Zenith only (Deel 5)

De basismodellen vallen dan inderdaad nog mee, maar het gaat heel snel omhoog als je verder in de collectie kijkt en ik denk dat het alleszins niet helpt dat ze over heel de lijn vrij duur zijn ivm de concurrentie.

Ik vraag me soms af hoe het gaat met de verkoop van de basismodellen bij JLC. Volgens mij is het daar net hetzelfde verhaal. Maar zij kunnen dat deels goedmaken met hun high end en het feit dat de Reverso toch een bijzonder design is.

Prijs is niet ook alles natuurlijk, het gaat ook over marketing en dat doen ze beide ook niet bijzonder goed. IWC doet dat imho beter, bijvoorbeeld met de F1 film kreeg ik spontaan zin om een IWC te kopen :innocent:

Daarnaast zal het vast wel ook te maken hebben met het kalmeren van de horlogegekte na Corona en wat mij betreft mogen alle merken wel eens beseffen dat ze hun best moeten doen om klanten te overtuigen. Dus wie weet is dit een goede evolutie :blush:

1 like

Daar zit ik dan met men 2 defy’s waar ik een halve long voor betaalde :slight_smile: en ik zou het wel zo opnieuw doen.

Dat het niet vlot gaat bij Zenith was al even duidelijk natuurlijk, nochtans verdient het merk het wel vind k. Ze schrijven toch een stukje geschiedenis van horlogerie mee met de el primero. Ze maken mijn insziens wel te veel vreemde smaakjes van alle lijnen. Die vreemde kleuren,e xtremes en overaanbod aan skeletons zit niemand op te wachten denk ik.
Zenith is nog steeds wel een merk dat veel zelf doet en eigen horloges maakt terwijl veel merken hier meer en meer van afstappen in de realiteit.

Ook prijzen ze zich soms uit de markt maar doen veel merken dat niet?
Los ervan is het inderdaad wel gewoon een duur merk, ik zou ook geen list betalen voor men horloges maar dat is quasi met alles zo buiten de bepaalde gekende merken (zijn andere draadjes voor).

Dat ze verlies maken is natuurlijk deels omdat ze niet verkopen maar om indiviudele stukken zullen ze wel genoeg marge nemen, al draai je daar u bedrijf niet mee natuurlijk.
De horlogesector krijgt gewoon al jaren klappen. Ik wens Zenith het beste toe alleszins, zou wel graag hebben dat ze de huidige lijnen houden maar minder speciallekes maken. Ik merk trouwens ook dat er een hoop dealers verdwijnen van de website, maar dat is hier ook al gepost.

1 like

Liep hij niet goed? Was de nieuwe diver?
Ik merk dat de mijne retestrak loopt (1-2sec per dag) maar die van men vrouw met elite binnenwerk doet toch -5sec/dag en soms zelfs iets meer. Nu ja niet slecht natuurlijk maar het moet nu ook niet meer gaan afwijken voor een horloge van die prijs. Eens je rolex gewoon bent verwacht ik max 2 sec afwijking ;-).

1 like

Klopt, min 6 sec. per dag en moeite met opbouwen van gangreserve.

Ook eens :sweat_smile:

1 like

Ze geven ook niet echt waarden mee, het heeft geen chronometer label oid… heb me in begin suf gezocht maar kon nergens standaard waarden teruggevonden.

Hopelijk loopt hij nadien strakker.

1 like

Klopt. Beetje speuren en je vindt op een paar fora +/-5, maar niets officeel. Achterlopen is sowieso niet prettig en al helemaal niet voor een horloge :grin:

Zal vast goed komen, maar het reçuutje bewaar ik even extra zorgvuldig.

1 like

Ik verwacht mijn EP deze maand terug van volledige service (4 dec weggebracht met reçuutje), hoefde niet helemaal terug naar Zwitserland maar kon lokaal.

