Zijn er ook echte vintage ( quartz) Certina (DS) liefhebbers?

Zijn er ook echte vintage Certina liefhebbers?

Ik hou van de eerste quartzen uit Zwitserland, voornamelijk ESA, de voorloper van ETA.
Ik heb een collectie gehad met moderne ETA automaten, maar van de 5 stuks lieper er 5 niet goed.

Ik wens toch enige juiste tijdsaanduiding, dus ben ik over gestapt op deze interessante quartzen uit de begin tijd. Ze werken zeer nauwkeurig en betrouwbaar. Natuurlijk hebben deze quartzen onderhoud nodig.
Indien deze degelijke en oer betrouwbare quartzen in een kast van oa Certina zijn geplaatst, vind ik het helemaal top.

Ik hou van divers, maar nog meer van een elegante klok met dezelfde kwaliteiten als een diver.
Neem nu deze Certina dreswatch uit begin jaren 80. Zeer elegant, niet te groot met 39mm.
Mooie jodium rode wijzerplaat en op liggend minutenaanduiding.

Maar nu wat een Certina speciaal maakt.
DS techniek, dus de stift en kroon zijn van een extra pakking voorzien, het uurwerk is van een dikke rubberen ring voorzien voor extra shock protectie.
Volledige stalen kast,
Saffier glas, toen de meeste merken dat niet konden bedenken,
Mooie band met schuifstuk, erg handig met temperatuur wisselingen, zeer comfortabel,

200 meter waterdicht !
En de mooie met logo voorzien kroon op de positie 4.
Het schildpad logo is deze klok zeker waard.

Wat wil je nog meer, ja nog een Certina

En zo onlangs deze aangeschaft.

100 meter,
Saffier
36mm
Elegante en zeer degelijke klok.
Indien iemand nog een metalen bijbehorende band heeft?
Ook weer die turtle.

Weer een DS, deze ultra platte uitvoering.

Weer die lekkere band, en Saffier glas, 100m waterdicht, een robuuste dresswatch.

Geen DS, maar minstens zo mooi, een dreswatch, weer met die bekende quartz techniek, maar nu van ETA.

Of een Newpoort uitvoering. De deksel heeft een soort van bajonet sluiting.
Ook weer die fijne band.

Techniek de DS 200m

En in een dress Certina zonder DS.

Mijn vraag is zijn er nog meer Forum leden met dit soort Certina’s?
Er is namelijk maar zeer weinig info, behalve een folder uit 1983.

Groeten Erik

Ik vind ze cool! Mooiste detail vind ik de aflopende zijkant (onderkant) waar zo schuin dat jaren 80 logo op staat. Past zo in een Renault 5 met rood/blauw interieur :wink:

Geen DS maar wellicht kun je het toch waarderen. Een Certina Quartz die ik heb geërfd van mijn opa. Loopt prima, circa 10 seconden per maand achter. Veel gebruikssporen en ik hou zelf niet van goudkleurige horloges maar heeft uiteraard een andere unieke waarde.

certina 729 / swiss v8 / ESA 940 111
Geproduceerd in de jaren '70, weet helaas niet wanneer precies.

Hieronder op een zeer goedkoop leren bandje. De fixo-flex s die mijn opa erop had ligt er naast.

http://imageshack.us/photo/my-images/444/20090206005.jpg/

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us

Oh je triggert mij. Ik heb ook een Certina quartz. Nou ja…

Erfstuk van mijn oma. Klassieke dames Certina. Tot ik hem openmaakte…
Was met kneedgum een quartzklokje ingezet. Ik gok dat hij ooit een keer stukgegaan is en toen was quartz helemaal het ding (nooit opwinden en heel goedkoop! oe! dat wil je!). Ik denk dat de keuze tussen repareren of vervangen voor quartz toentertijd een simpele was. Kan het helaas niet meer navragen.

Certina 70 (tof lettertype die 70)

De waarde wordt gelukkig niet enkel bepaalt door geld. Ik hou ook niet van goud, maar indien de kast niet te groot is, kan ik het wel waarderen.

De oudere quartzen worden de laatste tijd steeds meer gewaardeerd, en waarom ook niet. Het is een tijdsbeeld wat onlosmakelijk verbonden is met tijdwaarnemingsinstrumenten.

