Zonde om die kast om zeep te helpen. Waarom niet helemaal terug brengen in originele staat? Als je het horloge draagt zie je het uurwerk ook niet met zichtbodem.
Ik heb er een met een betere kast, en een betere kandidaten voor zichtbodem kan ik niet bedenken.
Het uurwerk is echt een plaatje. Die wil je ook wel eens laten zien aan een ander.
Iets met telefoon pakken, foto van het uurwerk maken en viola!! je kan het uurwerk laten zien!
Jij houd duidelijk niet van Techniek. Waarom kopen als je ook plaatjes kunt kijken.
Het klinkt wel als een tof project. Niet simpel maar dat is nu eenmaal vaak met de tofste projecten.
Je zal mogelijk rekening moeten houden met de bolling - op een of andere manier proberen uitvissen hoeveel speling er zit tussen uurwerk en kast. Een vlakke saffier oid zou mogelijk problemen kunnen geven. Maar als er een beetje speling is, zou ik wellicht nadenken over een stuk uit de achterkant weghalen, conisch zodat er een beetje een rand is, en dan aan de binnenzijde een net iets kleinere ring bevestigen. En dan een extra plat plexi misschien. Maar eerst proefdraaien op een sloper
Ja dat, maar ik heb die mogelijkheid niet. Wie wel is de vraag…
Dit is een dichte kast constructie toch? Een zogenaamde front loader?
Geen idee wat het met de kast constructie zal doen, maar je kunt misschien overwegen om met een kolomboor een gat te boren, mooi af te werken en een gebolde saffier erin te lijmen. Om dit echt uit te besteden en goed te gaan laten werken gaan die kosten echt hoog zijn vrees ik.
Daarom vraag ik het hier. Zo moeilijk moet het niet zijn om even met iemand te af te spreken hoop ik
Je kan misschien ook Arie Kabaalstra vragen. Die heeft in elk geval eerder (titanium) casebacks gemaakt.
Wellicht kan hij ze ook maken met zichtbodem.
Altijd TOP , de man staat in mijn testament
@Arie_Kabaalstra zou jij je beautiful mind eens willen plagen met een vraag? Een zichtbodem in een oude Messing kast. Mijn plan was gewoon de kast klemmen en beginnen te draaien in de buurt van 14mm uit het midden. Dan zie ik wel of ik daar een glaasje in kan spannen. mocht dat zo zijn de kast wat fatsoenlijk maken, en een L vorm maken voor een. Nylon ring voor de klemming.
Mocht de kast te dun zijn, achterkant vlak draaien en dan daar een plaatje van 1.5mm messing op hard solderen.
Netjes afdraaien en daar een zitting in draaien.
Nadien sowieso de kast laten verchromen.
Zie linkjes hier boven zodat je niet hoeft te zoeken.
Klinkt als een redelijk doordacht plan… inderdaad, zoals je zelf al stelt… als’t te dun is, een plaatje erop solderen… hardsolderen van messing… dat is wel tricky… gezien het gegeven dat het smeltpunt van Messing en zilversoldeer niet heel veel uit elkaar liggen…
zou ik NIET doen… geen Nylon… Nylon is hygroscopisch als de Neten, Polyoxymethyleen is een betere keuze, dat neemt namelijk geen vocht op, en het is bestand tegen (organische) oplosmiddelen…
Ander voordeel ten opzichte van Nylon (Polyamide) is dat 't veel beter verspaant…(nauwelijks braamvorming)
Bedankt voor je reactie. Nu nog zoeken naar een draaibankje.
Hoor ik hier een oplossing aankomen?
Jan gaat me helpen. Techniek God gevonden.
Maat van het glas is bepaald het word een 1mm dik 27mm breed saffier glaasje.
Achterkant van de kast wordt afgefreest en we gaan er een messing ring op hard solderen. Daar komt de zitting in
Ik heb 2kasten in deze staat. Orginele bodem dikte is 1.1mm dik messing. Dus met zo veel pitting blijft daar niet veel van over.
De pakking is 27mm bij 0.85 0.3mm dik.
Hopelijk wordt het een succes, ik vindt het iedergeval een heel gaaf project.
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Pak je de kast ook nog aan? en dan bedoel ik opnieuw verchromen (weet niet of dat de juiste term is), of je laat je de kast verder in originele staat?
Nee, dat moet wel opgeknapt worden. Het moet wel een eyecatcher worden.
Zo als ik ergens had geschreven, een wannahave moet het worden.