1 like

Dat verbaast me! Zou wel veel tijd schelen. Ik dacht altijd dat alle service door Zenith zelf gedaan diende te worden. Misschien anders voor een reguliere service vs garantiekwestie.

Er is hier in NL 1 gecertificeerde horlogemaker, hij doet ook JLC/IWC/TH/Cartier.

1 like

Mja, kan alle kanten uit dus. Hoeveel verlies draait Zenith?

Edit: €20-30M per jaar dus, dan waren ze vrij geduldig

1 like

Marketing is wel een dingetje ja. Buiten dit forum denken ze bij zenith niet aan horloges.

Je moet ze ook niet dragen. Gewoon naar kijken. :sweat_smile:

1 like

Ben nog niet zo ingeburgerd dat ik me het motto : kijken, kijken, niet dragen eigen heb gemaakt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ja, als je die limited editions (van 10 stuks) zoals carbon of blauwe ceramische in de winkel ziet, weet je dat ze overbodig zijn. Zo’n edities moet je direct kwijt kunnen bij je fanbase.

Het is een bende koppige technocraten, waardoor ze leuke eigenzinnige horloges maken. Maar steeds een gevaarlijk recept in een wereld die draait op gebakken lucht.

2 likes

Nog een paar dagen en we gaan het weer zien wat ze uit die technocratische hoed toveren vanaf de 19e: LVMH Watch Week 2026: Milan, a new European editio... - LVMH

1 like

Huh, wat was er? Oh, gelezen… Komt ongetwijfeld goed!

1 like

Kunnen we geen forum buy-out organiseren?

Als @Brick zijn horloges verkoopt hebben we al een CNC machine. Uiteraard krijgt hij dan een echte chrono van de firma.

6 likes

Jammer maar niet heel verbazingwekkend.

Met @tompj heb ik daar jaren terug een geweldige paar uur door de manufacture gelopen. En ik geniet van mijn chronomasters.

Ik denk dat ze, als ze winst willen maken, terug moeten naar de kern: enkel mooie chrono’s maken. En weinig fancy materialen meer gebruiken.

Op duikhorloges, dress watches of “pilots” van Zenith zitten te weinig mensen te wachten.

Als ze dat doen kan/moet een groot deel van de mensen er helaas uit, maar het is natuurlijk geen sociale werkplaats op lange termijn…… En kunnen een hoop andere kosten omlaag.

Terug naar de kern.

Plaatjes voor de sfeer:

20 likes

Van mij mag de elite lijn ook blijven draaien.

En de A384

En enkele jaren terug hadden ze misschien wel de mooiste opengewerkte sporthorloges van de markt…

Ze zijn echter een beetje uit het zicht verdwenen online, en de nieuwere releases spreken denk ik matig aan bij het grote publiek.

Aan die prijzen sta je in concurrentie met “grotere” namen. Als connoisseuralternatief voor Rolex in de winkel liggen aan 2-3K zoals 20 jaar terug is 1 ding, aan 10K is dat nog net iets anders.
De defy classic was onder 6K in 2018, ik ben ervan overtuigd dat ze aan die prijs wel zouden verkopen. i know, the world has moved on since. Maar de markt is er niet per se eenvoudiger op geworden voor de fabrikanten.

9 likes

Op zich kunnen de 4 lijnen zeker naast elkaar bestaan Dey, Chronimaster, Pilot en Elite. Het zijn al die vreemde varianten die eruit moeten. Diamantjes hier, regenboogkleuren daar wie zit daar nu op te wachten?
Enkel voorbeelden van onnutige torvoegingen.
Ze bieden 80 defys aan en 50 chronomasters, brengt dat al eens naar eens /4.

De skeleton van de post hierboven was een leuke uitzondering van open die werkte.
Nuja zou het zo veel beter gaan met soortgelijke merken? Zenith is duur, misschien te duur maar dan vind ik die ballon ook opgaan aan veel ander spul.

Soms vraag ik me af of de diamantmodellen niet net de marges opkrikken, ook in kleine oplagen.