Zenith watches!

't Is een smaak kwestie. Hoewel ik de extreme modellen zelf ronduit lelijk vind, zijn ze tenminste orgineel. Dat kunnen maar weinig merken nog zeggen.
En ze kunnen ook hele smaakvolle exemplaren maken, zoals deze


.

Groeten,

Martin

D’r zijn best een hoop fabrikanten die (volgens de definitie) manufacture maken. Ik heb er diverse, sommige kosten nieuw net €50:

Andere wel €125 :slight_smile:

Groeten,

Martin

Ik ben zelf ook niet zo’n liefhebber van het huidige Zenith, maar wereldwijd schijnt Zenith nog steeds een grote hit te zijn getuige de turnover wereldwijd van dit merk.
Ze staan nog steeds in de top 10 van Zwitserse horlogemerken voor wat betreft turnover.
Misschien houden Amerikanen of Aziaten wel van de stijl.(?)
Waarschijnlijk heeft Nataf nog niet zo’n slechte zaken gedaan, alleen is zijn design niet erg in de smaak gevallen in Europa.

Ebel heeft de produktie van de El Primero misschien gered, maar in tegenstelling tot wat wordt beweerd door Hans Mennink, is de Sport Chronograaf van Ebel geen groot succes geworden.
Zou de echte redding niet zijn gekomen door Rolex, die de El Primero jarenlang heeft gebruikt in de zeer succesvolle Daytona ?

Hoe bedoel je 25 (vintage) Zenith’s in NL ??
Met alle respect, maar waar haal jij deze info vandaan ?
Ik weet dat Zenith in NL niet erg populair is, maar…

De wereldwijde omzet van Zenith is zo’n 70 miljoen euro.
Overigens is dit niet, zoals ik eerder heb gepost, een top 10 omzet.
Op de lijst van wereldwijde omzetten van Zwitserse horlogemerken zullen ze zo rond plaats 25 staan.

De defy bestaat al een aantal jaren hoor. Ik heb er eentje van begin jaren 70 (denk ik). Toen natuurlijk een wat normaalder merk…niet zo ontzettend duur.

Ik vind die nieuwe defy’s overigens erg mooi. Het is toch iets origineels, als je (men) er niet van houdt (wat ik goed kan begrijpen) dan neem je (men) gewoon een rolex of omega. Ikzelf vind het een goede poging om iets geheel nieuws te brengen.

Kubang,

  1. ik denk dat er wereldwijd veel meer Daytona’s verkocht zijn dan jij denkt.

  2. Misschien lees ik het verkeerd, maar als jij denkt dat er in NL 'zo’n 25 Zenith’s per jaar worden verkocht dan heb je echt geen idee waar je over praat.
    Je hebt het over 25 stuks waarvan het grootste deel vintage.(paar honderd euro)
    Dat zou betekenen dat er dus van die 25 slechts een stuk of 10 nieuwe Zenith’s worden verkocht.
    Aangezien er 10 dealers in NL zijn zou dit betekenen dat er gemiddeld per POS dus 1 Zenith per jaar verkocht wordt.
    Een dealer zal in het geval van Zenith een stuk of 15 horloges op voorraad hebben.
    Als ze er dan slechts 1 per jaar verkopen zouden ze dan niet al lang gestopt zijn als Zenith dealer ??

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.

Kubang,

In NL is Zenith de laatste jaren behoorlijk weggezakt, zeker na de extreme prijsverhoging een aantal jaren geleden.(en de huidige modellen-strategie, die hier niet aanslaat)
Wereldwijd telt Zenith toch nog echt wel mee.(zie mijn eerdere post)
Zenith is veel kleiner dan Rolex, dat klopt natuurlijk, maar Rolex staat wat dat betreft eenzaam aan de top.

De collectie bij de juwelier bestaat toch doorgaans uit zo’n 12 a 15 Zeniths en ik denk dan ook dat de juwelier in Maastricht er waarschijnlijk binnen nog een aantal heeft.(buiten de 6 in de etalage)
Ik ken een aantal Zenith-dealers die er zeker 15 in voorraad hebben.

