Beste medeforummers,
Een beetje treurige aanleiding zorgt soms toch voor iets moois. Afgelopen september overleed mijn moeder vrij onverwachts. Naast de praktische zaken moet er natuurlijk ook de administratie afgewikkeld worden. Met wat opruimwerk kwam ik een oud horloge tegen van mijn vader. Hij draagt tegenwoordig wat moderner spul, waaronder een Meistersinger Perigraph.
Dat horloge bleek een Zentra te zijn die hij als verlovingshorloge in de '60s had gekocht in Bad Bentheim in Duitsland. Na een aantal jaar is dat in de lade beland, en ik denk 45 jaar niet meer gebruikt. Ik ben nu zelf 45, maar ik kan me niet heugen dat ik het hem ooit heb zien dragen.
Na wat info hier op het forum te hebben verzameld bleek het een AS1130 uurwerk van A Schild uit Grenchen Zwitserland te zijn. Het horloge leed ook onder een kromme opwindas, en de kroon zag er ook niet best uit.
Zo begon het:
Uiteindelijk raakte ik met @PeterLC in contact over de reparatie en restauratie. Met het bandje was niet veel meer te beginnen, dat was verteerd.
Bij aankomst bij Peter hebben we de timegrapher opgestart, en tot onze verbazing liep hij gelijk nog met een frequentie van 300-305 en een afwijking van +5-7 seconden per dag. En dat na bijna een halve eeuw stilstand!
Op het eerste oog leek het uurwerk helemaal droog te staan, maar na demontage en reiniging bleek er meer dan voldoende olie (vooral op plaatsen waar dat niet nodig was) aanwezig was. Na het vervangen van de opwindas en kroon en poetsbeurt van de kast en het plexi glaasje en reiniging van de dial is de Zentra beter dan ooit.
Een nieuw Hirsch bandje erbij, plaatje compleet:
Hier net voor het sluiten van de kast(na nog iets sneller afregelen):
En in vol ornaat:
Dank aan PeterLC voor de vlotte en alleszins betaalbare service.