Zenith Time Recorder ''Trillingsmeter''

Hallo allen,

Is dit een horloge? - Neen
Is dit een klok? - Wellicht…

Ik heb op mijn werk een nogal ‘‘bijzondere’’ vondst gedaan die ik met jullie wilde delen.
Zoals enkele van jullie weten werk ik in de energiewereld (Hoogspanning), en enkele weken geleden vond ik hier een interessant stukje techniek.
Dit betreft een ouderwetse trillingsmeter van de hoogspanningslijnen.
Maar tot mijn verbazing blijkt dit stuk meettechniek gemaakt te zijn door Zenith.

Dit is een mechanisch opwindbare tachograaf gemaakt door Zenith.
Dit model is specifiek ontwikkeld om de trillingen die ontstaan op hoogspanningslijnen in kaart te brengen/te registreren met de registratieschijf die hierbij hoort.
Een oude manier van meten, want deze meters lagen onder een grote laag stof in een hoek weggestopt.
Ik heb het model gedemonteerd om het uurwerk eens te bekijken, dus hierbij deel ik een aantal foto’s voor de liefhebbers.


De registratieschijf

Hier het contragewicht aan het veertje, het draaipunt van de arm zit weer vast aan de naald aan de registratiezijde.

Het uurwerk zit in een metalen omhulsel beschermt

17 likes

Robijnen lager(s) voor de balans! :+1:

1 like

Leuk stukje mechaniek, dank voor het delen. :+1:

1 like

Dat ziet er bijzonder degelijk uit.

1 like

Zenith heeft wel meer meetinstrumentaria en klokken gemaakt, je komt ook wel een voltmeters e.d. tegen van Zenith

1 like

Mooie techniek, leuke vormgeving. Van kort na de oorlog lijkt me, staat er een jaartal op?
Even gegoogled, deze is uit 1916:
249d6abd382d503b089c1ba9a8c9fabe

1 like

Gaaf!

1 like

Een voltmeter klinkt erg gaaf! Een erg leuke combinatie van mijn werk/hobby :wink: .

@Hieronimus

Ik heb er geen datum op kunnen ontdekken helaas. Maar het model ziet er inderdaad uit dat deze van na de oorlog is.