben voor mijn zoektocht dan hou ik mij aanbevolen natuurlijk.

Plaatje voor de sfeer:

1 like

Wil je specifiek dit oudere model of zoek je naar de nieuwste versie. Dat is namelijk qua dial details en qua kast zeker een verschil.

1 like

Blijft prachtig. Is de kast nou erg krasgevoelig?