Ik zag vandaag dat er een nieuwe limited versie was uitgebracht van de Zenith Pilot Type 20, de “Blueprint” en ik realiseerde me dat ik eigenlijk weinig wist van deze Pilot watch.
Bijvoorbeeld dat in 1909 Louis Blériot een Zenith Pilot horloge droeg bij zijn beroemde overtocht over de English Channel.
(Wat een kroon!!)
Er zijn merken die dit tot in lengte der dagen marketingtechnisch uitgemolken zouden hebben maar Zenith gaat hier enigszins ingetogen mee om, hoewel ze sinds die tijd meerdere Pilot horloges gefabriceerd hebben (en boordklokken voor de luchtvaart) duurde het tot 2010 voordat ze een serie Pilot horloges uitbrachten geinspireerd door de historische modellen: De Pilot Type 20.
Grote jongens, 45mm met knotsen van kronen, prijzig ook (> €8000).
In 2014 verscheen er een goedkoper model, Extra Special (~ €5000), uitgerust met een Sellita uurwerk wat ze op kritiek kwam te staan van de Zenith caliber puristen. Mooi istie wel…
Er werden nu ook 40mm versies geleverd.
Een jaar later werden de Pilot Type 20 modellen weer voorzien van een Zenith Elite 679 uurwerk en werden bronzen modellen aan de collectie toegevoegd.
Enfin, op dit moment is er keuze genoeg als het gaat om kleuren en uitvoeringen.
En nu dus deze gelimiteerde uitgave, de BluePrint:
Valt je iets op aan de wijzerplaat? Schaduw werking?
Dat klopt, hij bestaat uit 2 delen:
Ziet er op de foto al mooi uit, maar zou hem heel graag een keer in het echt willen zien. Kans is niet zo groot, er zijn er slechts 250…
Zijn er mensen met een Zenith Pilot Type 20 op HF?