Is het aanbrengen van een zichtbodem in een vintage polshorloge vloeken in de kerk, of een reële optie? De charme van mechanische uurwerken (voor mij gaat het dan om handwinders) is behalve het opwinden ook het kunnen zien van de techniek. Hedendaagse fabrikanten spelen daar op in door veel modellen (ook) met een zichtbodem aan te bieden. Ik heb echter een paar vintage horloges (o.a Kienzle, Certina, Stowa) die een stalen bodem hebben.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergeljke cosmetische ingreep en zo ja, geeft het een emotionele meerwaarde? Wie zou zo’n klus kunnen doen en aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken?
Groet Roelof
Hoewel het voor jezelf een meerwaarde kan hebben om naar een mooi uurwerk te kijken, vind ik dat een vintage horloge zo standaard mogelijk moet blijven. Originele wijzers, indexen, plaat etc…
Mijn persoonlijke mening, ik kan me goed voorstellen dat anderen hierover heel anders denken. Verder geen ervaring met de overige gestelde vragen.
Ik ben best benieuwd wat de meeste hiervan vinden. Ik heb ook zitten na denken om glaasje te plaatsen in de achterdeksel van een certina. De uurwerken van vroeger zijn vaak prachtig. Misschien als je een 2e achterdeksel kan scoren zal mooi zijn.
Groet, Mark
Dan moeten er eerst wel de geschikte achterdeksels voor zijn. Het is nl niet alleen een glaaasje plaatsen, maar er dient ook een passende ring voor te zijn. De (spat)waterdichtheid zal waarschijnlijk wel afnemen. Je zult per merk moeten informeren bij een ambachtelijke horlogemaker. En als je het uurwerk leuk vindt om te bekijken dan is een glazen deksel erg leuk. Bewaar altijd wel zuinig de oude deksel. Afhankelijk van het type deksel moet je vaak toch wel op zo’n 100 Euro rekenen.
Ik ben niet zo’n ‘die-hard-vintage-collector’ en kan je vraag dus heel goed voorstellen. Sommige uurwerken zien er inderdaad prachtig uit en mogen wat dat betreft best gezien worden (of ze zijn juist mooi om te laten zien) en dan is een glazen zichtbodem handiger dan continu met een ‘opener’ rond te lopen.
Dit is voor mij de reden dat ik twijfel tussen een oude Omega Speedmaster professional met een 861 uurwerk of een nieuwere met een 1863 uurwerk welke geleverd wordt met saffieren voor en achterkant.
Beste Roelof,
Wat heet vloeken in de kerk? Ik kan me voorstellen dat je als verzamelaar niet alleen naar wijzerplaat en kast, maar ook graag naar een fraai uurwerk kijkt. Alleen is zo’n glazen achterdeksel een zwak punt erbij wanneer het om het behoud van de (water)dichtheid van de kast gaat. En daar komt bij dat licht en met name synthetische olie en vet elkaars vijand zijn, dus zal er vaker onderhoud nodig zijn.
Zeker wanneer het om een duur object gaat moet erop gelet worden dat het horloge zonder problemen in de oorspronkelijke staat kan worden teruggebracht, dus een echte vakman opzoeken, geen irreversibele aanpassingen toestaan en de oorspronkelijke onderdelen zorgvuldig bewaren.
Vriendelijke groet,
Robbert
Beste Roelof,
Heb je het uiteindelijk gedaan? Zo ja, wat is het resultaat? Ik denk namelijk aan hetzelfde.
Kan even duren voor je antwoord krijgt.
Laatste activiteit van Roelof was een jaar of 6 geleden.
Zie ook dit topic.
Ja, dat topic volg ik ook.
De caseback van mijn horloge is in prima staat, maar ik weet dat het uurwerk ook prachtig is. Ik zoek een passende extra caseback met zichtbodem. Weet iemand of er standaard oplossingen zijn die werken?
Ik hou ervan…wel begin ik te twijfelen aan het opofferen van de kast. Ik heb een 2e kast die minimaal aangepast moet worden om het wijzerplaatje te kunnen ontvangen. 30.5 ipv 30mm
Maar hier komt zeker weten de zichtbodem in. Ik heb al een gat geboord om te kunnen kijken naar de constructie.
Ok, je bent dus eerst op zoek gegaan naar een 2e caseback. Kun je de foto’s delen van het proces en resultaat (gelukt of mislukt)?
Ik ga op zoek naar een 2e caseback, dat lijkt mij de beste stap voor nu. Zelf ben ik niet technisch, dus afkijken en volgen past meer bij mij - sorry.
Ik heb een aantal van die type horloges. Enkel zijn die zonder case back. Maar van het type monocoque behuizing.
Als ik wat kan delen doe ik dat zeker.