Ik zit met een probleempje met een oude handopwinder. Het is geen waardevol horloge of dergelijk maar het heeft wel emotionele waarde voor een familielid.
Het betreft een kleine Zentra handopwinder, damesuurwerk, ‘17 jewels incabloc’ (zie foto), van begin jaren '60.
Het binnenwerk ziet er nog redelijk goed uit (zie foto) en het werkt ook behoorlijk in de positie op de foto (ondersteboven dus). Ik mat met een amateurtooltje 4.7s/dag afwijking, amplitude 241gr, beat error 1.03ms.
Het probleem is dat in bepaalde posities het uurwerk er gewoon mee stopt en dan alleen in andere posties met een tikje terug start.
Mijn vraag is of iemand weet wat het probleem zou kunnen zijn?
En vermits ik allicht een onderhoud zal moeten doen, is mijn tweede vraag waar ik een tutorial of dergelijke over dit caliber (niet getekend, maar misschien herkend iemand dit) kan vinden?
Zelf heb ik beperkte ervaring met het werken aan uurwerken, maar ik heb wel de nodige tools voor dit (eenvoudig?) caliber. En men zegt altijd dat een handopwinder ideaal is voor een beginner…
Dat kan van alles zijn. In het beste geval slechts vervuiling. Maar kan ook slijtage zijn, gebroken tap of jewel.
Pas aan beginnen als je geoefend hebt op andere uurwerken. Zoals @Ruud aangeeft, emotionele waarde moet je vooral niet slopen. Dit is geen ingewikkeld uurwerk. Zodra je weet hoe een uurwerk in elkaar steekt, kun je deze zonder tutorial doen. Overigens verwacht ik dat op youtube wel wat te vinden is (ook slechte voorbeelden).
Wel straf om met zo’n klein uurwerk te beginnen als je weinig of geen ervaring hebt. Als het uurwerk je dierbaar is zou ik het in jou plaats niet aandurven. Handwinders zijn ideale starters da klopt maar begin dan met een groter caliber op z’n unitas 6494 of Unitas 6325 of zoiets.
Mijn gouden raad geef het uit aan een ervaren iemand.
Een goedlopende handopwinder demonteren, schoonmaken, smeren en monteren is inderdaad ideaal voor de beginner. Maar nog los van de grote, voorspeld je probleem gevorderd herstelwerk.
Hoogstwaarschijnlijk heb je een probleem in je tappen. Maar het kan vanalles zijn. Als je de balans tap van dit uurwerkje moet vervangen, wens ik je als beginner enorm veel succes. Als het je zou lukken, ben je een natuurtalent.
Het advies is om een horlogemaker te zoeken maar daar ga ik weinig uit bijleren. Ik ga dus toch een poging wagen. In het ergste geval verpruts ik het caliber maar dankzij de info van Chi_kwadraat weet ik nu dat het een ETA 2480 is en ik heb al gezien dat ik daarvan nog werkende calibertjes kan vinden. Dus dat is plan B.
Van de ETA 2480 zijn ook nog wel wat onderdelen te vinden, dus als het een kapotte tap is kan ik hopelijk een vervangonderdeel kopen, ipv zelf een tap trachten te vervangen. Lijkt me inderdaad te moeilijk voor mij.
Nog een ander vraagje : zoals te zien op foto 1 is er op 10 uur een barst in het glasje. Is het mogelijk nog ergens vervangglasjes te vinden voor dit horloge?
….om daar nog aan toe te voegen.
Het mag dan wel een eenvoudig uurwerk zijn de complicerende factor is het kleine formaat. Gewoon niet aan beginnen als je geen ervaring hebt. Komt nog eens bij dat ik -als eigenaar - niet blij zou zijn dat een horloge met zoveel emotionele waarde alleen nog aan de buitenkant origineel zou zijn doordat er een uurwerk swap heeft plaatsgevonden omdat de horlogemaker niet competent genoeg is.
Er is zeker een emotionele waarde, maar om daar nu van te maken ‘zoveel emotionele waarde’, dat is het niet.
En gezien het een dameshorloge is uit begin jaren '60 is de eigenares een ondertussen heel oude dame, dus ik denk, weet het wel zeker eigenlijk, dat ze er niet om geeft dat het binnenwerk niet meer origineel zou zijn (in Plan B, een swap van het caliber).
Nu is het een horloge dat al jaren in een lade ligt wegens onbruikbaar. Als dit terug een voor haar bruikbaar horloge wordt zal ze al heel blij zijn.
De toestand was trouwens veel erger dan wat ik op foto 1 heb laten zien. Ik heb al redelijk wat restoratie gedaan. Zie foto onderaan, zo was het enkele dagen geleden…
Als er trouwens iemand zou weten of ik nog ergens een nieuw glasje kan vinden (gezien de barst op 10 uur) dan hoor ik het graag.
Als de eigenaar het niets uitmaakt wordt het een ander verhaal om te swappen. Meet eens exact de afmetingen van dat glaasje op dat maakt het makkelijker zoeken voor een vervanger. Ik heb een bak vol van die glaasjes kan altijd even checken of hij er tussen zit.