zentra zakhorloge +/- 1930, verschillende gravures in het horloge

hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Wij hebben hier een zentra zakhorloge, double met klepje zodat het horloge aan de buitenkant niet zichtbaar is.
er staan verschillende gravuretjes in en ik ben op zoek naar de betekenis ervan.
het horloge werkt niet meer en kan w.s. ook niet gerepareerd worden, debalans is stuk.
binnen op het voorklepje staat een serienummer denk ik, verder staat er ook heel vaag een vierkantje op zijn punt met het getal 24 erin en op de punten de letters n,o,z,w. onder het vierkantje een piepklein rondje. op de binnenkant van het achterklepje staan verschillende dingen:een cirkeltje met daarin de afbeelding van een bison en onder dit cirkeltje nog een piepklein 2e cirkeltje daaronder staat de text: watz-gold-double 20 micron garantie 10 jahre
daaronder het nummer949017
op de achterkant van het uurwerk zelf staat zentra 22.

weet iemand over deze gravures en het serienummer misschien iets meer?
Dit horloge heeft echt jaren in een sigarendoosje gelegen.
Wij zijn benieuwd naar de geschiedenis, niet naar wat het waard is, dat is zoiezo niet veel.
hopelijk kunnen jullie een tipje van de sluiers oplichten

Even je post naar het juiste forumonderdeel verplaatst.

Maak goede, scherpe foto’s van hoge resolutie van voor- en achterkant, en van het binnenwerk. Mogelijk kan iemand daar dan wat over zeggen.

ga ik proberen

1 like

1 like

1 like

M’n Zentra is een beetje van dezelfde stijl.

2 likes

Hoi,

De gravure op het achterdeksel aan de achterkant, dat kunnen de initialen van de eigenaar zijn geweest.
Zentra 22 is ws. Een uurwerkcode.
20 micron is de goudlaag waarmee de kast is verguld.

De rest weer ik niet, maar Mikrolisk.com kan ook informatie tevoorschijn toveren.

Gezien de algehele staat en de prachtige wijzerplaat zou ik toch proberen deze gerepareerd te krijgen, er zijn hier op het forum echt wel experts die dat kunnen. Mogelijk is er nog wel voor dit kaliber een balansveer te kopen?

Succes, ik vind het een stijlvol horloge.
Serge

In het horloge merkenregister is Gustav Rau als de kastmaker vermeld mét daarbij ook nog eens de verklaring van de stip onder de bison (buffel):


Méér stippen betekent hogere kwaliteit en langere garantietermijn :smiley:
Leuk zakhorloge :ok_hand:

3 likes

Jeetje, wat leuk om er steeds meer over te weten tekomen😀

inmiddels weet ik al veel meer van dit horloge.

Er staat niet wats maar walz in het klepje, verder heb ik een lijst met onderdelennummers gevonden en geleerd dat dit een savonette of hunterhorloge is. ik heb zelfs exact hetzelfde horloge maar dan werkend op internet gevonden.alleen het nummer in het vierkantje is anders,25 i.p.v. 24 en het kalibernummer is ook anders er staat 126 i.p.v.22 in het uurwerk, maakt dat veel verschil? of is dat practisch hetzelfde uurwerk? tenminste, ik denk dat het het kalibernummer is?

ik vraag me af de 2 horloges misschien samen tot 1 werkend horloge gemaakt kunnen worden

22 en 126 zijn de kalibernummers. Soms zijn onderdelen uitwisselbaar, maar in dit geval verwacht ik van niet. De basis uurwerken zijn verschillend (favor/cyma). Zie hier: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk

1 like

Waarschijnlijk zal een van de tappen van de balans gebroken zijn. Om dit te repareren heb je een nieuwe balansstaf nodig. Lijkt erop dat je daarvoor een Ronda 692 nodig hebt (Geschikt voor Favor C 24/12, 6, 14C, 412C en 406)
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&ZentRa_22
https://www.balancestaffs.com/favor.php

Hier hebben ze er nog 3:

2 likes

dank voor jullie antwoorden, nog een ding weet ik niet: wat betekent het vierkantje op de punt met n,o,z,w, op de punthoeken en het nummer 24, weet iemand dat ook misschien?

Zou je daar een foto van kunnen toevoegen?

Het lukt me niet om de gravure te fotograferen ik heb het nagetekend

1 like

Is het er echt in geslagen of erin gekrast met een kraspen?
Horlogemakers krassen soms allerlei merktekens in horlogekasten om te laten zien dat ze eraan gewerkt hebben.

Nee, het is erin geslagen, hetzelfde teken staat ook in een ander horloge uit die tijd, maar dan met nummer25 erin

1 like