Zenith only (Deel 5)

Dat vind ik nu juist de mooiste. Ik heb bij keramiek en titanium alleen altijd wat moeite met het (gebrek aan) gewicht.

Waarom geen Defy Classic?

1 like

Ho ho ho…

Ik vind hem prachtig.

Heb btw ook de oranje en rode band er bij. Die doen me dan weer weinig.

21 likes

Ik vind hem ook mooi hoor. Maar de vraagsteller vindt de sneeuwvlok net wat mooier. En eens dat in het koppeke zit…

1 like

Soms moet je net even buiten de comfortzone neuzen he.

Wat een mooi exemplaar! Defy kast, El Primero caliber en (bijna) mango plaat (met ook weer die Defy indices). Heel heel bijzonder!
Heb je er wat meer info over?

1 like

Dankjewel voor het compliment. Er is de laatste dagen al best veel gepubliceerd over deze Zenith / USM samenwerking maar ik heb voor het gemak ChatGPT even ingeschakeld en de Engelse persinformatie even vrij laten vertalen. Dan krijg je dus dit:

===============

DEFY Chronograph USM – een nieuw hoofdstuk in verbeeld erfgoed

De nieuwe DEFY Chronograph USM is in essentie een stukje verbeeld erfgoed

een antwoord op de vraag: Wat als de DEFY uit 1969 was uitgerust met de baanbrekende El Primero, het eerste automatische high-frequency chronograafuurwerk ter wereld?

En wat als het ontwerp bovendien subtiele inspiratie had gehaald uit een ander icoon uit die tijd: het USM Haller-systeem?

Het in 1965 gepatenteerde USM Haller modulaire meubelprogramma groeide uit tot een cultsymbool van tijdloze moderniteit. Met zijn verchroomde stalen buizen, kogelverbindingen en gekleurde metalen panelen blijft het een meesterwerk van helderheid, veelzijdigheid en industriële elegantie. Nog altijd, decennia later, weet het systeem zich telkens opnieuw uit te vinden en creatieve expressie te stimuleren – een perfecte parallel met de erfenis van ZENITH: precisie en innovatie.

Tijdloze vorm in modern jasje

De DEFY Chronograph USM wordt gepresenteerd in een compacte roestvrijstalen kast van 37,3 mm, die trouw blijft aan de gedurfde geometrie van de eerste DEFY. De achthoekige kast wordt omlijst door een 14-zijdige lunette, terwijl de klassieke pompstijl-drukknoppen de vintage uitstraling versterken. Het horloge is uitgerust met de iconische “ladder”-band, in 1969 exclusief voor ZENITH ontworpen door het gerenommeerde Gay Frères. Met een waterdichtheid van 10 ATM combineert het ontwerp elegantie met robuustheid.

De wijzerplaat wordt gekenmerkt door aangebrachte vierkante uurmarkeringen met horizontale groeven, die de architectonische uitstraling benadrukken. Verkrijgbaar in vier levendige USM-kleuren – USM Groen, USM Pure Orange, USM Goudgeel en USM Gentiaanblauw – weerspiegelt iedere uitvoering de modulaire esthetiek van het USM Haller-systeem. Drie overlappende zilverkleurige chronograafsubdials, voorzien van een fijne concentrische afwerking, geven de wijzerplaat diepte en textuur. Hun rhodiumgeplateerde azuré-patroon verwijst subtiel naar de iconische USM-handgreep.

Een speels detail: de secondewijzer van de chronograaf eindigt in een miniatuur USM Haller-kogelgewricht, gevuld met SuperLuminova voor optimale leesbaarheid in het donker. Zodra de chronograaf wordt geactiveerd, verschijnt de verborgen ZENITH-ster – een verfijnde knipoog naar de verhalende kracht van dit horloge. Iedere kleurvariant wordt uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 60 stuks.

Het hart van precisie – El Primero 400

De DEFY Chronograph USM wordt aangedreven door het legendarische El Primero 400-kaliber, een directe erfgenaam van het iconische El Primero 3019 PHC uit 1969: de eerste automatische high-frequency chronograaf ter wereld. Meer dan 55 jaar later blijft dit uurwerk de maatstaf in precisie, met een 5Hz echappement, automatische opwinding en kolomwiel-architectuur. Het kaliber bestuurt de centrale uur- en minutenwijzers, de kleine seconde op 9 uur, de chronograaffuncties én een datumvenster op 4:30.

Door de transparante saffieren kastbodem is de rotor zichtbaar, versierd met een opengewerkt ZENITH-ster-motief en geflankeerd door de logo’s van ZENITH El Primero en USM – een detail dat de harmonie benadrukt tussen horologische en architectonische precisie.

Exclusief verkrijgbaar

De DEFY Chronograph USM is afzonderlijk of als set verkrijgbaar, waarbij elke set wordt geleverd met exclusief USM Modulair meubilair en een unieke horlogebox. Het model is uitsluitend beschikbaar via de ZENITH-boetieks (fysiek en online) en bij geautoriseerde retailers wereldwijd.

Nog even een zelfgemaakte bonus foto erbij.

19 likes

Grotendeels gemist.
Had een keer ergens gelezen dat er beginn jaren 70 ook een Defy was met een El Primero uurwerk. Nooit gezien, maar het zou er precies zo uit hebben gezien als dit model. Hele mooie combi van Defy en ZEP. En dan ook nog op de GF ladder…Wat een plaatje!

1 like

Even mijn 18K ‘gouwe ouwe’ El Primero uit eind jaren 90 ertussendoor gooien hier.:slightly_smiling_face:

Ik draag hem maar weinig maar word er toch altijd vrolijk van als ik hem aan heb.:blush:

20 likes

Prachtig!!

Hier uiteraard nog deze:

24 likes

Sexy.

1 like

Pfoe, hij blijft wel erg mooi hoor…

2 likes

Dankje!

Ook een beauty!

Dankjewel! Het is inderdaad een heel mooi horloge; vind ik ook. :blush:

Dank! Het horloge of het glaasje pastis? Of allebei? :slightly_smiling_face:

Enkel het horloge.
Misschien ook jij, maar moeilijk te zeggen op basis van de info die voorhanden is.

1 like

:rofl: :+1:

Grijs weer, grijze band.

19 likes

27 likes

Nieuw bandje voor de herfst.

Staat hem ook weer echt heerlijk vind ik :heart_eyes:

40 likes

Bruin is niet mijn kleur maar staat jou goed! En de combi met het horloge is uitstekend. Mooi hoor.

2 likes

Erg mooie combi. Maar je kan ook moeilijk fout gaan met dit prachtig horloge…

1 like

26 likes