Zentra (?) Centaur met Valjoux 7765: meer info gezocht

Goededag,

Ik ben geen vintagekenner maar heb gisteren een horloge in Keulen gekocht. Vooral omdat ik hem erg gaaf vind en omdat het me leuk leek om alles uit te zoeken wat ermee te maken heeft. Dat laatste lijkt goed te lukken want ik kom van alles tegen. Het lijkt een Zentra Centaur met een Valjoux 7765 te zijn. Het horloge lijkt behoorlijk accuraat te zijn, de chrono werkt perfect en het handwinden is echt heel erg crispy

Ik denk onderstaande gevonden te hebben (via Gemini, ChatGPT, google lens)

• Brand: ZentRa (a German cooperative 1924/1927 - 1980 - killed by the Quartz crisis)
  • Model: Centaur
  • Movement: Valjoux 7765 (handwound version of the 7750 platform)
  • Dial: blue sunburst
  • Roulette date (red on uneven days)
  • Based on the weight: all steel
  • l2l: 20mm
  • Dial: 38mm
  • Date: inconclusive. The model was produced since the early 70’s but the movement was officially released in 1983. However, there there were also earlier pre-production types. Since ZentRa defaulted in 1980 it’s hard to say…
  • Caseback reads only: 66 (or 99)
  • volledig van staal (erg zwaar - dus neem aan dat het niet chrome plated is?)

Er heeft ook een merk ‘Centaur’ bestaan, begin jaren 80 maar door een post op Uhrforum neig ik toch naar ZentRa

Volgens de ene bron is dit een vrij zeldzame configuratie, volgens andere weer meer een Frankenstein achtige watch (private labels die van alles in allerlei kasten en merken stopte)

Er zijn ook vergelijkbare horloges van LeJour en Lemania (voor de BBC) maar dat spoor loopt een beetje dood op het moment

Ben nu op zoek naar meer info. Vooral over het bouwjaar en het merk/ model

De zoektocht is de 130euro al bijna waard :slight_smile:
Zentra Centaur

8 likes

Nog nooit van een Zentra Centaur chronograaf gehoord :face_with_monocle: maar Zentra heeft inderdaad een Centaur reeks gehad. Heb je een betere foto van de wijzerplaat met de wijzers uit de weg? Zentra zet (normaalgezien) altijd minstens hun Z logo ergens.

1 like

Sorry, mn camera is een beetje gaar met microshots. Er staat iig niks qua merk op.

1 like

Volgens mij mist deze een bezel :thinking:
Correctie: volgens chat hoort dit zo, geen bezel.

1 like

Centaur was ook sinds 1958 een merk van het Zwitserse Cyma (Cyma/Tavannes). Bron: Mikrolisk. Cyma ging in 1968 op in Synchron SA, eigendom van Chronos Holding. Chronos verkocht Synchron rond 1980. Bron: Watch Wiki. Wat er toen met hun merknamen gebeurde is onduidelijk.

Als deze Centaur uit dat concern afkomstig is, is het ontbreken van “Swiss Made” weer intrigerend.

Het 7765-uurwerk zou dan weer geproduceerd zijn van 1983 tot 1998, volgens diverse bronnen (met onzekere onderbouwing?).

Het uurwerk is vreemd dan toch, echt een jaren 70 kast… heb je foto’s van het uurwerk?