Conclusie lijkt me dus dat Zenith in NL een klein merk is, maar de aantallen die jij aangeeft kloppen gewoon niet.

kubang Schreef:

Ropa,

  1. Zou goed kunnen.

  2. ZENITH vroeger. De productie van Zenith
    horloges was vergeleken met bijv. Omega en Rolex
    heel klein. Tientallen Omega’s bij één juwelier en
    je had in een beetje stad gauw zo’n drie juweliers
    maal dertig Omega’s ongeveer tezamen 90 Omega’s.
    Nu ZENITH;één juwelier 3 ZENITHS. In de hele stad
    waren dan ook 3 ZENITHS te koop.Het kan nog erger.
    In 1992 kocht ik voor mijn vrouw een ZENITH
    kwarts. De importeur had er slechts één en voor
    een tweede kon je bestellen bij de fabriek. Het
    klokje van mijn vrouw kostte toen echt geen
    tonnen. Het kostte toen nog net onder de duizend
    gulden. Maar het is wel het beste kwarts horloge
    dat gemaakt is, technisch gezien dan. Nu staat dit
    kwarts horloge te boek als zeer zeldzaam.
    Tegenwoordig is de marketing wat beter dwz dat je
    in Maastricht bij slechts één juwelier ZES ZENITHS
    in de etalage uitgestald zijn. Niet te geloven.

Quartz is per definitie niet heel geliefd, dus minder verkocht.
Bedoel je met een zeldzame quartz toevallig het beta 21 uurwerk???
Dat is door Omega, Longines en nog een handvol merken gebruikt…

Zenith was vroeger best goed, maar geen wereldtop. De afwerking is daarvoor onvoldoende. Zenith-vintage is te vergelijken met Movado, Longines etc.

Zenith nu… Daar praat ik liever niet over, ik heb dan kots-smileys nodig…(op enkele uitzonderingen na…)

Kubang,

we zijn het nog niet zo oneens met elkaar.

De 3 juweliers die jij aangeeft in de stad Maastricht zijn geen van allen officieel Zenith-dealer.
Waarschijnlijk de reden dat de collecties klein zijn, beetje grijze import.(?)

De officiele dealer voor Maastricht is Willy Vossen.
Waarschijnlijk is zijn collectie wel redelijk op peil en zal zo’n 15 horloges bevatten.

Zenith is in NL nu eenmaal niet een merk dat miljoenen omzet, in tegenstelling tot veel andere Zwitserse horlogemerken.

kubang Schreef:

Ropa.

In Maastricht hebben nog een paar juweliers(3) een
paar ZENITH horloges. Steiner biedt een paar aan,
misschien drie, nog een juwelier in de Stokstraat
biedt er een paar aan en Brocantique biedt er een
paar aan. De nieuwe series van ZENITH dus.
Ik kan me voorstellen dat in een grote stad zoals
Maastricht, Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Brussel
juweliers aldaar meer ZENITHS in voorraad hebben.
Nogmaals de Marketing van ZENITH kun je echt niet
vergelijken met bijv. Omega, Rolex,Breitling.
Bovendien maakt ZENITH nu alleen maar mechanische
uurwerken, wat de prijs alleen maar opdrijft,
bovendien ontwikkelen ze zelf de uurwerken en de
horlogekasten en ZENITH is een van de vier
manufactuur merken met PATEK PHILIPPE, JAEGER LE
COULTRE EN VACHERON CONSTATIN. Ik kan me goed
voorstellen dat ZENITH in Nederland als een goed
horlogemerk wordt gezien, in tegenstelling in
bijvoorbeeld in Duitsland, Engeland, Italie en
noem nog meer landen op die weten dat ZENITH
behoort bij de absolute topmerken en topkwaliteit
weten te waarderen. Meningverschillen zullen
hierover blijven bestaan en dat is alleen maar
prima zo.

Heb je soms aandelen in Zenith?

