Zenith only (Deel 4)

Een vraag aan de kenners,
deze Zenith pilote type 20 extra spécial blue édition limitée proto seul 35 exemplaires
komt ter veiling vandaag bij Catawiki ( gaat er niet om wat je van die site vindt :+1: ) een serie van 35 voor The Watch Gallery gemaakt met blauwe plaat.

Wat ik erover kan vinden is dit via Blog to Watch uit 2015 ;
Zenith Pilot Extra Special Watch Collaboration With The Watch Gallery | aBlogtoWatch

Maar is hij echt ?? Het uurwerk ziet er niet fijn afgewerkt uit, of de foto`s zijn matig, en dat Proto op de achterkant ? Kent iemand deze versie ?

4 likes

Ik vermoed dat er 36 gemaakt zijn… en eentje zonder caliber 679

17347892326242878378209816128647

17347891160593530256896756262750

1 like

:joy: het lijkt inderdaad meer op een eta 2824 of 2825

Blij deze weer eens om de pols te hebben. Lekker slank (voor een chrono).

21 likes

Je bent niet de eerste die die vraag stelt…
https://www.watchuseek.com/threads/genuine-or-fake-zenith-pilot-type-20-extra-special.3072026/

1 like

Er zijn in 2014 pilot typ 20s met sellita gemaakt.

Hier heb je dan weer wat detail foto’s van zo’n versie:
https://www.watchcollectinglifestyle.com/home/insider-zenith-montre-daeronef-pilot-type-20-extra-special-the-best-execution-of-a-pilots-watch-for-the-price?format=amp

Ze zijn zeer makkelijk (en vaak) nagemaakt.
Horloges zijn een verraderlijke hobby.

1 like

Kijk eens goed naar de rotor op de foto die jij plaatst!
Lijkt me sterk dat ie rondjes gaat draaien :rofl:

Ik neem aan dat je het “gat” op 0845 uur bedoelt waar de rotor als het ware insteekt ?
De rotor draait daar onder de uurwerkhouder door, met een kast van 45mm en een uurwerk van 25mm heb je zo`n ring wel nodig.

Goede vondst ! en die 42 uur gangreserve wijst wel op Selita en dus geen elite uurwerk in deze versie.

Dit moet het uurwerk zijn, de cal 490 obv een eta 2892 en die is 28,3 mm en niet 25 zoals ik eerder schreef. De rotor zal per klant kunnen verschillen dus dat kan kloppen bij deze The Watch Gallery versie maar de afwerking zoals op de verkoper foto ( niet ) is te zien is twijfelachtig.

Ook het Proto hoort denk ik alleen op de publiciteits fotos ( renders ) thuis en heb ik al wel eerder gezien op namaak Mille Miglia`s als duidelijke rode vlag. Dank en case closed !

Maar je artikel sprak over cal 679 …

Ja, dat staat bij aBTW inderdaad, het artikel van @Hubertje verwijst wel naar de Selita/eta cal 490. Misschien toch een andere versie 2014 / 2015 ?
Lijkt me ook te duur om een eta in een vervalsing te stoppen.

Wel het was geen eta, maar een sellita.
En laat van dat eta/sellita kaliber nu aardig accurate chinese replicas bestaan… vanaf €30 verkoop in EU.

1 like

Je bedoelt zeker de spacer.
Kijk nog even naar de haakse hoek van de rotor tpv inham spacer van jou foto!
Lijkt me sterk dat ie rondjes gaat draaien

schreenshot

De timing screw regulator is ook way of line op de foto die jij plaatst.
Het liefs zien we ze zo :wink:

regulator timing screw

Dat dus :grimacing:

En zo zijn er nog een hoop red flags op jouw post.

Happy days HF :innocent:

Ik snap je probleem met de rotor en de spacer niet, tbh.

we bedoelen hetzelfde en als je op 2 uur kijkt zie hoe deze aan de onderkant erg schuin insteekt, de rotor loopt er dus onderdoor. En inderdaad voldoende rode vlaggen zoals ik al schreef. Een fijnafstelling is er voor om te corrigeren, pas bij volledig onderhoud kun je gaan kijken naar een oorzaak maar dat zal bij dit horloge de kosten niet waard zijn :wink:

Tussen al dat mooie Zenith geweld hier even een quartz shitter :smiling_face_with_tear:

7 likes

Zenith kijkt wel uit om een rotor met tepel onder de spacer te laten draaien!
Dat zou pas een major flaw zijn :laughing:

Mooie Bas, like this one :ok_hand:

1 like

Nou, hier is de Elite in een Pilot Bronze versie en daar draait de hele rotor/bos hout toch echt onder de spacer door

en blijkbaar zijn er toch 2 versies volgens een artikel van PuristPro uit 2014, een met Elite in 40mm automaat en 48mm gmt, en een goedkopere in 45mm met de Selita ;

"I inquired with my contacts at the manufacture, and was was told that the 2012-introduced Type 20 collection received such an overwhelming reception, particularly by young people who would like to wear such a piece but could barely afford, that the brand decided to offer a more affordable version.

The result is the Pilot Type 20 ‘Extra Special’, as mentioned a more pedestrian (if you like) version of the otherwise completely in-house collection. The controversial use of a common movement ( de Selita dus ) is justified by the goal to offer a Pilot in the sub-5000 CHF price range, thus between 25 and 33% below the next upper models of the collection, the 40mm Automatic and the 48mm GMT, respectively (both of which use the in-house Elite movement).

The watch btw is referenced after an ‘Extra Special’ pilot’s watch from the 1940s"

De Selita versie klopt dus, en is ook verkocht voor € 1900,- zie ik net, maar zonder het horloge in het echt te zien kan ik het verder ook niet beoordelen. Indien echt dan heeft iemand een heel bijzondere uitvoering te pakken met die lichtblauwe wijzerplaat.

Dankjewel! Ben er blij mee, vind hem erg leuk :+1:t2:

1 like