Techniekgod gevonden. Zichtbodem in schitterende wrak. Update.

Wie o wie woont in de omgeving van Groningen en zou mij eens willen helpen met het draaien van een gat in een heel erg pitted horloge. Misschien moet er een beetje meer aan gebeuren voor dat deze weer bruikbaar is. Maar iedergeval zou ik een poging willen wagen hier weer een nieuw leven in te blazen.

1 like

Waarom moet er waar een gat in worden gedraaid? :face_with_raised_eyebrow:

Er zit een superjet uurwerk in. Omdat de case back toch al naar zijn grootje is wil ik daar wel een gat hebben waar ik een glaasje in kan klemmen.

Dit wil ik wel graag zien.

Natuurlijk moet de kroon ook gefixed worden. Maar dat komt vast wel goed. Om de kast meteen weg te gooien is ook niet netjes.

In nette staat

5 likes

Je zou ook 'n nieuwe case met glas in deksel kunnen kopen, heb je alleen 'n verloopring nodig, zodat het uurwerk past.
Is hij gelijk goed waterdicht, dag zal met de oude kast moeilijk worden

1 like

Dat is denk ik lastiger dan je denkt.

1 like

Zal vast inderdaad. Maar wil ik eigenlijk gewoon proberen. Niet gelukt wel geprobeerd.

Je kunt dan beter 'n nieuwe deksel laten maken, ook omdat het materiaal van dd oude deksel te dun is voor 'n. Glaasje

En je houd je originele intact

1 like

Zal een kast uit één stuk zijn waarbij het uurwerk er via de voorkant uit gaat.

2 likes

Het is een monocoque behuizing, van Messing met wit goud. Een plaatje er op hard solderen had ik ook al in gedachten en die gaan bijwerken.

Wat is eraf gesleten? Nikkel? Dat is zelf opnieuw aan te brengen. Zo’n deksel is ook erg dun en is m.i. niet geschikt om een glaasje in te klemmen.

1 like

Ik denk zelf op de rand van het hoge gedeelte een paar mm naar binnen en dan recht naar binnen draaien. En als ik een mm diep kan dan opzij naar binnen een mm en dan weer recht naar binnen een saffier glaasje van een mm er indrukken met nylonring

Ik verwacht aan de rand wel wat vlees te vinden. Maar misschien ook niet. Ik kan wel een ander model doorzagen om te kijken

Je zou er met hardsolderen ook eerst’n plaatje van 1mm, op kunnen maken zodat je meer materiaaldikte hebt om te draaien

1 like

@PT_Seiko Precies dat inderdaad, alles is mogelijk toch?

Maar wie o wie kan hier in mijn omgeving zo iets draaien. Ik ben zelf erg handig, maar heb niet de mogelijkheid.

Iemand?

1 like

3a02533 (1)

Wie o wie heeft een gedachte om in deze oude juweel ene zichtbodem te zetten. Ik dacht ook al aan een plexiglaasje bijvoorbeeld.

1 like

Heb er nog eens op zitten broeden, denk dat je misschien het beste een lage bezel op de kast kan hardsolderen oid. Een gat maken en hopen dat er een glaasje in gaat passen is misschien iets te enthousiast.

Ik weet niet wie de titel aangepast heeft, maar ik lag helemaal in een deuk :rofl:

2 likes

Ik denk dat het ook zo iets moet zijn. Maar de kast is best wel chunky. Met een draaibank lukt het vast wel.

En die titel heb ik aangepast, beetje clickbait. :joy::face_with_peeking_eye:

@iedereen die denk hey die God ben ik. Maar ik woon niet in het noorden. Ik wil ook wel afzakken naar elders in het land.

Dit wordt een topper, ik weet het zeker.

2 likes