Na het maken van een grote beginnersfout, namelijk het willen kopen van een schaakbord en eindigen met een horloge via Catawiki, wat daarna ook nog eens uit Turkije bleek te komen, had ik een goed begin gemaakt aan mijn introductie in de horloge hobby.
Ik had twee opties: het hoofdpijndossier loslaten en verder zoeken of het hoofdpijndossier accepteren en kijken wat er nog te redden viel.
Gezien mijn historie met het maken van goede keuzes ben ik voor de laatste optie gegaan. Tegen beter weten in ben ik rond gaan bellen en ben ik uiteindelijk bij Nico Rijswijk uitgekomen (fijne ervaring gehad trouwens).
Ik had een afspraak gemaakt om de Zenith naar Nico te brengen. Hier had ik expres wat ruimte tussen gelaten, zodat ik nog wat tijd had om naar de originele bezel en horlogeband te zoeken. De horlogeband heb ik uiteindelijk kunnen vinden, maar de bezel blijkt moeilijker dan verwacht. Uiteindelijk de zoektocht naar de bezel geparkeerd en met het horloge en de nieuwe band naar Nico gereden.
Na een inspectie bleek de binnenkant van het horloge in twijfelachtige staat en het uurwerk kwam niet overeen met het modelnummer van de kast. Van de bezel wist ik al dat deze vervangen was door een niet-originele variant. Nico had dat na ongeveer twee seconden ook door, zonder vermelding.
Het horloge had een 2552PC cal. in plaats van een 2572PC cal. Uurwerken die vlak na elkaar geproduceerd zijn op vrijwel hetzelfde platform, dus dat was voor mij genoeg reden om het uurwerk toch aan te laten pakken door Nico.
Hij heeft het vervolgens helemaal gereinigd en de onderdelen met te veel slijtage vervangen voor nieuwe onderdelen.
Het horloge loopt weer soepel en de nieuwe band past perfect. Het enige dat nog resteert is de zoektocht naar de originele bezel en mogelijk in de toekomst het 2572PC uurwerk.
Ik kan duidelijk niet zo goed zoeken als jij. Ik had er wel een gevonden voor ongeveer 400 euro, wat ik behoolijk aan de prijs vond. Dit is zeker een optie, bedankt!
Misschien wel aardig om te weten is dat dit horloge nooit is uitgebracht door Zenith. Toen de prototypes niet de gewenste waterdichtheid bleken te hebben is er besloten de productie niet uit te voeren.
De kasten, inclusief de indicesring die boven de wijzerplaat zweeft, zijn waarschijnlijk door een Zenith medewerker op de markt gebracht en hier zijn, in combinatie met verschillende 25x2PC uurwerken verschillende modellen van gemaakt. Hier meer info: https://www.watchuseek.com/threads/zenith-movado-diver.22637/?nested_view=1&sortby=oldest
Hij was wel al in een catalogus verschenen (1978) maar nooit uitgebracht.
Er zijn 2 referentienummers voor dit model gebruikt: 02.0170.380 en 02.0190.380
Dit gezegd hebbende, ik vind het een intrigerend model en vind het jammer dat hij nooit is uitgebracht.
Het 25x2PC uurwerk is door en door betrouwbaar.
Ik wist dat ik geen origineel uitgebracht Zenith model kocht maar ik vond (vind) de stoere, tooly uitstraling mooi en het verhaal erachter ook cool dus ik ging ervoor.
De bezel doet me denken aan die van de Rainbow die pas een jaar of 10 later uit zou komen en de binnenring met de minuut markeringen is aangebracht op de binnenkant van het glas wat een mooie diepte op de plaat creëert. Zien we jaren later pas ook bij bijvoorbeeld de Sinn 903 (zelf ook gehad). Maar dat Zenith dat in de jaren 70 ook al had bedacht…?
Het is onbekend welke wijzerplaat er voor dit model bedoeld was, alleen dat er dus waarschijnlijk “Defy” op had moeten staan (aldus de foto in de catalogus).
Toen mijn exemplaar uiteindelijk binnenkwam bleek er van alles mis mee te zijn. Het 2572 uurwerk paste niet goed in de kast en er was een plastic spacer voor gebruikt die niet goed paste. Als ik de kroon uittrok om de tijd gelijk te zetten bewoog het hele uurwerk met wijzerplaat heen en weer. Ik heb hem teruggestuurd en netjes mijn geld teruggekregen.
Ik ben blij dat jij een beter exemplaar hebt kunnen bemachtigen.