Mijn pa is in het bezit van een Zenith zakhorloge en trof dat onlangs op zolder weer aan. Nu heb ik al wat rondgezocht op internet maar zie ik zoveel soorten dat ik me afvraag of er hier wellicht iemand is die verstand heeft over o.a. het type, jaartal en eventueel een waarde (zal vast niet veel zijn, want de secondenwijzer en enkele robijnen ontbreken). Verder vraag ik me af waar ik het serienummer kan vinden: er staan overal wel nummers maar ik heb geen idee wat ze betekenen (ik ben helemaal niet thuis in horloges en dergelijken, dus vandaar). Overigens doet 'ie het nog wel. Ik heb hieronder, als het goed gelukt is, wat foto’s gepost en hoop dat er iemand is die mij wat kan vertellen over deze Zenith!
Waarom zeg je dat er robijnen ontbreken ? Het is een 15 robijnen en zo te kijken schijnen ze alle daar te zijn.
Kleine seconde wijzer afwezig is niet te erg om te vervangen
Ah dan klinkt het al minder erg, haha. Ik heb geen idee op welke plaatsen de robijnen zouden moeten zitten dus misschien schrok ik wel van een leeg gaatje waar ook een schroefje uit gevallen zou kunnen zijn…
Kan je een betere foto van de beweging posten ? Het is te donker en onmogelijk bvb wat op de veerton wiel is te lezen.
Het is een “savonette zénith”, zo kan je anderen in google image vinden
Jaar : na 1906
Gaaf! Dat ‘stem mechanism’ slaat dus, als ik het goed heb, op het mechanisme achter dat kroontje bij de 3? Daar kan ik trouwens niet aan trekken, wat wel zou moeten kunnen, toch?Volgens mij zit 'ie namelijk vast en ik wil hem natuurlijk ook niet verder beschadigen. Er aan draaien om hem op te winden gaat overigens wel.
Interessant, bedankt! Weet je toevallig ook waar het bewerkte gedeelte linksonder met een soort wijzer tussen een F en een S voor dient (op m’n laatst geposte foto in dit topic)? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Dat is zoals bij (bijna) alle uurwerken om de gang te corrigeren F voor fast S voor slow. Soms zie je ook A (avance) en R (retard)
Een heel klein beetje bewegen/draaien en het uurwerk loopt sneller of langzamer.
Er zijn verschillende uitvoeringen. Dit is een eenvoudigere uitvoering.
Zoek maar op goochem naar zwanehals of col de cygne bijv.
@tiktikehv Lijkt me ook, maar daarvoor zal ik eens een juwelier bezoeken. @Maurits Tof, weer wat geleerd! Klinkt ook best logisch nu je het zo uitlegt, haha.
@tiktikehv Duidelijke foto’s van de merken in de kast krijg ik haast niet gemaakt. Het schittert te veel en m’n camera weerspiegelt in de kast zelf. Ik heb met een vergrootglas gekeken en wat ik nog kan vermelden is dit:
In het deksel dat de voorkant van het zakhorloge afdekt, staat het nummer 095879 en het logo. In het deksel dat het binnenwerk afdekt, staat ook 095879 en een klein, onduidelijk merk (1504R(?)). In het deksel dat de achterkant afdekt staat weer 095879 met een ster eronder, iets wat onleesbaar is door de krassen en nog een merkje met 1468-3(?).
Ik denk niet dat dit echt helpend is… Maar heb m’n best gedaan. Vrees dat ik toch wel even langs moet bij de juwelier
Dat klinkt niet naar goud of zilver
Als het goud is vind je ergens 750 voor 18 karaat of 585 voor 14 karaat.
Zilver is meestal 800 of 900 (verguld zilver ook Vermeil genoemd, heeft zilverstempels)
Bij Zwitserse gouden kasten (en het is tenslotte Zenith) van na 1934 vind je dan ook nog de zgn. Verantwortlichkeitsmarke. Een van deze met cijfers ipv x
@Maurits Nee klopt, voor zover ik het kon lezen wijst niks op goud of zilver. Heeft zo’n merkje een vaste plek op de kast eigenlijk, of zou het in principe overal kunnen staan als het aanwezig is?
Heel verschillend
Het moet op alle delen - dus bij zakhorloges op alle bodems en deksels - die uit edelmetaal zijn.
Vaak aan de binnenkant zodat het minder opvalt. maar als het onzorgvuldig gedaan wordt zie je aan de buitenkant toch een “schaduw”.
Bij polshorloges vaak tussen de lugs of onopvallend op een lug en natuurlijk op de bodem.
Bij Omega bijvoorbeeld altijd binnen in de kast. Behalve bij in Frankrijk gemaakte kasten, dan is de adelaarskop (tête d’aigle) aan de buitenkant.
Enz. enz.