Goedemorgen!
Sander stijltje…
Heb de Zenith pilots net op nieuwe bandjes gezet, lekker vers binnen van https://jacobstraps.com/en/
Veel overeenkomsten maar ook veel verschillen tussen de 2 horloges…
Goede vraag. Misschien heeft het met de dikte te maken? De Defy modellen hebben een erg moderne en platte kast (misschien gedeeld met andere LVMH merken zoals TagHeuer en Hublot?) en als daar dan de EP in komt te zitten krijg je een aparte verhouding diameter 38mm met de dikte van de kast? Misschien dat ze daarom alleen Elite automaat monteren in de Defy Classic. Bij de Chronomaster kan het dan weer wel maar die heeft dan ook een heel andere kast.
Dit is slechts mijn giswerk, misschien heeft iemand anders een betere verklaring?
Top 50 Zwitserse horlogemerken in 2020:
Hadden jullie deze gezien?
40e plek en maar 11.000 stuks verkocht in 2020 - we houden van een lief klein merk
Volgens mij is de productie ongeveer 22K stuks per jaar, toevallig kwam @ChetBaker er gisteren nog mee dat Rolex in 5 dagen de hele jaar productie van Zenith draait
Laten we het maar stil houden dat Zenith dus eigenlijk exclusiever is, anders komen die jongens uit het groene deel de boel hier weer verpesten Zo lang Zenith niet in waarde stijgt zitten we nog wel veilig voor ze, denk ik
Heb je weer een ZEP?
Nope, is een oude foto. Als ik een Zenith koop zal het de Zentona white worden.
Interessant maar ik zie heel wat haken en ogen aan dit Morgan Stanley rapport dat trouwens niet bevestigd is door de merken zelf. Een vlugge berekening toont aan dat Zenith dealer marge 29% zou zijn. CHF56M omzet, 11.000 stuks en dan een gemiddelde retail waarde van CHF 7.127 hanteren. Dan weet je al dat het rapport fout zit…
Niet dat het veel uitmaakt maar ik zou voorzichtig zijn met dergelijke info. Als Omega met de Snoopy al zeker een vraag van 10.000 stuks voor zijn kiezen heeft (wachtlijst is nu 6 jaar geworden) dan vermoed ik dat de huidige vraag voor de nieuwe CM zeker +5000 zal zijn. Als je slechts 11.000 stuks per jaar produceert, hoe lang zal dat dan duren…
Edit: als we niet de omzet nemen maar de geschatte groothandelsomzet van CHF44M, zitten we wel beter. Dat zou CHF4000/horloge factuur waarde betekenen. Oftewel 44% gemiddelde marge voor de dealer.
Blijft de vraag, wat is de CHF12 extra omzet dan aan gerelateerd? Leverancier voor andere merken? Royalties?
Wat ik ook interessant vind is dat in een artikel uit 2019 staat dat de productiecapaciteit 21k is en het doel op te schalen naar 25k (uitspraak van Biver). Dat zal vast in 2020 anders gelopen zijn maar 11k is wel een flinke reductie door covid.
Wat ook de werkelijke cijfers zijn - conclusie blijft is dat het een mooi maar klein merk voor liefhebbers is. Voor mij persoonlijk draagt dit bij aan de charme van het merk.
Ben heel benieuwd wat de commerciële en productie impact van de Chronomaster Sport 2 gaat worden!
Ik kom helaas ook op niet veel andere plekken dan m’n thuiswerkplek… Hopelijk snel foto’s vanuit kroegen, discotheken, restaurants, sportvelden, circuits, kantoor, etc
Wat een topper blijft dit, die moet bij mij ook nog een keer terug komen!
Succes met het vinden in deze staat…