Zenith versus Rolex (Explorer)

Gefeliciteerd, enorm gave klok. Zit er al tijden naar te kijken.

Probleem is natuurlijk niet alleen het hogere tikgetal, maar ook de grotere kracht op de tandwielen. Er is een veel sterkere veer voor nodig om toch een respectabele gangreserve te halen . Een hoger tikgetal icm een grotere kracht en dus wrijving vormt een risico. Zeker bij onjuiste manier van smering.

Gefeliciteerd hoor! Hoewel ik 38 wel de fijnere maat zou vinden kan ik de keus voor de grote goed begrijpen, ziet er inderdaad meer in balans uit. De ingekorte indices en de schuine datum zijn gewoon wat minder.

Is het gemakkelijk uit te leggen waarom je na 9 keer “vergeefs” een Rolex bent gaan dragen het nog steeds wilt proberen? Het klinkt een beetje alsof je er steeds vrij snel achter was dat ze niet voor de “blijf” waren.

In een rolex daytona zit toch ook een el primero binnenwerk? (wat ze op 4hz laten draaien).
Dan kan het nooit verkeerd zijn. Prachtig horloge met een mooie historie en zeldzame techniek.
Het is voor mij een soort van graalhorloge (al zal ik niet snel zoveel uitgeven)

Ik denk dat ik zelf ook voor de 42mm zou gaan.

1 like

Niet meer. Is alweer een tijdje een manufactuur-werk van Rolex, met verticale chronograaf-koppeling en “offset” sub-dials - dat laatste vooral om fakes te bemoeilijken. De jaartallen en werknummers laat ik even aan iemand anders over. :wink:

Die 4hz is een wereld van verschil qua krachten die op het uurwerk komen te staan.
De zenith beschikt zoals hierboven gezegd niet over een vertical clutch.
De vertical clutch van Rolex is ook nog eens te repareren als hij stuk gaat. Normaal wordt deze in zijn geheel vervangen.

In zeker zin wel en niet te ontkennen met een dergelijke reeks. 

De Root Beer en de 1680. 
 oefffff

Ik zou juist veel liever de 38mm hebben, het El Primero uurwerk is gewoon veel te klein voor de 42mm kast.
Het gevolg is dat de subdials te ver naar binnen staan, zonde.

Desalniettemin een gaaf model :thumbsup:

1 like

Of het uurwerk te groot of the klein is voor 42mm durf ik niet te stellen
Wat ik wel weet is dat de overlap van de subdails een ontwerp keuze is.
Inherent aan het oorspronkelijke model waarvan dit een remale/herintepretatie is
Vandaar dat dit ook in de 38mm variant het geval is

Andere El Primero varianten (40/42mm) hebben de overlap niet omdat de buitenste ring is weggelaten
Staan de subdails nog steeds relatief dicht oo elkaar

Zou persoonlijk 40mm wellicht ook mooier gevonden hebben
De “half 5” datum positie vind ik echt verschrikkelijk lelijk
Het is daarentegen wel de istorich correcte positie
Veel zo niet alle vintage Zeniths hebben de datum op deze plek
Zo is/blijft “beaty” in the eye of the beholder :wink:

Heb je ook naar de versie gekeken met die rechtere 1969 kast?

Die is ook errug cool!

http://www.chrono24.nl/zenith/el-primero-chronograph-ltd-ed-1969-re-edition-40th-anniversary-ref-031969469--id4219016.htm

Zenith 38mm
geen enkele twijfel.

Meer vintage appeal inderdaad hoewel ik de kast met lederen band niet zo mooi vind
Daarnaast vind ik de half 5 positie echt een dealbreaker
Zou 'm graag hebben in originele vintage uitvoering

1 like

Mijne oude Zenith NOS 1971
[URL=http://s96.photobucket.com/user/crownguardwatches/media/E580B19E-0989-48C5-AE7C-C57993AEA709_zpsh9wxkrhu.jpg.html][/URL]

14 likes

Dat is 'm Ramon 
 inclusief de bekende Zenith stalen band
Deze is idd mint/NOS
Mooie dail in dat blauw
Is de VhP al binnen?

De 38 mm werd vroeger door Zenith aangeduid als vrouwenmodel, maar de dial is beter in balans en hij heeft meer dan genoeg real estate voor een herenpols.

5 likes

Helemaal top deze uitvoering! Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

die is mooi!!!

gewoonweg schitterende klok. En vergeleken met een Rolex no-brainer. IMHO

2 likes

Jouw artikel heeft me de inspiratie gegeven om naast mijn Rolex SUb nd ook de zelfde Zenith aan te schaffen.
Wat een mooie klok! Ik blijf er naar kijken.

Het enige wat me steekt is dat ik de secondewijzer niet precies op tijd krijg. Er zit geen “stop” mogelijkheid op.
Maar een kniesoor die daar aan denkt.

Mijn Rolex zit weer even op de winder en krijgt even een paar maanden rust :slight_smile:
Ik heb juist de 42 mm gekocht omdat ik die meer in “evenwicht” vond.

Ik denk dat ik ga zoeken naar een stalen Zenith band. Iemand weet wat deze kost?

Veder denk ik dat hij ook fantastisch staat op blau leer of een mooie blauwe NATO.
Dank voor je post Artuur. Het heeft me het zetje gegeven.

En natuurlijk zeer tevreden gekocht bij Crownguard. Dank Ramon. Fijn zaken doen

Met vriendelijke groet,
Jan

4 likes

Ik ben ook erg gecharmeerd van de zenith na dit topic
 maar eens in verdiepen