Ben nieuw op dit forum en zie daar mijn eerste post. Heb recent een zenith horloge gekocht. Weet er weinig over, alleen dat het horloge eerst een zakhorloge was.
Zijn er forumleden die mischien meer weten over zo een horloge? Alle info is welkom.
Bedankt, grt Mark
Dit is een zogenaamde “marriage”. Het uuwerk is een oud Zenith zakhorlogeuurwerk dat in een nieuwe kast geplaatst is en zo omgebouwd tot polshorloge. Ook de wijzerplaat is nieuw. Alleen het binnenwerk is dus origineel Zenith, de rest niet.
Het gros van deze horloges komt uit de OekraĂŻne, heb je hem daar ook vandaan?
Ik vind het een mooi horloge, het uurwerk heeft vroeger misschien in een gouden kast gezeten, die voor de goudprijs is verkocht.
De losse uurwerken worden dan in een polshorlogekast gemonteerd.
Het uurwerk is Zwitsers en komt uit ong. 1918.
Het zakhorloge van @basvg is aan het korte serienummer te zien gemaakt door de Franse vestiging.
Ziet er wel vreemd uit voor die leeftijd. Die fijnafstelling, niks qua “wear & tear”, geblauwde schroeven? Ziet er al bijna uit als een Chinese replica.
Die fijnafstelling zie je heel veel op de Zwitserse Zenith uurwerken, op de Franse uurwerken ben ik die nog niet tegengekomen.
Het kan zijn dat de schroefjes opnieuw geblauwd zijn.
Kan zijn dat de gouden finishing opnieuw gedaan is en de schroeven opnieuw geblauwd zijn, maar er gaat echt niemand vintage Zenith zakhorlogeuurwerken zitten namaken. Die dingen koop je voor een habbekrats op ebay.
De rest van het horloge komt uiteraard niet bij Zenith vandaan.
Om het er mooier uit te laten zien, je bouwt het uurwerk tenslotte in een kast met zichtbodem. En een uurwerk van 100 jaar oud wil wel eens wat vlekjes hebben.
Je ziet ook wel eens dat ze helemaal los gaan met skeletoneren en graveringen:
Uurwerk lijkt inderdaad wel op die van mijn Zenith zakhorloge. Zoals al aangegeven, de rest niet. Leuk horloge, ik hoop dat je er niet teveel voor hebt betaald.