Kneedgum ben ik ook wel eens tegen gekomen, maar nooit in een horloge…

Yep… Onderstaande DS door inruil verkregen, even mee gelopen en toen verpatst aan een handelaar die het klokje vervolgens niet verkocht krijgt;

Soms denk ik er wel eens over om het terug te kopen (tu)

gr. Roel

Maar dat is een geweldige diver.

Ik zie ze op E-Bay voor flinke bedragen van de hand gaan.

Boven al zijn het zeer mooie Certina’s, zo’n klok die je direct herkent als een Certina.

Ik zou er wel een Saffier op zetten.

Ik ben in het bezit van de 3e ds op de foto. (de platte vierkante)
Dit klokje heeft een zwaar en bewogen leven achter de rug mag ik wel zeggen:)
In de 17 jaar dat ik hem heb heeft hij mijn pols een keer of 3 verlaten om de batterij te vervangen en 1 keer om de draaiknop te vervangen.

Doordat de draaiknop kapot is gegaan is er condens in het horloge gekomen.
Resultaat: De blauw/paarse verf op de wijzerplaat is bijna compleet vervaagd en is nu goud kleurig.
Bij de juwelier waar ik hem aangeschaft heb zeggen ze dat ze geen losse onderdelen meer kunnen krijgen voor dit horloge.

Ik zou hem toch heel graag weer in de oude staat willen laten herstellen.
is er iemand die die een adresje kent in midden Nederland is die hier wat mee kan?

“Zijn er ook echte vintage ( quartz) Certina (DS) liefhebbers?”

Nu wel :slight_smile:

Op e bay zie je wel eens een wijzerplaat voorbij komen.
Indien je die hebt, is de rest eenvoudig te realiseren.

De investering is de moeite ook waard, kijk maar.

Sorry, even geen foto’s tot de 23ste.

Mvrgr, Erik

Jammer dat de begin foto’s weg zijn.
Ik heb ook nog een DS van plusminus 25 jaar oud eentje met een vierkanten kast.
oeps las dus niet goed wacht met smart tot de 23 van deze maand.B)-

hierbij een foto of wat er dan ook maar op lijkt ben denk ik de slechtste fotograaf op dit forum

Ik heb de zelde als jou Oscar.
Ik zie dat jou plaat ook al aardig vervaagd is in de hoeken, bij mij is het alleen nog wat erger:(

Bedankt voor de tip ehwatch, zal ebay eens in de gaten houden.

yep dit is gebeurd naar de batterij vervanging door de juwelier destijds.

Jammer van de wijzerplaat.

Vaak vervangt men de batterij, maar niet de pakking wat tevens de klemring is van de drukbodem.

Gevolg is dus waterschade. Het klokje is door Certina opgegeven als 10 bar water werend. Hij moet dus inzetbaar zijn om te zwemmen

Bij mij zat het probleem in de draaiknop, die was afgebroken terwijl ik het niet in de gaten had.
Een bezoek aan de douche was genoeg om er toch een beetje water in te krijgen.

Ik blijf ebay gewoon in de gaten houden, zal vast wel een keer wat voorbij komen gok ik.
Weet iemand wat een wijzerplaat zo ongeveer mag kosten?

Er staan momenteel veel Certina wijzerplaten op e-bay, maar of daar de juiste bijzit??

Ik denk dat de prijs rond de 15 euro, incl. verzenden zal zitten.

Ik neem aan dat met draaiknop je de kroon bedoelt.
Het zou eigenlijk een geschroefde kroon moeten zijn…maar ja het is natuurlijk geen diver maar een stijlvol dresswatch.

Ik heb onlangs een mooie DS gekocht bij optitime in Groningen . Hij heeft er nog een paar.

Greetz Erik

Als jij zegt dat de draaiknop een kroon is geloof ik dat gelijk:)
Ik ben verder een leek op het gebied van horloges maar ik vind dit gewoon zo’n mooi horloge dat ik hem liever op laat lappen i.p.v. een hoop geld te spenderen aan een nieuw horloge.

De juiste wijzerplaat staat nog niet op ebay maar ik heb al een zoekopdracht geplaatst.