Zijn juweliers goede verkopers ?

Gemopper alom over marges / webshops,
concurrentie van iPhone etc.
maar zijn Juweliers wel goede verkopers ?
Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor maar ik
ging nogwel eens naar de juwelier voor het passend maken
van een bandje of batterijtje,
en meestal werd je na de reparatie de winkel uit
gebonjourd zonder je ook maar iets te willen verkopen,
Dat terwijl ik gewoonlijk bij een aanbieding
maar even aan m’n arm gedraaid hoef te worden
en ik loop met een tas met 150 krentenbollen naar huis.

m.a.w. zouden jullie het zo’n juwelier kwalijk nemen
je ongevraagd “iets” te laten zien van hun artikelen
of desnoods een foldertje te krijgen met bijvoorbeeld
hun diensten ( reinigen / glas vervangen polijsten etc )

grtz Gerard

ligt er net aan de manier waarop het gaat. Ik heb mijn interesse en dat weten ze ook. Als ze daar goed mee omgaan luister ik zeker wel.

bullit Schreef:

ligt er net aan de manier waarop het gaat. Ik heb
mijn interesse en dat weten ze ook. Als ze daar
goed mee omgaan luister ik zeker wel.

+1

je kunt met n paar vragen al merken of iemand er warmt voor draait of alleen n nieuw batterijtje wilt.

Een goede verkoper vraagt altijd!!

Nee heb je, ja kun je krijgen…

Het is me nog nooit gebeurd dat bij een juweliersbezoek voor reparatie mijn belangstelling voor het horloge-assortiment werd gepeild. Wèl dat bij het voor reparatie aanbieden van een Pontiac van begin vijftiger jaren door de jongedame achter de toonbank serieus werd geopperd dat het waarschijnlijk een kwestie van een nieuw batterijtje was… Om in een dergelijke winkel te werken lijk je zelfs geen elementair begrip van horloges te hoeven hebben!

Hangt helemaal van de juwelier in kwestie af.

Ben een paar keer afgebekt bij S&C en bij een leuk horlogezaakje werd ik behandeld alsof ik net een Gulfstream (privéjet) had afgerekend.

Maar vakkennis goed verkopen klantvriendelijkheid en aftersales in 1 pakket zijn vaak wel tekens dat je met een goede zaak te maken hebt.

Groeten.

Noel.

Ligt aan de juwelier (horlogezaak) en aan de klant.
Toen ik in de winkel werkte en een klant komt langs voor een batterijtje en kijkt niet om zich heen, krijg je ook niks verkocht. Als ik zag dat de klant al een beetje om zich heen keek vroeg ik altijd waar hij naar aan het zoeken was en soms verkocht je inderdaad iets. Maar vaak kwamen ze alleen voor dat batterijtje of bandje.

mcfr Schreef:

Ligt aan de juwelier (horlogezaak) en aan de
klant.
Toen ik in de winkel werkte en een klant komt
langs voor een batterijtje en kijkt niet om zich
heen, krijg je ook niks verkocht. Als ik zag dat
de klant al een beetje om zich heen keek vroeg ik
altijd waar hij naar aan het zoeken was en soms
verkocht je inderdaad iets. Maar vaak kwamen ze
alleen voor dat batterijtje of bandje.

idd. soms komt mn gewoon voor n batterijtje en moet/wilt dan gauw door. maar met n paar goeie vragen, kun je kijken of je aan de praat raakt en of er interesse is voor meer. en anders heb je gewoon n leuk praatje. dat is ook wat waard.

LUWE Schreef:

Een goede verkoper vraagt altijd!!

