Zijn deze het nog waard om te gaan herstellen? ATA, DULUX, ROSKOPF, en een onbekend (?) zakhorloge

Ik heb vandaag een aantal uurwerken te zien gekregen van mijn grootouders. Ze liggen allen al een aantal jaar ergens in een schuif, en nu zouden mijn grootouders van deze willen afscheid nemen. De bedoeling is om dan de achterkleinkinderen een zakcentje te geven.

Mijn vraag is nu, zijn deze nog iets waard? Zijn ze het nog waard te herstellen, of blijft het bij sentimentele waarde? Bij deze de foto’s, laat gerust jullie meningen weten. De ATA werkt nog, de Roskopf doet het ook nog maar de secondenwijzer is los, het glas ontbreekt en de dial is beschadigd. De Dulux (?) doet het ook nog even, al zit het plexiglas los, en blijft de secondenwijzer haken achter de minutenwijzer… Alvast bedankt.

Gewoon “as is” verkopen. De 2 gouden horloges zijn nog wel wat waard door de goudwaarde. Met name die ATA is best een leuk ding.

2 likes

@Vouwfietser, is dit wat…? :slightly_smiling_face:

1 like

Zou je een foto kunnen maken van het uurwerk van de ATA? Mooi ding!

1 like

Het horloge ligt nog bij mijn vader, ik probeer er deze week eens een aantal foto’s van te nemen.

Het zou een Landeron 48 type uurwerk zijn die er zou moeten in zitten? Mijn grootvader heeft dit ooit nieuw gekocht, maar zijn ouderdom begint serieus tegen te werken en hij weet dus niet meer wanneer… Zou het kunnen dateren van ergens in de jaren '50?

Mooi! Er zijn experts op het forum die een betere inschatting kunnen maken qua waarde dan ik.

Maar ik denk dat dit nog wel 400-500 euro waard kan zijn. Benieuwd wat anderen denken!

De zakhorloges zijn meestal niet zoveel geld waard. Ze zijn niet zo gewild dus dan wordt de verkoopwaarde vaak ook niet zo hoog.

@koen weet hier meer van.

1 like

Volgens mij is alleen de ATA chronograaf de moeite waard.
Waarde rond de 100 tot 200 plus goudwaarde van de kast.
Zonder dat het een beurt heeft gehad.
Service voor een chronograaf is niet goedkoop.

Dulux gouden kast? Dan alleen goudwaarde.

Zakhorloges in slechte staat eigenlijk geen waarde.

4 likes

@allen, vriendelijk dank voor de reacties, ik laat dit weten aan mijn grootouders. Binnenkort dus waarschijnlijk de zakhorloges in het blauwe gedeelte… de ATA zou normaal voor mij zijn, dus ik zal zelf iets in mijn klein mannen hun spaarpot steken :slight_smile:

Die Ata is erg fraai, een mooi kwaliteitsbandje zal hem niet misstaan, wat er nu op zit is erg knullig. Wat me wel opviel is het verschil in de lugs aan de linker en aan de rechterkant. Het lijkt wel of de lugs aan de linkerkant flink ingedrukt zijn of omgebogen zijn. Heeft hij ergens klem gezeten? Rechtbuigen lijkt me een hele uitdaging…

Ik vermoed dat het horloge is scheefgetrokken. Vroeger werd het wel dagelijks gedragen. De lugs zijn inderdaad vervormd en naar de hand getrokken van mijn grootvader. Kan dit zo vervormen door het horloge zeer los op de pols te dragen? Het bandje die er nu op zit is inderdaad geen fluit waard, het is een soort plastic.

Ondertussen heeft mijn vader mijn 2 zonen elk een mooie “frank” gegeven, en zal hij het horloge overnemen van mijn grootvader, en er een nieuwe mooie band op laten plaatsen en laten servicen. Ik had gehoopt het zelf in de collectie te mogen steken, maar het gaat dus nu nog bij mijn pa worden verzorgd, en ook gedragen.

Ben ik heel tevreden mee :slight_smile:

1 like