Geinspireerd door Brutus ‘foute’ maar o zo leuke Rolex Cellini, ging ik ook op zoek naar een soortgelijke dresser. Aangezien Rolex-geld ontbreekt, maar ik toch wel iets van enigszins kwaliteit wilde hebben, kwam ik toevallig terecht bij deze ZentRa die bij een juwelier in Koblenz lag. Toegeslagen en dankzij geklungel van onze postmannen lag de Maxim vandaag na 4 weken pas in mijn postvak.
Made in Germany
ZentRa ontstond in 1927 in Berlijn door een samengaan van ‘Deutscher Uhrmacher’ die maar 1 doel hadden: De vakhandel voorzien van kwalitatief hoogwaardige horloges tegen een concurrerende prijs. Dat werd een succes, en het duurde niet lang of elke plaats in Duitsland had wel 1 of meerdere ZentRa-dealers, en er was ook behoorlijk afzet in aangrenzende landen. De handel ging vooral goed in de jaren 60 en 70 toen ZentRa vanuit Köln opereerde.
ZentRa gebruikte diverse kalibers, vaak van Duitse, maar ook wel van Zwitserse
afkomst. Deze Maxim heeft een kaliber van DuRoWe uit Pforzheim aan boord.
DuRoWe=Deutsche Uhren-Roh-Werke en werd opgericht door Ludwig Hummel om oa zijn enkele jaren eerder opgerichte merk Laco, maar ook andere horlogemerken te voorzien van kalibers. Voor de oorlog maakte DuRoWe al 30.000 kalibers per maand. De fabriek werd in de oorlog vernield, maar begin jaren 50 herrees de firma en had op een gegeven moment 1400 werknemers die 80.000 kalibers per maand produceerden! Eind jaren 50 ging DuRoWe over naar de Timex Corporation, vanaf 1965 werd het onderdeel van Ebauches SA.
Deze ZentRa Maxim
is een handopwinder uit de vroege 70-iger jaren. Het kaliber is een 17-steens DuRoWe 69-21 met een tikgetal van 21600. Geserviced en een jaar garantie!
De afmetingen zijn 27 bij 35 mm en dat is toch nog een redelijk formaat. De Cellini van Brutus is zelfs nog een stukje kleiner, heel gebruikelijk in die tijd voor dit soort dressertjes. Dat het hier wel degelijk om een herenhorloge gaat is aan de breedte van het bandje te zien, begint bij 19mm maar loopt af naar 16mm. Maar de afstand tussen de lugs is zelfs nog veel groter (23mm) maar door de ‘aanzet’ kan de (volgens mij) originele kleinere band eraan. De band is traploos verstelbaar en is dus perfect in te stellen. Past ook prima bij dit horloge.
Nog een overeenkomst met de Cellini van ons gewaardeerd forumlid is dat deze ook het zgn ‘Clou-de-Paris’ decor heeft, in dit geval boven en onder de dial.
Nou, ik besluit met nog enkele foto’s van dit ‘foute’ dressertje. Maar wat is ie leuk!
Bedankt voor het kijken naar deze voorstelling met een naar de Cellini!
gr Gerbert