Het merk is kwalitatief oké, maar niks bijzonders. Als je het over manufacture wilt hebben, noem dan bijv. ook even Seiko. Je verheerlijkt Zenith door het in een lijstje met o.a. PP te plaatsen…

Echt ongelofelijk hoe jij Zenith de hemel in blijft prijzen. Nogmaals: het is zover ik weet best een goed merk, maar het is volstrekt niet te vergelijken met de top, zoals JLC, PP, AP, Breguet. De afwerking is volstrekt onvoldoende daarvoor. Zenith een absoluut topmerk?? Dream on!

Vintage Zeniths zijn best wel leuk, maar wederom: ik zou de nodige Longines, Movado’s, Omega’s, JLC’s, Universal Geneve’s toch aanzienlijk hoger inschatten.
Volgens mij heb ik voldoende Zenith’s (nieuw en vintage) gezien en vastgehad en heb ik ook genoeg vergelijkingsmateriaal liggen om dat standpunt op eigen waarneming te kunnen innemen.

Wat betreft het huidige design van Zenith: 1 woord: WALGELIJK

Ik ben het grotendeels wel eens met Bernard.

Het is fout gegaan bij Zenith toen ze een aantal jaren geleden de prijzen echt extreem hebben verhoogd.
Naar mijn idee klopt sinds die tijd de prijs/kwaliteit/imago-verhouding niet meer.
Een vergelijk met Longines gaat me wat ver maar ze kunnen zich zeker niet meten met b.v. PP of JlC.
Het maakt Zenith geen slecht merk, maar tot de top behoren ze zeker niet.

Ropa Schreef:

Ik ben het grotendeels wel eens met Bernard.

Het is fout gegaan bij Zenith toen ze een aantal
jaren geleden de prijzen echt extreem hebben
verhoogd.
Naar mijn idee klopt sinds die tijd de
prijs/kwaliteit/imago-verhouding niet meer.
Een vergelijk met Longines gaat me wat ver maar ze
kunnen zich zeker niet meten met b.v. PP of JlC.
Het maakt Zenith geen slecht merk, maar tot de top
behoren ze zeker niet.

Ropa, als je de oude Longines bekijkt, dan zijn die net zo goed als of zelfs beter dan de Omega’s uit vroeger tijden.

In de jaren 70 is Longines een minder goede koers gaan varen. Nu is het een sub-Omega merk van de Swatch-group.

De finish van de oude uurwerken van Longines is vele malen beter dan die van vintage Zenith. Zenith is vaak toch wat ruwer, minder mooi gebrusht en gepolijst!

Zenith van de laatste paar jaar dan zeker, sinds die spuug-lelijke modellen?? In ieder geval kan mijn (El Primero) Class Sport (ca. 1998, zeer mooi afgewerkt uurwerk bijv.) prima concureren met de topmerken, maar is niet een van DE vier manufacturen, simpelweg omdat een lijstje van ‘de vier’ niet een correct lijstje zou zijn. Seiko hoort daar dan inderdaad bijv. ook bij. Zeker gezien het aantal vindingen wat zij gedaan heeft waar nu ook de bekende Zwitserse manufacturen gebruik van maken.

Voor wat betreft vintage horloges van de merken die jij opnoemt, staat alleen JLC hoger. De rest zeker niet. Movado is de laatste jaren ook niet veel byzonders meer en kwalitatief zeker niet meer zoals vroeger (helaas!).

Overigens weet ik genoeg van JLC en PP om te weten dat dat ook niet allemaal zalig makend is (laten ook wel eens een steekje vallen). Wel de naam manufactuur, maar… Brequet en AP maken meen ik meer zelf dan JLC en PP.

Tot slot: zeker zeer jammer dat Zenith zo’n verkeerde koers in is geslagen. En als je in de laatste Watching het artikel van die topman leest en die (arrogante) foto van hem ziet (sorry…), hoef je toch al geen Zenith meer? Jammer jammer.

P.S. Kijk eens naar een (jaren-90) filmpje van het productieproces van een Zenith.

Vergeten we de volgende echte manufacturen niet heren?
lange
Glashutte
Parmigiani fleurier
F.P Journe
Roger dupuis

Stuk voor stuk ver boven zenith gepositioneerd.

