Zijn er hier ook eigenaren van high-end Seiko / Citizen? Grand Seiko, Credor, Citizen Exceed, Citizen Chronomaster

We zijn op dit moment op vakantie in Japan en naast het prachtige land ook natuurlijk al een aantal horlogezaken bekeken. Er gaat hier echt een heel andere wereld voor je open, wat opvalt is dat Grand Seiko, Citizen Exceed en Citizen Chronomaster hier echt heel groot zijn. Kasten en kasten vol en de gemiddelde modellen van ca. 5k gaan als hot cakes over de toonbank

Ik vroeg mij af of er op dit forum ook eigenaren zijn van de high-end Seiko/Citizen?
Grand Seiko, Credor, Citizen Exceed, Citizen Chronomaster, etc. En natuurlijk graag met foto’s!

Hier trouwens nog een interessant artikel over Seiko:
http://www.iwmagazine.com/current_issue_detail.cfm/ArticleID/618

SBGR061

1 like

Ik vind t nog wat moeilijk om en paar duizend euro aan een Seiko of Citizen te besteden. Er staan nog zoveel leuke Zwitserse op m’n verlanglijstje. Maar als ik die wat meer heb afgewerkt… wie weet.

Want het zijn hele mooie en knap gemaakte klokjes. Vooral de springdrive lijkt me een interessante. Merk je nog prijsverschil tussen hier en daar, kwa springdrive?

Hmm, nog geen enkele eigenaar op horlogeforum.nl. Enigzins verbaasd mij dat wel. Zijn wij dan als Nederlanders echt zo gevoelig voor de markteting en naam op het horloge in plaats van de techniek en vakmanschap?

@marnix.moed: wat het uiteindelijke prijsverschil is ligt vooral aan je onderhandelingskunsten heb ik gezien. Bij grote retailers is het met onderhandelen en duty free zeker interessanter. Maar ja, terug op Schiphol moet je natuurlijk wel langs de douane.

Bij mij staat Grand Seiko hoog op de wish list, ben nog niet uit over de modellen. Heb de Grand Seiko Diver SBGA031 om de pols gehad, een zeer imposante klok met een fantastische afwerking. Op TZ-UK loopt nu een mooie discussie met een vergelijkende review met een IWC 3536. http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=88593&st=0&sk=t&sd=a

Staat ook op mijn lijstje. Ik vind het bijzonder mooie en technisch hoogwaardige
horloges.

IK ga (oh, gemakzucht…) een quote van mijzelf op het andere forum in een topic over de Seiko Marinemaster (weliswaar niet high-end gebrand, maar wel een relatief dure Seiko):

[quote=“Eddy”][quote=“Misha”]
Ik ook niet… Maar hij is het wel dubbel en dwars waard :stuck_out_tongue:

Als je hem eens in het echt ziet straalt de kwaliteit er gelijk vanuit.
Qua kwaliteit mag hij zeker in het rijtje van Subs en Seamasters.
-Lume is echt ongekend.
-Duikersextension is echt een van de handigste die er maar te vinden is.
-Zit geen standaard Seiko uurwerkje in…
-Totale bouw is echt fantastisch, alle onderdelen van topkwaliteit. (Solid case, bezel en schroefkroon voelt heel fijn aan)

Enige nadeel vind ik persoonlijk die gepolijste stukjes op de schakels(ziet er goedkoop uit).
En je blijft altijd met de gedachte spelen dat het maar een Seiko is…[/quote]

Treurig maar waar. Seiko heeft het wat dat betreft marketingtechnisch de plank finaal misgeslagen. Kijk naar de Swatch group: in ieder segment enkele troeven met elk hun eigen smoel en kwalitatief marktconform maar wel met de synergievoordelen van een groot concern. Seiko is in het lage segment een begrip met absoluut heel veel value for money maar (mede) daardoor is hun naam onlosmakelijk verbonden met dit lage segment.

Je koopt met die Marinemaster een (wat ik alom lees) geweldig horloge met manufactuur uurwerk maar aangezien mensen, die voor dat geld een horloge kopen, naast kwaliteit ook een bepaalde beleving willen koopt men liever een horloge van naar verhouding wat minder kwaliteit en een standaard ETA-uurwerk maar van een aansprekender merk/imago. En dat mag Seiko zich best kwalijk nemen! Het is toch zonde van zulke mooie horloges dat ze niet helemaal voor vol worden aangezien!
…[/quote]

Hier komt nog eens bij dat de verkrijgbaarheid natuurlijk slecht is, en men deze merken hier dan ook totaal niet promoot.

