Zeno vraagjes

Beste allemaal,

ik had eerder op dit forum al wat foto’s gezien van een Zeno Explorer, lijkend op de Rolex Explorer I. Ik geloof van Leen? :slight_smile: (FotoVerzoekje)

Nu heb ik wat gezocht en vind 2 soorten, een ouder model met Miyota uurwerk en een wat recenter model met Eta 2824 uurwerk. Maar nu zie ik op Ebay ook eentje met een A. Schild-uurwerk.


http://cgi.ebay.nl/ZENO-Retro-Edelstahl-Automatic-NEU_W0QQitemZ360017492628QQihZ023QQcategoryZ55175QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Is dit een 3e generatie Explorers? Of een nepperd? Bedankt alvast.

Ik heb er ooit eens 1 gehad, ik zal eens goed moeten zoeken of ik de foto nog kan vinden. Later heb ik er weer 1 gekocht voor mijn broer, hij draagt deze alweer een jaar of 1 1/2 zonder problemen. Het plexiglas af en toe goed poetsen dat wel. Beide keren heb ik de uitvoering met Japans uurwerk gekocht, Ik vond (en vind) de meerprijs teveel. Een versie met een AS uurwerk is voor mij nieuw.
Wel een mooi en goed horloge overigens, zeker voor de prijs.

Bedankt voor de reactie Leen. Ik heb ondertussen nog even verder gezocht en kan ook niets vinden over een AS uurwerk. Waar heb jij de jouwe vandaan, misschien dat ik daar er nog een kan bemachtigen. En wat is het prijsverschil t.o.v. een Miyota en Eta, moet ik dan denken aan een paar honderd euro?

Hier heb ik nog een linkje gevonden, kan jij misschien zeggen wat je hier van vind? Is er een met Miyota volgens de advertentie.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120215537327&ru=http%3A%2F%2Fsearch.ebay.nl%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D120215537327%26category0%3D%26fvi%3D1

Jaap-Wim,
Ik heb ze bij www.timefactors.com gekocht (tijdje geleden al, hoor), maar ik zie dat beide versies niet meer bij die site te koop zijn (sold out).
Het prijsverschil bedroeg zo’n 60 gbp (toen rond de 90 euro) dacht ik.
De ebay is vlgs. mij echt, het verschil met de Zwitserse is dat er bij laatstgenoemde " swiss made " is vermeld, onder de 6 op de wijzerplaat.
Prijs v/d ebay zeno is nu nog erg laag (zeker gezien de dollarkoers)

Moeilijk te zeggen of dit een “nepperd” is. Ik denk het niet…, maar eerder een “marriage” van een AS met een bestaand Zeno model…

Zeno is een echte “kameleon”.

Onder de “paraplu” van dit merk vindt je zowel authentieke zwitserse horloges als Japanse en “andere” produkten.

Zeno produceert zowat “vanalles” en “overal” en dikwijls is het niet duidelijk waar hun producten vandaan komen.

Maar als je een Zeno vindt met een authentiek AS caliber, dan heeft dit sowieso een meerwaarde (waarschijnlijk hebben ze een lot AS werkjes opgekocht en deze versie op de markt gebracht… ).

Deze AS biedt geen meerwaarde inzake nauwkeurigheid of kwaliteit, maar het gaat wel om een “vintage” kaliber dat momenteel niet meer gemaakt wordt (tenzij de Chinezen dit nu ook al zouden namaken … Who Knows ?, maar daar twijfel ik toch echt aan…) en dat door tientallen horlogemerken uit de jaren zeventig gebruikt werd als basiskaliber.

Dus als het authentiek is, en ik zou moeten kiezen tussen een Myiota, een 2824-2 of een AS 5206 voor dezelfde prijs… Tja, dan liefst een AS.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Bedankt Morse voor de reactie. Naar ik heb begrepen is Zeno idd nogal een ‘manusje van alles’. Het is dus moeilijk voor een leek om iets goeds te kopen. Dat ze een partij AS uurwerken hebben ingekocht kklinkt aannemelijk, gebeurt wel vaker dacht ik in horlogeland.

Ik zal me er eerst nog eens wt meer in verdiepen, zou zonde zijn als ik een zak in de kat koop.

Ik ken iemand die ook een partij As uurwerken heeft ingekocht. Geen idee van de afwerkingsgraad maar die dingen waren 250 euro per stuk

Hoi,
Als Zeno-verzamelaar vind ik het altijd leuk om de naam voorbij te zien komen.
Zeno heeft twee markten; de serieuze horlogeliefhebbersmarkt en de (Japanse?) markt van de grote getallen.
Zeno heeft die laatste markt ook nodig om te kunnen blijven bestaan. Jammer van die keuze is dat zij nooit aan kunnen sluiten bij de grote(e) namen.
Het advies is om je te richten op het serieuze werk.
Zeno koopt alles, combineert en weet vervolgens met een zelf ontworpen wijzerplaat en kroon een mooi product neer te zetten, voor relatief weinig geld.
Als voorbeeld kochten zij 200 Felsa automaten en wisten zij daar 110 stuks (ltd dus) 47mm vliegers van te maken. Dat sloeg aan, en daarna volgden nog een paar duizend zelfde modellen maar dan met een ETA-uurwerk. Omdat dit ook goed liep volgde de variant met een Myota quartz.
Het is dus altijd zaak om een model goed uit te spitten, de productievolgorde te ontdekken en dan een keuze te maken.
Je zal begrijpen dat ikzelf dus altijd voor de eerste productie kies.
Timefactors heeft inderdaad deze eerste lijn altijd in huis.
Op Ebay (of elders) vind je nagenoeg geen neppers. Heeft ook weinig zin. Al die moeite om een nepper te maken en dan niemand die het kent, haha.
De goedkope, afgeleide versies van modellen zijn dus wel van Zeno maar meestal vanuit de Japanse markt.
Jur
Zeno 47mm de luxe / Unitas handopw
Zeno 47mm Beobachtungsuhr / Felsa automaat
Zeno 49mm Jumbo Diver / ETA automaat
Zeno 42mm Magellano / Valjoux automaat
Zeno 55mm Super Oversized / 9554sOS auomaat
Zeno 42mm Magellano Day Date / ETA automaat
Zeno 45mm Wecker / Poljot Automaat

Hallo Jur,

bedankt voor je bericht. Je verteld dat Zeno 2 markten heeft, onder andere een Japanse, maar soms zie je ook op sommige Zeno’s USA staan, wat zijn dit dan voor modellen?

Hier een foto van een veiling op Ebay:

Is dit voor de Amerikaanse liefhebbers?

De Amerikaanse importeur maakt flink werk van het merk. Het zou kunnen dat Zeno speciaal voor hen weleens een modelletje maakt maar… voor hetzelfde geld is het ook weer een Japan-versie.
Volgens mij hebben ze ook weleens een klokje gemaakt voor dit forum.
Een zgn Zeno-horlogeforum :slight_smile:

Jur

m.b.t. deze Zeno zou ik gewoon voor de goedkooptste gaan (Japans), goed en onderhoudbaar uurwerk. Dit is m.i geen model wat je voor orginaliteit of verzamelwaarde koopt.Wel om te dragen en omdat je van het type houdt, een explorer van R te duur vindt of ver buiten je financieel bereik ligt.