Zilveren cylindergang zakhorloge voor & na

Hallo Allemaal,

dacht dat het wel weer eens tijd zou zijn voor een leuke voor en na, dus bij deze.
Gisteren bij een van de klanten(handelaar) waarvoor ik werk dit horloge gekocht voor de som van 12 euro. Balans in orde en tikte na opdraaien, alleen het horloge was zeer vuil en het uurwerk was ook aan de vuile kant en miste een schroefje.De zilveren kast was volledig grijs/zwart geworden(oxidatie van zilver), dit is het gevolg van de reactie tussen waterstofsulfide en zilver waarbij zilversulfide gevormd wordt. Dit is zichtbaar als een grijze laag op het zilver. Ik vind dit soort horloges zelf wel leuk en dan is het erg makkelijk dat je ze zelf onder handen kan nemen voor een beurtje :smile:

Het horloge is een vrij typisch cylindergang zakhorloge. Ik kan er hele verhalen over het ontstaan van de cylindergang en hoe horlogemakers in de verschillende landen ermee aan de slag gingen vertellen, maar ik houd het redelijk kort hier :blush: Het horloge is gebouwd tussen 1860-1880, dus gemakkelijk 140 jaar oud. Het wordt met een sleuteltje opgedraaid en verzet, en was daarmee eigenlijk de opvolger van de snek spillegang, omdat deze horloge nauwkeuriger liepen dan spillegangen en goedkoper en dunner gemaakt konden worden. Het cylindergang echappement is een niet mijn favoriet qua precisie en slijtagegevoeligheid, maar desalniettemin in historisch perpectief een mooi en belangrijk echappement.

Ik heb tijdens het schoonmaken geen foto’s gemaakt omdat er eigenlijk niet zoveel met het horloge aan de hand was , alle lagerstenen in orde en weinig uitgesleten tappen(wel ietsje speling maar dat mag wel bij een horloge van 150 jaar oud). De kast is gepolijst en ultrasoon gereinigd en ziet er weer netjes uit. Wijzerplaat en glas zijn ook meegeweest in de ultrasoon. Het uurwerk is gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd en gesmeerd. Het horloge loopt netjes, ik denk zonder afstellen 1-2 minuutjes per dag te snel. Het beugeltje zit wel erg los maar dat laat ik maar zo, hoort een beetje bij dit soort horloges.

Hopelijk vonden jullie het een beetje leuk het resultaat te zien, komende weken wat meer voor & na’s met wat meer inhoudelijk informatie.

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/EE7C58DF-D541-43B6-B9DC-615DC0C539D8_zps6zcdpxox.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/9C4FE72B-9067-42AC-AD70-E4BA29B9AD6F_zps0cgwhfpz.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/C99F229E-4C25-4FC1-A2B1-E6233E7A7BE1_zpsphiu68ru.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/631C6D27-3DD6-4856-8495-BFD6C562832D_zpsesjlvupz.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/30C43AA0-351D-41DE-8352-73F08228F28C_zpslbnf76jr.jpg.html][/URL]

Halverwege de service, tandwielen terug gemonteerd en geolied om vervolgens de gangtrein te testen. Het demonteren van een dergelijk uurwerk is eigenlijk zeer eenvoudig omdat er geen geen opwind en verzetmechanische aanwezig is. Bij dergelijke horloges laat ik het centrumrad en de minuutpijp meestal gemonteerd, omdat mijn ervaring is dat het ook wel schoon wordt zonder demonteren. De minuutpijp is vrijwel altijd glad dus afnemen lukt niet met een reguliere wijzerafnemer. Het is een constructie waarbij een dunne stalen pin met het vierkante gedeelte voor het verzetten van de wijzers door de volle as van het centrumrad wordt gestoken, aan de voorzijde wordt de minuutpijp hier weer op gezet.