1 like

Eddy C. Schreef:

Hier komt nog eens bij dat de verkrijgbaarheid
natuurlijk slecht is, en men deze merken hier dan
ook totaal niet promoot.

Nou, ze promoten de Spring Drive een beetje op de Heiligeweg in Amsterdam (Seiko Center):

http://www.seikocenter.nl/default.aspx

tjvreeken Schreef:

Nou, ze promoten de Spring Drive een beetje op de
Heiligeweg in Amsterdam (Seiko Center):

Spring Drive horloges zijn ook wel verkrijgbaar in NL, maar de merken Credor en Grand Seiko zijn niet voor Europa bestemd.

Eddy C. Schreef:

Spring Drive horloges zijn ook wel verkrijgbaar in
NL, maar de merken Credor en Grand Seiko zijn niet
voor Europa bestemd.

Grand Seiko zal vanaf dit jaar wereldwijd beschikbaar komen. Dit werd door Seiko op Baselworld 2010 bekend gemaakt. http://www.seikousa.com/baselworld/2010/reports/0323_gs.html

Dat is goed nieuws, want ik was bijzonder aangenaam verrast over de kwaliteit.
Het is altijd al bijzonder jammer dat de internationale Seiko collectie maar een fractie is van die voor de Japanse en Aziatisch markten.

De Grand Seiko catalogus is helaas nog niet vertaald. Wel goed voor veel mooie plaatjes…
http://www.seiko-watch.co.jp/purchase/catalog.html

Hetzelfde geld voor Citizen er zijn prachtige modellen bij zoals de GRAND COMPLICATION (zie www.citizenwatch.com) maar ook hiet niet verkrijgbaar. Je moet trouwens met een loep in Nederland naar een Citizen dealer zoeken. Een Seiko dealer zit op iedere hoek van de straat.

stitch Schreef:

Hmm, nog geen enkele eigenaar op horlogeforum.nl.
Enigzins verbaasd mij dat wel. Zijn wij dan als
Nederlanders echt zo gevoelig voor de markteting
en naam op het horloge in plaats van de techniek
en vakmanschap?

Ik ben bang van wel. Ik zat eens met een Seiko Velatura met juweliersprijs van 995 euro op een terras. De ober complimenteerde me met het horloge en vroeg of hij hem eens van dichtbij mocht zien. O het is een Seiko zei hij met een gezicht van die zijn maar een paar tientjes. Fooi kon hij wel vergeten natuurlijk.

tjvreeken Schreef:

Eddy C. Schreef:

Hier komt nog eens bij dat de verkrijgbaarheid
natuurlijk slecht is, en men deze merken hier
dan
ook totaal niet promoot.

Nou, ze promoten de Spring Drive een beetje op de
Heiligeweg in Amsterdam (Seiko Center):

En wat te denken van de vele advertenties in de horlogebladen bij de release.

stitch Schreef:

Hmm, nog geen enkele eigenaar op horlogeforum.nl.
Enigzins verbaasd mij dat wel. Zijn wij dan als
Nederlanders echt zo gevoelig voor de markteting
en naam op het horloge in plaats van de techniek
en vakmanschap?
Ergens diep van binnen zit bij mij iig de stempel van Swiss made toch flink ingedrukt. En ‘het is maar een Seiko’, waar ik geen 5000 euro voor neer ga tellen. Foei foei, ik weet! Moet verder kijken dan m’n neus. Een goed Seiko uurwerk doet naar horens niet onder voor een ETA kwa prestaties.

Verder vind ik het ook liggen aan 't design. Van de lijnen van een Submariner (op de loep na) en een Seamaster kan ik gewoon warm krijgen. Bij de Springdrive modellen heb ik dat nog niet. Heel klein beetje bij de 1gen, die was tijdloos. Maar de Ananta vind ik vanaf plaatje niet mooi.

Met alle respect, ook de Grand Seiko duiker van je plaatje vind ik niet mooi. De minuten wijzer… ‘past niet’, de indexen vind ik niet in verhouding staan met de rest (te klein, die 6 en 9 uur voelt voor mij al wat beter aan). De lijnen van de kast vind ik wel weer mooi. De grove tanden van de bezel dan weer niet.

@marnix.moed: wat het uiteindelijke prijsverschil
is ligt vooral aan je onderhandelingskunsten heb
ik gezien. Bij grote retailers is het met
onderhandelen en duty free zeker interessanter.
Maar ja, terug op Schiphol moet je natuurlijk wel
langs de douane.
Ah! Het eeuwige onderhandelen…