En…deze merken kunnen zich zeker wel meten met de top.

Op internet gevonden: een lijstje met manufacture merken:

Iets meer dat een stuk of 10:) Misschien niet allemaal meer actief, maar toch!

Niels2 Schreef:

Zenith van de laatste paar jaar dan zeker, sinds
die spuug-lelijke modellen?? In ieder geval kan
mijn (El Primero) Class Sport (ca. 1998, zeer mooi
afgewerkt uurwerk bijv.) prima concureren met de
topmerken, maar is niet een van DE vier
manufacturen, simpelweg omdat een lijstje van ‘de
vier’ niet een correct lijstje zou zijn. Seiko
hoort daar dan inderdaad bijv. ook bij. Zeker
gezien het aantal vindingen wat zij gedaan heeft
waar nu ook de bekende Zwitserse manufacturen
gebruik van maken.

Voor wat betreft vintage horloges van de merken
die jij opnoemt, staat alleen JLC hoger. De rest
zeker niet. Movado is de laatste jaren ook niet
veel byzonders meer en kwalitatief zeker niet meer
zoals vroeger (helaas!).

Overigens weet ik genoeg van JLC en PP om te weten
dat dat ook niet allemaal zalig makend is (laten
ook wel eens een steekje vallen). Wel de naam
manufactuur, maar… Brequet en AP maken meen ik
meer zelf dan JLC en PP.

Tot slot: zeker zeer jammer dat Zenith zo’n
verkeerde koers in is geslagen. En als je in de
laatste Watching het artikel van die topman leest
en die (arrogante) foto van hem ziet (sorry…),
hoef je toch al geen Zenith meer? Jammer jammer.

P.S. Kijk eens naar een (jaren-90) filmpje van het
productieproces van een Zenith.

Niels, ik ben het niet met je eens. Als we het hebben over de afwerking van vintage-uurwerken van JLC, Movado, Longines, Omega en Zenith, dan komt Zenith er bekaaid vanaf. De ElPrimero, om een concreet voorbeeld te nemen, lijkt (en is) erg ingewikkeld, de finish is behoorlijk ruw. Hetzelfde geldt voor de overige vintage uurwerken van Zenith. Lees het artikel van Walt Odets over movement-finish maar eens… Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals vintage cal. 135 chronometers, maar voor 90% is Zenith qua finish ruwer dan de andere aangehaalde merken.

Ik ben het wel met je eens wat betreft Movado/Longines op dit moment: niet te vergelijken met waar ze vroeger stonden. Omega is qua afwerking op de goede weg, dat na de jaren 70 en 80, waarin trieste dieptepunten zijn bereikt…

PP gebruikt voor de chrono’s Lémania-mouvements, JLC is ècht een manufacture. Breguet gebruikt als basis ook allerlei ETA-spul.
Overigens zegt manufacture of een mooie afwerking niets over de precisie of duurzaamheid. Ik hoorde verhalen over retour en vol Blancpains die om de haverklap stuk gingen. Ook de Breguet XX chronograaf uit de jaren 90 staat als problematisch bekend.

Ook vind ik het erg jammer dat Zenith zo afgetakeld is: maakten ze vroeger stijlvolle horloges als de ElPrimero Chronomaster en de Rainbow Elite duiker, tegenwoordig is het een en al wanstaltig design, onoverzichtelijke wijzerplatne en goud/PVD-kasten. Zonde!

Niels2 Schreef:

En als je in de
laatste Watching het artikel van die topman leest
en die (arrogante) foto van hem ziet (sorry…),
hoef je toch al geen Zenith meer? Jammer jammer.

Naar aanleiding van dit bericht die Watching weer 's gelezen. Inderdaad, wat een figuur…

Ik heb nog een El Primero kunnen kopen en wil deze graag delen met jullie.
Mooi exemplaar toch?

4 likes

Niet alles is kommer en kwel mannen


Uploaden…

3 likes

Helemaal eens Tuur !!

In het echt zijn ze mooier dan op de foto,s. Afwerking in een woord Fantastisch!!