Goedendag leden van het horloge forum.
Ik ben sinds kort in het bezit van dit Zentra horloge.
Alleen de kroon ontbreekt
Wie kan mij vertellen of die los verkrijgbaar zijn, en zoja… waar?
En omdat ik nog een leek ben op dit gebied is andere informatie over dit Zentra horloge ook welkom
Zit de opwindstift er nog wel in ?
Misschien is die gebroken en het stuk met de kroon er aan eruit gevallen.
Zo te zien zit er ook geen opwindstift in.
Maar het horloge is ook moeilijk (lees: nog niet) open te krijgen
Als er zo’n klikdeksel op zit is dat wel ff een uitdaging ja.
https://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
Kronen zijn wel te vinden, opwindstift misschien ook wel, hangt er van af wat er in zit natuurlijk. Plexiglas zal lekker dik zijn, is goed te poetsen/polijsten
Zo’n compressorkast is vrij moeilijk te openen denk ik.
Maar ja, je zult toch moeten weten welk uurwerk er in zit om een passende stift te kunnen vinden.
Dus het is voor mij, als leek, verstandiger om een goede horlogemaker te zoeken?
Ook omdat dit horloge van mijn vader is geweest
Zou ik heel verstandig vinden, is toch wat anders dan een kringloop/rommelmarkt vondst.
Heeft dit horloge, behalve emotionele waarde, verder ook nog waarde?
Waarde beoordelingen doen we hier niet aan, maar ik zou op Ebay kijken naar verkochte, bekraste, incomplete sloophorloges met compressor kasten voor een idee. Zal niet super veel zijn. De varianten met twee kronen en interne draaibare ring zijn meestal veel waard
Sorry, dat wist ik niet.
In ieder geval bedankt voor alle informatie tot nu toe.
Een servicebeurt is haast net zo duur als de waarde van het horloge. In deze staat heb je het over tientjes, geen honderden. In goed gemaakte staat kom je ook niet boven 150 euro, denk ik zo …
Het is maar een heel ruwe schatting hè, dat je een beetje een idee hebt.
Zentra zijn wel doorgaans van goede (Duitse)kwaliteit.
ALS het je lukt om de deksel open te wrikken kun je met een loopje een getal zien staan onder de balans. Dat kalibernummer(ik denk van PUW, Pforzheim) kun je gebruiken om een opwindstift te bestellen (bijvoorbeeld bij van de Gevel, Tilburg) Een kroontje is algemeen( wel veel maten en modellen) en dat kost geen drol…
Als je hulp nodig hebt, stuur maar een PB!
nog even over dat kroontje; je moet wel de diameter van de tube weten want die is nogal es afwijkend!
Leuke compressor kroon zou mooi zijn, hier b.v. van een betrouwbaar adres.
Ik denk het niet, “swiss made”
Dit is overigens wel een dankbaar horloge om op te knappen denk ik!
Ik gok op een FHF ST96-4/97-4 oid
Oja, Swiss Made… Je hebt gelijk!
Maar ook ST 96 is erg makkelijk aan te komen. Die heb ik nog wel een paar liggen…
Iedereen bedankt voor de reacties.
Het horloge loopt weer mooi op tijd en ziet er weer fantastisch uit dankzij Basvg
Dan willen we nu natuurlijk wel foto’s zien
p.s. Basvg adviseerde ook nog om er een lederen bandje om te doen, maar ik wilde het graag zo houden
Hoi,
Ik ben net lid geworden van het forum.
Ik las jouw reactie op een oud zentra horloge.
Ik zit met een zelfde probleem.
Hoe kom ik aan de juiste stift voor dit uurwerk.
Weet jij misschien waar?
Dat is een AS 1130. Heel veel voorkomend, oerdegelijk een zgn ’ wehrmachtswerk’ .
Je kunt door AS 1130 te noemen zo voor een euro of 5 een nieuw stiftje ( opwindstift) kopen bij Van de Gevel, Zellerstraat in Tilburg. Een kroontje is ook geen probleem, al moet je even het juiste model uitkiezen.
Als je in de buurt bent van Breda wil ik er ook wel even naar kijken.