Zenith Vintage

Onlangs heb ik van een forumlid een prachtig Zenith Vintage horloge overgenomen. Helaas bleef mijn horloge achter mijn tas hangen waardoor het bandje los kwam van de kast en het horloge tot mijn grote schrik op de grond viel… precies op de kroon.
Nu is het kroonpennetje krom geraakt. Ik baal verschrikkelijk, iemand een goed advies?

[URL=http://s1243.photobucket.com/user/mikruskauff/media/zenith_zps60bxijld.jpg.html][/URL]

Een opwindstift breekt veel eerder dan dat die buigt dus hoog waarschijnlijk is het de tube van de kroon die verbogen is. Je kan proberen de kroon zachtjes terug te tikken met een licht hamertje.
Is het een originele kroon? Veel Zenith kronen zijn nog te koop op Ebay of bijvoorbeeld Cousins. Wel vaak die van de wat nieuwere modellen, maar je zou kunnen zoeken. Als het een ongesigneerde kroon is, zou ik niet moeilijk doen, maar er een nieuwe op laten zetten.

Ohw crap , dat is niet leuk inderdaad.

Ik hoop dat er hier een horlogemaker is met de benodigde kennis.
Succes!

een kromme tube zie je niet zo heel vaak, althans niet als de kroon zo krom staat ten opzichte van de kast. Wat je wel vaak ziet is dat de tube met schroefdraad binnenin de kroon verbogen is. In de kroon zit een bus met schroefdraad, waarin de stift schroeft. Deze kan krom komen te staan te opzichte van de kroon. Enige remedie is de kroon vervangen, als je probeert hem terug te buigen is de kans dat de stift afbreekt groot en dan zal je behalve een nieuwe kroon ook een nieuwe stift nodig hebben.

Nee het lijkt mij geen originele. Is geen gesigneerde, en als ik het zo bekijk is de vorm ook niet passend. Maar ik zou er graag een originele op willen zetten. Hoe kom ik erachter welke kroon erop hoort? Ik heb een soortgelijke foto gevonden van hetzelfde model, daarbij is de kroon meer rond…

[URL=http://s1243.photobucket.com/user/mikruskauff/media/zenith2_zpscnwpnrwm.jpg.html][/URL]

Het lijkt me dat deze modellen inderdaad wel gesigneerde kronen hadden. Zenith staat helaas niet apart vermeld in Bestfit. Vergelijkbare modellen zoeken op internet of originele advertenties vergelijken, lijkt me het best. Je zal wel bij een kroon met een logo van een ster met een Z erin terecht komen.

Even een belletje,zij kunnen je vast meer vertellen
www.veldeszenith.com

1 like

Kast openen, tige eruit halen.

Indien de tige gebroken of gebogen is; nieuwe tige bestellen, op lengte knippen en de originele kroon erop
Indien de kroon tube verbogen is; nieuwe kroon bestellen en gewoon opdraaien.
Indien de kast tube is (wat me zou verbazen) laten rechten door iemand die goed met metaal overweg kan. Klein hamertje en misschien met de salomo.

Ai dat ziet er erg vervelend uit! Ik kan je hier echter niet bij helpen maar succes! Het is wel een schitterend klokje, zeker icm de band.

Mooie combi met de band!

Bedankt voor alle leuke en bruikbare reacties! Ik ga opzoek naar een kroon, en even een belletje wagen aan veldes zenith.

Zitten er maten in het schroefdraad van de kroon of is dat universeel?

Zowel de opwindstift als het schroefdraad in de kroon hebben een bepaalde maat. Dat moet dus wel kloppen met elkaar anders past het niet :slight_smile: Wat zit er voor uurwerk in?