Zilver, Leo, zakhorloge vermoedelijk uit Frankrijk/Belgie

Goed emiddag,

Ik heb dit horloge ooit eens gekregen van een oud tante, nu ligt deze al heel erg lang in de lade en ben toch wel nieuwsgierig waar het vandaan komt, of het echt zilver is, ik lees in de afdekking van het uurwerk dat het metal is. maar laat het over aan de deskundige hier:-) en ja mocht er een waarde aanhangen lijkt dat me ook wel leuk om te weten, maar is zeker niet te koop;-)

hoor het graag

!

1 like

Aan de hand van het uurwerk kan je wat meer vertellen over het zakhorloge. Door voorzichtig met een mesje het binnendeksel te openen, kom je bij het uurwerk. Wel heel voorzichtig, er zal een opening zitten ergens langs de rand van het binnendeksel, vaak net naast de opwindknop.

Ik vraag mij af of het wel zilver is. Het oogt wel zilverig, maar heb toch mijn twijfels erover. Ik vermoed silver plated.

Is wel zilver 0,800 gehalte. Staat in het deksel.
Nu is zilver niet zo duur.
Overigens is het een cilindergang uurwerk met 6 robijnen lagertjes. Onderkant van de markt dus. Cilindergang uurwerken zijn minder nauwkeurig dan ankergang uurwerken en 6 rubis/jewels/robijntjes/ steentjes wil zeggen dat alleen de balans gelagerd is in robijnen lagertjes (4 stuks) en het asje dat daarvoor zit met het escapewiel (2 stuks). De rest van de asjes lageren gewoon in het metaal.
Grofweg kun je stellen dat het uurwerk tussen 1900 en 1920 gemaakt zal zijn.

Dit merk geeft bij Mikrolisk de volgende hits.

2 likes

Beetje late reactie maar hierbij het uurwerk, inmiddels ben ik er achter dat het zilver is inclusief de ketting, behalve het “slotje” niet. Ik zal kijken of ik de foto van het uurwerk kan downloaden buiten dit bericht want dat lukt niet

1 like