Zijn horlogeliefhebbers minder precies dan ik dacht, of zijn er andere redenen te noemen

Jawel, beste mede-liefhebbers. Ik heb lange tijd het idee gehad dat watch-lovers nogal van de precieze waren, maar begin daar toch ernstig aan te twijfelen.

Bij het volgen van de aangeboden horloges in het onderdeel Horlogemarkt.NL-(Ver) kopen en Ruilen van dit forum is mij opgevallen dat er best vaak -en zelfs bij vrij jonge en dure- horloges, geen originele doos en/of papieren aanwezig zijn. En dat vind ik best opmerkelijk. Voor goedkopere of vintage horloges kan ik dat nog wel plaatsen, maar bij de jongere, duurdere modellen niet.

Is dat een vreemde gedachte, of moet ik daar anders naar kijken?

Voor ons, als liefhebber, zijn doos en papieren belangrijk. De gemiddelde koper zal het verpakkingsmateriaal misschien gelijk weggooien en het garantiebewijs ook als de garantie verlopen is.

Was me eigenlijk nog niet opgevallen.
Ik heb zelf van al mijn horloges alles nog, doos, papieren, garantiebewijs en de rekening…

Ik heb van haast alles papieren en dozen + rekeningen.
Van een Casio die 40 euro kost kan ik me nu wel voorstellen dat je het instructieboekje verliest, maar van een Breitling die 4000 euro of meer kost, kan ik het mij persoonlijk zeer moeilijk voorstellen… ???

Je bent daar niet de enige in, ik vind dat zelf maar vreemd, die missende doosjes e.d. Natuurlijk kan er wel eens een itempje kwijtraken, maar ikzelf bewaar van horloges die ik in een doosje krijg toch zeker wel het toebehoren.

Aan de andere kant is het wel zo dat als je je graal vindt maar er iets ontbreekt, je vaak dat maar voor lief neemt vermoed ik… Uiteindelijk gaat het dan toch om de klok.

Alles compleet geeft mij toch een beter gevoel: zou dat zeker waarderen bij een aanschaf.

Van duurdere horloges bewaar ik ook altijd alles. Ik snap niet dat je het doosje van een A merk weggooid (alhoewel, soms brengen de doosjes ook nog een paar tientjes op). Neemt niet weg dat ik mij niet kan voorstellen dat je het bonnetje kwijt raakt van een horloge van x duizend euro, als je weet dat het de waarde zo een paar honderd euro kan beïnvloeden.

Anderzijds, bij goedkopere horloges zitten soms belachelijk grote doosjes. En als het niet op de planning staat om die te verkopen, dan neemt het ook alleen maar ruimte in. Zo zat er bij een Tissot 2 doosjes, 6 boekjes, een doekje en ik geloof een poster. Ik twijfel al maanden wat ik er mee moet!

Ik heb van de horloges die ik nieuw heb gekocht nog alle dozen. Die bewaar ik dan weer in een grotere doos :slight_smile:
Aangezien ik veel via internet heb gekocht of via via zit niet overal de rekening bij.

Alles wat ik bij mn horloges krijg bij aankoop heb ik nog.
Mijn vrouw echter is van het type opgeruimd staat netjes.
Als zij zelf een horloge aan zou kopen zonder mijn bemoeienis/meedenken zou zij zelfs de doos etc. van een Rolex snel wegmieteren.
Haar redenatie is dat ze een horloge aanschaft om te dragen en niet (in enkele maanden,jaren) weer door te verkopen.
Voor sommige mensen is dat dus totaal niet van belang.

een panerai of ander groot merk doos en papieren gooi je niet weg is namelijk een soort “sieraaad” op zich.
begrijp ook niet dat je ze tegenkomt zonder papieren … komen denk ik uit het criminele milieu of of van extreem rijke mensen die zo’n horloge kopen en zich verder niet bezighouden met “box en papers”

Paradigm Schreef:

Van duurdere horloges bewaar ik ook altijd alles.
Ik snap niet dat je het doosje van een A merk
weggooid (alhoewel, soms brengen de doosjes ook
nog een paar tientjes op). Neemt niet weg dat ik
mij niet kan voorstellen dat je het bonnetje kwijt
raakt van een horloge van x duizend euro, als je
weet dat het de waarde zo een paar honderd euro
kan beïnvloeden.

Wij weten wat de waarde kan zijn van wat er bij een horloge wordt geleverd, ook al zijn garantietermijnen bijvoorbeeld al lang verlopen. Echter, een ‘normale’ koper laat het liefst de doos al achter bij de juwelier. Die hebben niet zo veel belangstelling voor al die spullen.

Rick Schreef:

komen denk ik uit het criminele

milieu of of van extreem rijke mensen die zo’n
horloge kopen en zich verder niet bezighouden met
"box en papers"

DAt eerste is je reinste flauwekul natuurlijk.

