Zijn Astrolon uuwerken te repareren?

Ik volg een veiling waarbij een horloge met Astrolon uurwerk te koop is. Maar de verkoper zegt dat het horloge het niet meer doet, zijn dit soort uurwerken te repareren of moet je dan een nieuw uurwerk zoeken?

Een Astrolon uurwerk is (volgens mij) het eerste uurwerk met plastic onderdelen:

Hallo Henrik,

Tot op heden ben ik er nog niet achter of het uurwerk wel te “openen” valt. Als deze werkjes dicht gesealt zijn, zal het erg moeilijk zijn om deze onbeschadigd te “openen”. Ik kwam wel de volgende link op internet tegen.

http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html

Veel wijsheid gewenst bij volgen van de veiling.

Ja, vroeger als die pas uit kwamen , dikwijls geprobeerd ze aan de praat te krijgen en het probleem zit hem dikwijls aan het centrale secondenwiel,( hoogtespeling) of aan echappement (smering). Kunnen ook gereinigt worden, hoeven weinig olie, was ook de bedoeling van dit horloge.
Ik heb hier nog wel een paar calibertjes liggen van Tissot, die gebruikten die ook.

Hallo Freddy,

Zijn deze werkjes te openen?

Geloof dat het juist de bedoeling was om ze niet te moeten repareren in die tijd. Als het stuk was gewoon een heel nieuw kaliber er in, dit was een wegwerpkaliber :wink:

Ik heb er ook zo 1tje en het mijne kan je zelfs niet openen, volledig uit plastic.

Die horloges heb ik ook gezien, maar er zijn ook horloges van o.a. Tissot waar je de achterdeksel gewoon kan openen. Op de site die ik gevonden had, stond wel een exploded view afgebeeld. Dus???

Zijn niet gemaakt om te demonteren, maar met een fijne oliegever en weten waar je moet drukken enz, kan men ze dikwijls terug aan de praat krijgen.
Het horloge dat ik heb van Tissot kan men openen langs het glas, systeem monobloc.
Kwamen ook in mooiere kasten voor, die tijd veel plaqué, en waren met geschroefde bodem.

Hallo Freddy,

Nou heb je me wel nieuwsgierig gemaakt WAAR je dan moet drukken. Vind ik wel interessant om te weten.

Nou Joop, dit vraagt een beetje inzicht in het uurwerk, zien waar er te weinig hoogtespeling is. Meestal zjn er problemen doordat men met het plaatsen van de secondenwijzer te hard gedrukt heeft en de andere kant v/h secondenwiel niet ondersteund heeft. De wielen hebben ook niet gewone astappen zoals bij een klassiek horloge maar draaien op assen die geperst worden in de grondplaat.
Is moeilijk het zo maar onder woorden te zeggen zonder het te kunnen tonen.
Dit is één van de meest voorkomende problemen, maar zo zijn er nog anderen.
Iets wat gemonteerd is in de fabriek kan men normaal gezien ook weer terug uit elkaar halen, is het dat wel waard ?
Vroeger dikwijls gedaan omdat het uurwerken waren die nog in waarborg waren en Tissot met momenten niet kon volgen calibers te leveren. Dan moet je wel je plan trekken en begin je zelf te zoeken wat er fout is in plaats van een nieuw werkje te plaatsen.
Eenmaal men dat een beetje kent probeer je soms het te herstellen en ging soms om heel kleine foutjes die vlugger opgelost waren dan een nieuw binnenwerk te plaatsen.

Hallo Freddy,

Je had het gerust met tekeningen of foto’s mogen verduidelijken, hoor. (gna, gna). Ik begrijp je verhaal en weet wat je bedoelde.

Bedankt voor de uitleg.

Dus samenvattend, het waren uurwerken die niet bedoeld waren om te repareren maar om, in geval van een probleem, geheel te vervangen. Tenzij het probleem klein is en de horlogemaker erg goed, dan is er nog wel wat aan te doen. Ik neem de gok graag (als de prijs redelijk blijft) en hoop op een vervolg van deze post! Dank Joop en Freddy!