Zet je favoriete quartz op 1-2 en 3

WVE Schreef:

De Quartz favorieten uit mijn collectie:

1: Heuer 980.006 met NOS tropic strap
Perfecte maat en een Heuer aan de pols is altijd
"cool"

+1 voor de Heuer!(tu)

Blijft een cool apparaat.

Groeten,

Noel.

+1

Maar dan de linker variant vind ik erg mooi.

Vinrouge,

k’ ben geen Quartz fan, maar deze ouwe Seiko heeft me jarenlang in voor en tegenspoed nooit in de steek gelaten, ooit gekocht in Singapore, ligt nu al jaren lang met pensioen in de lade, maar op afroep nog steeds present.

Gr, jeedewee

Nummer 1 op de lijst zou natuurlijk mijn nieuwe Citizen Stiletto zijn:

Nummers 2 en 3 zouden de Citizen Chronomaster en de meest eenvoudige Grand Seiko met een 9F uurwerk zijn.

1 like

lencoth Schreef:

klongy Schreef:

Een Grand Seiko spring drive is een
(kostelijke)
tussenoplossing :yum:

Waartussen?

Automaat en quartz denk ik. Ze hebben net als een normale automaat een rotor en veerton, maar geen traditioneel echappement.

Een minder kostelijke tussenoplossing is een Kinetic.

marnix.moed Schreef:

Automaat en quartz denk ik. Ze hebben net als een
normale automaat een rotor en veerton, maar geen
traditioneel echappement.

Klopt. Maar er zijn meer mechanische horloges die gebruik maken van een niet-traditioneel echappement. Bijv. het Girard Perregaux Constant
Escapement. Sterker nog, het lijkt wel of er iedere maand een exotisch echappement bijkomt. Dat de Spring Drive gebruik maakt van een quartz regeling, maakt hem geen quartz. De opbouw is, afgezien van het echappement, 100% mechanisch. De tussenliggende stap tussen quartz en automaat is inderdaad het kinetisch horloge (Seiko, ETA auto-quartz).

Ik denk als je de Spring Drive ziet als de tussenliggende schakel, je je huiswerk over moet doen :slight_smile:

marnix.moed Schreef:

Een Grand Seiko spring drive is een
(kostelijke)
tussenoplossing :yum:

Had het idee dat de scribent dacht Spring Drive en Kinetic hetzelfde waren.

lencoth Schreef:

Klopt. Maar er zijn meer mechanische horloges die
gebruik maken van een niet-traditioneel
echappement. Bijv. het Girard Perregaux Constant
Escapement.

Of een Bulova Accutron. Maar dat kun je ook geen quartz horloge noemen.

Dat
de Spring Drive gebruik maakt van een quartz
regeling, maakt hem geen quartz.

Hij heeft een quartz crystal, dus imho zou je het een quartz horloge kunnen noemen. Maar daarmee wordt ie wel te weinig eer aangedaan.

De opbouw is,
afgezien van het echappement, 100% mechanisch. De
tussenliggende stap tussen quartz en automaat is
inderdaad het kinetisch horloge (Seiko, ETA
auto-quartz).

Ik denk als je de Spring Drive ziet als de
tussenliggende schakel, je je huiswerk over moet
doen :slight_smile:

Het is ook geen tussenliggende schakel in de zin van ontwikkeling. Maar kwa techniek zit het tussen beide in. Hij heeft van beide wat. Is geen voorganger van een automaat (handopwinder zou ik dan eerder noemen), het is niet ā€˜zo maar’ een doorontwikkeling van quartz (dan denk ik aan thermo gecompenseerder quartz uurwerkjes). Het is een Hybride van beide, waarbij 1+1 niet slechts 2 is. Zo kijk ik er tenminste tegenaan.

Mijn favo’s:

1. Talkband, moet bekennen dat ie de Pellikaan van de 1e plaats heeft verstoten als slaaphorloge.

1. Lineage, prima klokjes voor m’n adminstratieve werkzaamheden.

1. Truesmart, fijne backup voor de langere ritten. Minder soepele companion mode dan verwacht.

1. Citizen Skyhawk Titanium, ooit gekocht voor het vliegen en reizen. Ook de techniek van dit klokje sprak mij enorm aan. Atoomverbinding, solar power en een tal van andere functionaliteiten (timer, dubbele tijdzone, stopwatch enz.)

Het idee was dat ik hem 1x per week zou dragen, maar dit werd al vrij snel 5/6x per week. Mijn grail… Sinds ik dit horloge heb ben ik mijn automaten ook minder gaan waarderen.

1. Citizen Nighthawk

Tsja, de Skyhawk beviel zo goed dus een tweede Citizen kon niet uitblijven. Naar dit model heb ik nog even goed moeten zoeken, want hij was nergens meer te krijgen. Totdat ik er achter kwam dat Rob er nog wat had liggen. De deal was snel gemaakt :slight_smile:

Geen spijt van, wederom solar power en leuk voor erbij.

1. Tissot PRC200

Het eerste horloge wat ik kocht toen ik fulltime ging werken. Inmiddels na 10 jaar (mis)bruik zijn de levenssporen duidelijk zichtbaar aan de kast, maar deze gaat ook nooit meer weg. Inmiddels zit hij niet meer op de stalenband, maar op een oranje nato

Wat komt er nog aan:
Een blauwe of een groene Helgray racing chronograaf (deze keuze voor de kleur hoef ik pas later te maken).

1 like

Neen hoor, ik weet wel degelijk dat het niet hetzelfde is en ik weet ook dat beide in een verschillende league spelen.

Ik ervaar of plaats een spring drive tussen een quartz en een traditionele automaat omdat:

deze qua accuraatheid beter zit dan een standaard automaat,
hij slechts een beperkte gangreserve heeft,
De spring drive heeft de leuke glijdende seconde wijzer ipv de springerige seconde wijzer van een quartz en ik apprecieer ook de knappe mechaniek in de klok met zijn bewegende delen.

1=

2=

3=

Leuk topic, en leerzaam.