Nee heb je, ja kun je krijgen…

maar de manier waarop maakt t verschil. je kunt ook om t nummer v elk leuk meisje vragen…:sunglasses:

Mijn ervaring is dat juweliers eigenlijk maar weinig (intrinsiek) geïnteresseerd zijn in horloges, slecht op de hoogte zijn van het assortiment, de historie en aankomende modellen van de merken die ze zelf verkopen en mij nooit zullen vragen naar wat ik nou geweldig vind. En dat vind ik eigenlijk gewoon hemeltergend! Als je geen interesse hebt in je eigen handel en geen zin hebt in je werk, stop er dan gewoon mee en ga niet lopen janken dat het zo slecht gaat. Duh!:sunglasses: Ja, ik ben daar misschien wat fel over. Maar mij enthousiast krijgen voor een horloge is gemakkelijker dan de paus enthousiasmeren voor Jezus.:wink:

TagEd Schreef:

Mijn ervaring is dat juweliers eigenlijk maar
weinig (intrinsiek) geïnteresseerd zijn in
horloges, slecht op de hoogte zijn van het
assortiment, de historie en aankomende modellen
van de merken die ze zelf verkopen en mij nooit
zullen vragen naar wat ik nou geweldig vind. En
dat vind ik eigenlijk gewoon hemeltergend! Als je
geen interesse hebt in je eigen handel en geen zin
hebt in je werk, stop er dan gewoon mee en ga niet
lopen janken dat het zo slecht gaat. Duh!:sunglasses:

maar dat geldt niet alleen voor de juweliersbranch. niet iedereen heeft v zn hobby zn baan gemaakt. ik bedoel, er zullen vast n hoop kleding verkopers zijn die veel weten over allerhande modezaken. ze verkopen ‘gewoon’ wat hun merken ze aanbiedt. of bij de boekhandel kent ook niet iedereen alle schrijvers en hun oeuvre. en dr zullen ongetwijfeld apple fanaten zijn die meer weten v de toestellen dan de verkopers. die weten meestal (mag ik hopen 8-)) meer dan de gemiddelde klant. maar de wis en hun counterparts weten vaak weer meer dan de gemiddelde verkoper. das tenminste mijn ervaring.

t ligt dan ook beetje af vd klasse, n patek philippe dealer weet vast bijna alle ins en outs tov n seiko dealer.

TagEd Schreef:

Mijn ervaring is dat juweliers eigenlijk maar
weinig (intrinsiek) geïnteresseerd zijn in
horloges, slecht op de hoogte zijn van het
assortiment, de historie en aankomende modellen
van de merken die ze zelf verkopen en mij nooit
zullen vragen naar wat ik nou geweldig vind. En
dat vind ik eigenlijk gewoon hemeltergend! Als je
geen interesse hebt in je eigen handel en geen zin
hebt in je werk, stop er dan gewoon mee en ga niet
lopen janken dat het zo slecht gaat. Duh!:sunglasses: Ja,
ik ben daar misschien wat fel over. Maar mij
enthousiast krijgen voor een horloge is
gemakkelijker dan de paus enthousiasmeren voor
Jezus.:wink:

• 1 Het lijkt wel of men zich te veel concentreert op een goede service, een batterij vervangen, schakeltje kopen en de vraag of ik nog iets speciaals zoek. Ze knallen niet en verliezen het daarom van internet. Tegenwoordig moet je ook veel meer doen dan wachten tot een klant je winkel in loopt. Eigenlijk zijn het net makelaars: veel willen verdienen, zonder dat extra stapje te doen. Dat gaat niet lukken.

Ik zou het ze niet kwalijk nemen als ze ongevraagd iets willen presenteren. Dat past naar mijn idee bij hun métier. Maar voor mij hoeven ze het niet te doen. Ik ga altijd gericht shoppen, dus ik zal niet makkelijk iets kopen waar ik niet voor kwam.

WilSeiko Schreef:

. Maar voor mij hoeven ze het niet

te doen. Ik ga altijd gericht shoppen,

en waarom ga je gericht shoppen?

omdat je daarvoor al iets wilde/nodig (dacht) te hebben.

en waarom wilde je iets? omdat n marketing goed heeft gewerkt, kennissen iets aanbevolen, etc. of omdat die vriendelijke verkoper je dat ene horloge liet zien die je eigenlijk best wel leuk vind, op internet slechts iets goedkoper is (met risico v douanetoeslag), die winkelier je bandje gelijk voor je op maat kan maken zonder bijkomende kosten (niet iedereen heeft immers n arsenaal aan horlogetools), etc etc.