Zenith zakhorloge

Hoi,

Ben nieuw op dit forum en zie daar mijn eerste post. Heb recent een zenith horloge gekocht. Weet er weinig over, alleen dat het horloge eerst een zakhorloge was.

Zijn er forumleden die mischien meer weten over zo een horloge? Alle info is welkom.
Bedankt, grt Mark

2 likes

Ik vrees dat dit nog geen 10 km in de buurt van een Zenith fabriek is geweest.

5 likes

Oei…welkom hier maar het horloge…

Er zat waarschijnlijk ook een kat in die zak.

Helemaal niet vintage: moderne technieken gebruikt (coatings, graveringen)

1 like

Dit is een zogenaamde “marriage”. Het uuwerk is een oud Zenith zakhorlogeuurwerk dat in een nieuwe kast geplaatst is en zo omgebouwd tot polshorloge. Ook de wijzerplaat is nieuw. Alleen het binnenwerk is dus origineel Zenith, de rest niet.
Het gros van deze horloges komt uit de OekraĂŻne, heb je hem daar ook vandaan?

1 like

Welkom Mark. Veel plezier hier.

1 like

Welkom! Toevallig heb ik gisteren zo’ n zelfde zakhorloge gekocht!
Caliber 28 .18.1.1PE
Het is wel degelijk een vaak verkocht Zenith product.

4 likes

Alvast bedankt voor de verschillende antwoorden, ben benieuwd of er nog meer ontluisterende berichten komen :slight_smile:

Ik vind het een mooi horloge, het uurwerk heeft vroeger misschien in een gouden kast gezeten, die voor de goudprijs is verkocht.
De losse uurwerken worden dan in een polshorlogekast gemonteerd.
Het uurwerk is Zwitsers en komt uit ong. 1918.
Het zakhorloge van @basvg is aan het korte serienummer te zien gemaakt door de Franse vestiging.

2 likes

Ziet er wel vreemd uit voor die leeftijd. Die fijnafstelling, niks qua “wear & tear”, geblauwde schroeven? Ziet er al bijna uit als een Chinese replica. :smile:

1 like

Dat kan wel kloppen, ik heb hem.in Frankrijk gekocht…

1 like

Die fijnafstelling zie je heel veel op de Zwitserse Zenith uurwerken, op de Franse uurwerken ben ik die nog niet tegengekomen.
Het kan zijn dat de schroefjes opnieuw geblauwd zijn. :thinking:

1 like

Ik vind m toch behoorlijk wat vlaggen pakken.
Oogt nieuw.

Kan zijn dat de gouden finishing opnieuw gedaan is en de schroeven opnieuw geblauwd zijn, maar er gaat echt niemand vintage Zenith zakhorlogeuurwerken zitten namaken. Die dingen koop je voor een habbekrats op ebay.

De rest van het horloge komt uiteraard niet bij Zenith vandaan.

Welkom
En wat een gaaf horloge!

Waarom zou je dat doen?

Om het er mooier uit te laten zien, je bouwt het uurwerk tenslotte in een kast met zichtbodem. En een uurwerk van 100 jaar oud wil wel eens wat vlekjes hebben.

Je ziet ook wel eens dat ze helemaal los gaan met skeletoneren en graveringen:

4 likes

Uurwerk lijkt inderdaad wel op die van mijn Zenith zakhorloge. Zoals al aangegeven, de rest niet. Leuk horloge, ik hoop dat je er niet teveel voor hebt betaald.

Screenshot_2023-12-09-23-55-21-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4

6 likes

Ik heb er ook een,dit is een heel late Franse Zenith met waterdichte kast en Incabloc op de balans.

7 likes