Ik heb dit horloge een aantal jaren geleden uit een erfenis gehad. Ik heb weinig verstand van horloges en zou me er graag wat verder in verdiepen. Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over dit horloge? Gebr. Breen is volgens mij een juwelier geweest in Amsterdam. Er is nog iets over te vinden zoals een foto van de zaak.
In de beide deksels staan de nummer: 555481 en F0,800P
Is er iemand die een gelijk horloge als deze heeft?
Dank je wel. Dat ziet er een stuk beter uit.
Kan ik mijn orginele post nog aanpassen?
Als je bij de opties onder je bericht kijkt, dan zie je daar een poosje ook de optie “Bericht wijzigen” staan (achteraan):
Opties: Reageren•Reageren met quote•Privé reageren•Discussie volgen•Bericht rapporteren•Bericht wijzigen
Ik geloof een kwartiertje of zo nadat je hebt gepost. Daarna kan het niet meer.
Daarna staat er alleen nog dit:
Opties: Reageren•Reageren met quote•Privé reageren•Discussie volgen•Bericht rapporteren
Ik was opzoek naar mijn familie naam en toen kwam ik dit tegen over het horloge. Ik ben een kleinzoon Nicolaas Christiaan Breen. Hij was de laatste horlogemaker met de naam Breen. De Familie Breen was een familie van horloge en klokkenmakers, ik geloof dat er op een gegeven moment 4 winkels in Amsterdam waren. Omdat er zoveel waren in Amsterdam heeft mijn Opa een winkel in Bloemendaal geopend. Dit was helaas in de crisisjaren van de jaren 30en de winkel is dan ook snel failliet gegaan. Daarna is hij als reparateur blijven werken. Hij is klokken en horloges blijven repareren na zijn pensioen tot zijn 92e jaar. Ik vond het leuk om het horloge te zien, ik wist niet dat ze bestonden.
Dat Breen horloge is heel interessant. Ik heb de genealogie van Breen uitgezocht en gepubliceerd (mijn moeder was een Breen. Ik ben ook in het bezit van een klok “gehuurd van H.Breen”.
Eind 1800 had de familie 3 zaken in Amsterdam, Op de Rozengracht, de Haarlemmerstraat en in de Kalverstraat. De laatste, in de Kalverstraat heeft het langst bestaan en is zo’n 10 jaar geleden (eind 1999/2000) gesloten.
Ook in Utrecht en Bloemendaal waren Breen horlogezaken, maar die stonden los van de Amsterdamse zaken.
De verhuur en het opwinden van klokken was vroeger een bron van bestaan.
Denk je nou echt dat we daar zo op deze manier een zinnig en serieus antwoord op kunnen geven?
Keukenklok?, schoorsteenklok?, kerkklok?, polshorlogeklok? goud, nikkel, plastic, klein, groot, automaat, handopwinden, sleuteltje, mannenmodel, vrouwenmodel, zakklok en ga zo maar door. Fotoos en beschrijving dus.
Hallo Warmbre,
Mijn moeder was Cornelia Frederika Breen en staat ook in de genealogie over de familie Breen.
Ik heb de genealogie site wel van het internet gehaald, maar deze is wel in het archief van de gemeente Amsterdam te vinden.
De klokken van Breen, waren gewone huis tuin en keukenklokken. Verwacht dus geen uitzonderlijk hoge waarde daarvan. De waarde van die klokken zal tussen de 100 en 200 Euro liggen.