Zijn deze horloges radioactief/geweest?

Hoi, ik heb twee jaar geleden deze horloges gekregen van mij oma als herinnering. Ik heb ze sindsdien in het kastje boven mijn burau.
Mijn vraag is, zijn deze ooit radioactief/glow in de dark geweest. Dat lijkt me niet zo fijn dan sinds ik ze al zo lang boven men hoofd heb :stuck_out_tongue:
Bedankt voor uw antwoord!!

Een beetje scherpere foto zou welkom zijn, maar het lijkt erop dat er helemaal geen lume op zit, dus dan zijn ze ook niet radioactief. Overigens is het nauwelijks gevaarlijk zolang je de horloges dicht laat zitten.

Met een betere foto kunnen we je wellicht nauwkeuriger uitsluitsel geven.

Als er al radium op de wijzerplaat van je horloges is, wat ik betwijfel, hoef je niet bang te zijn.
Volgens mijn informatie is radium een alfa straler.
Alfa stralen komen slechts enkele centimeters (ca. 10) ver en worden door de bodem en het glas tegengehouden.
dwz dat je het glas op het horloge moet laten en als het eraf is er niet aan ruiken.
En zelfs dan zal het je niet lukken de voor de gezondheid schadelijke limiet van 2 - 4 millisievert/jaar te inhaleren.
Tenzij je het horloge aan je neus vastbindt.
Overigens buitenshuis neem je in Nederland gemiddeld 0,2 mSv per jaar op en daar komt via de voeding nog eens 0,37 mSv per jaar bij. ( http://www.rivm.nl/Onderwerpen/S/Stralingsbelasting_in_Nederland/Natuurlijke_bronnen/Straling_uit_de_bodem ) En elke vliegreis voegt daar ook nog iets aan toe. net als het wonen in de buurt van een atoomreactor.
Bij een duikerhorloge werden 0,26 microSv per uur gemeten. Jij mag uitrekenen hoeveel dat per jaar is.

Of gebruik de zoekfunctie:

Deze discussie is er ook wel eens met annagroen glas; ook daar werd uranium doorheen geblazen voor de specifieke groene kleur. Op een geigerteller schijnt het uit te slaan maar de straling is nihil.

Ook op oud aardewerk, het plateel werd uranium in de glazuren gebruik om mooie kleuren te krijgen. Ik heb vazen waar een geigerteller van op tilt slaat. Maar achter glas kan het geen kwaad. Daar komt de betastraling niet door.

Alfastraling wordt overigens al gestopt door de dode hoornlaag van je huid! Het wordt pas gevaarlijk als je het binnen krijgt via de mond, bloedbaan of inademd.

Ko

Zag ik jouw post nu licht geven??
Uiteraard is er mogelijk radium gebruikt voor evt lume, maar zoals eerder aangehaald worden deze Alfa stralen tegen gehouden door glas en bodem.
Weat them in good health :wink:

Gianni

Sorry, ik was hier net :s.
Bedankt voor alle reacties!!
Ik ben vrij zeker dat ze niet radium bevatten.
Ik had nog een vraag. Ik was altijd ook heel geïnteresseerd wat er in horloges zat en heb vroeger wat oude horloges uit elkaar gehaald.
Ik weet 100% dat eentje radium had omdat ze een foto hebben toen ik op m’n bed dat ding uit elkaar zat te halen.
Ik wist niet dat het gevaarlijk was ik was namelijk 6 ofzo.
Denkt u dat ik mezelf in gevaar heb gebracht? Heb de zoekfunctie gebruikt :wink: maar er staat wel dat je ze niet open moet maken. Ik heb de wijzerplaat weg gegooid want ik wouw alleen de tandwielen maar ik heb natuurlijk wel hem vastgepakt en geklamt met blote handen enzv.
Bedankt!

1 like

Als op dat horloge rechts ook gewoon sprake is van opgelegde getallen, dan is de kans volgens mij niet groot dat hier iets radioactiefs bij zit.

Ik heb jaren geleden wel eens ergens gelezen dat het gevaar voor dat Radium vrij klein is.
Er werd verteld dat de meeste horlogemakers zeer oud werden ondanks dat ze dagelijks met dat goedje in aanraking kwamen, hier een voorbeeld. :rolling_eyes:

dat zittend op bed radiumhorloges uit elkaar slopen
levert soms best mooie foto’s op.

3 likes

Zolang je het radium niet doorslikt is er weinig aan de hand.

Vroeger werd de radium op de wijzerplaten aangebracht met fijne penseeltjes door vrouwen. Die likten aan het penseel om een mooi puntje te krijgen. Velen van hem kregen tongkanker door het radium!

Ko

Helemaal mee eens prachtige foto :wink:

Inademen van radium-stof is zeker zo gevaarlijk!

Klopt, zoals ik al aangaf in mijn eerste reactie in dit topic.

Ko