Wat ook grappig is dat de veertonas alleen in de brug gelagerd is en niet op twee punten zoals dat normaal het geval is. Hierdoor kan het uurwerk dunner gebouwd worden, echter is deze constructie veel slijtagegevoeliger en zal het ook niet bevordend zijn voor het isochronische effect op de afwijking van het horloge. Indien de veertonaslagen in de brug ver uitslijt zal de veelton tegen het centrumrad aan gaan lopen, hier is dat (nog)niet het geval.

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/DBC4C91D-92CC-4259-8B35-CC9AF0EA14F8_zpsdrcwn6yo.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/47596A6C-9425-4647-80C0-B4E92BC7F383_zpsgtxiq7wk.jpg.html][/URL]

][URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/489FA41C-B234-4343-9AA3-F9C94695832D_zps1bdyk8bd.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/F9A3B755-3AA9-42A1-B5A1-E5CDA3350E2D_zpslinmrzpj.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/1DD66E82-2414-4FD9-A362-E4497F2AA7CB_zpszrkacjxr.jpg.html][/URL]

[URL=http://s1241.photobucket.com/user/KoenWatches20/media/8794A635-1BDB-40BA-AD37-2D6980B50300_zpsv1qfsg8k.jpg.html][/URL]

Bedankt voor het kijken!

10 likes

Voor 12 euro gekocht? Is dat gebruikelijk voor een zilveren zakhorloge van 150 jaar oud? klinkt zo laag…

tsja wat is goedkoop en wat is duur… Dit horloge zou ik waarschijnlijk, met de revisie die uitgevoerd is, kunnen verkopen rond de 50-60 euro, en voor een revisie in opdracht reken ik minimaal 40 euro zonder onderdelen… Is dus voor mij meer liefhebberij dan dat het echt wat oplevert.
Ik koop ze wel vaker cylindergangen tussen de 10 en 20 euro, met soms een uitloopje naar 30 euro voor bijzondere exemplaren. Op beurzen kosten ze meestal tussen de 30 en 60 euro voor een lopend en net exemplaar. De markt voor dergelijke zakhorloges is de laatste jaren flink onderuit gegaan… Horloge met ankergang zijn meestal (afhankelijk van de kwaliteit) meer tot heel veel meer waard. Er zijn ook relatief weinig cylindergangen van goede kwaliteit terwijl er best veel ankergangen van hoge kwaliteit zijn, en betere kwaliteit is meer waard…

Beeld het maar eens in, dit horloge heeft iemand 140 jaar geleden waarschijnlijk een maandsalaris gekost, wat destijds goedkoop was voor een horloge, omdat het nog kort daarvoor alleen maar was weggelegd voor de rijken.

Mijn beste,

Wederom een kundige “voor & na”!!
Voorts vind ik het ook bijzonder om een horloge van circa 140 jaar oud in handen te hebben.
Er is in zo’n periode immers veel gebeurt.
Dank voor het delen. :watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

:thumbsup: prachtig,en bedankt voor het delen!!!

't is weer een beauty Koen… heerlijk zoals dat uurwerkje eruit ziet… de schoonheid van eenvoud… mooie “sobere” wijzers en wijzerplaat ook…

Mooie metamorfose :thumbsup:

Ik vind deze bruggen heel erg mooi, die hebben iets van Breguet…

Bedankt voor het verslag.

Ik lees dit soort artikelen altijd met genoegen. Geweldig om te zien dat oude meuk weer als nieuw te toveren is. Wat ik wel bijzonder vind is dat dit soort oude horloges, mooie stukjes techniek en geschiedenis, zo weinig opleveren. Toch mooi dat je deze klokjes weer een nieuw leven geeft. Blijven ze toch weer bewaard voor de komende 100 jaar :wink:

:thumbsup: Die heb je weer heel mooi opgeknapt.
Het horloge lijkt me in die 140 jaar weinig gebruikt te zijn, het is geen kneusje. :smile:

Mooi gedaan, lijkt wel nieuw !