Vahalis Schreef:

Paradigm Schreef:


Van duurdere horloges bewaar ik ook altijd
alles.
Ik snap niet dat je het doosje van een A merk
weggooid (alhoewel, soms brengen de doosjes ook
nog een paar tientjes op). Neemt niet weg dat
ik
mij niet kan voorstellen dat je het bonnetje
kwijt
raakt van een horloge van x duizend euro, als
je
weet dat het de waarde zo een paar honderd euro
kan beïnvloeden.

Wij weten wat de waarde kan zijn van wat er bij
een horloge wordt geleverd, ook al zijn
garantietermijnen bijvoorbeeld al lang verlopen.
Echter, een ‘normale’ koper laat het liefst de
doos al achter bij de juwelier. Die hebben niet zo
veel belangstelling voor al die spullen.

Heb ik ook een keer meegemaakt :wink: Was aan het kijken naar een Rolex, kwam er een man binnen die er ook even eentje wilde zien. Tijdje gekeken en getwijfeld (althans, daar leek het op) en toen had hij uiteindelijk de knoop doorgehakt, om vervolgens de doos en zelfs papieren (!) liever niet mee te nemen. Is toch alleen maar sjouwen en aangezien het nog vroeg was had hij geen zin om de hele dag met een tasje rond te lopen. Op aanraden van de juwelier heeft hij het uiteindelijk wel allemaal meegenomen, maar hij had het net zo makkelijk laten liggen.

Ik heb zelf ook gewoon alle dozen, papieren en eventuele accesoires die bij mijn horloges kwamen nog. Vind het ook wel leuk, ik heb nu een speciale horloge-afdeling in mijn kast waar boeken, tijdschriften, dozen etc. staan. Begint aardig vol te worden…

is mij ook al opgevallen.

zelf hou ik ook alles bij. niet met het idee om ze later te verkopen, maar gewoon voor mezelf.

maar begrijp wel dat er mensen die het nut er niet van inzien, of er totaal geen belang aan hechten.



Hoe meer dozen etc des te beter!

Ik bewaar ook alles. Dozen, omdozen, rekeningen, schakeltjes van de metalen bandjes enz, zelfs doosjes van de aldi-klokjes, gelukkig zijn dat maar kleine doosjes.
Heb een la vol met gebruiksaanwijzingen. De gebruiksaanwijzingen van een casio draai ik even uit op A-4 en doe ik in een ordner (met andere gebruiksaanwijzingen)
Soms is het vervelend dat je alles opbergt in verband met de ruimte, maar vaak toch ook wel handig dat je iets weer terug kan vinden.

Groet
Herman

Ik sla handleidingen als pdf op, en een evt bijgeleverd papieren exemplaar bewaar ik bij het doosje. Als er enkel Engelstalig werk bijzit, maak ik meestal een handleiding in Jip-en-Janneke nederlands en bewaar ook die alleen digitaal. Dat laatste heeft 2 voordelen: je leert gelijk hoe je dat horloge in moet stellen, en bij verkoop zijn niet-Engelstaligen er erg blij mee. :))

Indrukwekkend. Jij mag wel entree heffen bij je visite!

Ik bawaar wat ik bij de horloges krijg bij de koop. Ik vind het zelf altijd een plus als er bij een gebruikt horloge nog wat info zit, geeft toch aan dat de vorige eigenaar een beetje een liefhebber is.
Zo kocht ik een Citizen Promaster van de derde eigenaar en er zat nog het aankoopbewijs bij van de 1e eigenaar, uit Duitsland.
Leuk, weet je toch een beetje historie.

Ik stel voor dat we al onze Breitling-dozen aan het Jack-Willen-museum doneren.
Nu of postuum, dat mag ook :smiley:

PS Jack, dat is toch echt een DROOM hé, jouw Breitling-reum !

Weet je soms of er wereldwijd nog mensen zijn die zo’n kamertje hebben ?
(Behalve John Travolta natuurlijk :wink:

Ik bewaar alles wat ik bij een horloge krijg, dat gaat niet verloren.
Ik probeer ook nog wel een originele catalogus en prijslijst erbij te vinden.
Allerhande goodies verzamelen gaat me te ver.

De meeste horlogedragers wijken nogal af van de liefhebbers alhier, dus voor hun heeft doos en papieren weinig meerwaarde.
Vooral bij gebruikte oudere stukken maakt het mij dan niet zoveel uit.

Onlangs meegemaakt: Kreeg een Audemars Piquet aangeboden, type Royal Oak, zonder doos en papieren. Prijs was goed, mooi horloge eigenlijk super maar ik vond het een beetje vreemd.
Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het horloge door een niet onbemiddeld iemand was gekocht maar later niet helemaal tevreden ermee was en weer iets anders wilde…horloge is als gestolen opgegeven en de verzekering had doos en papieren opgeëist voor vergoeding van het horloge.