Zilveren Moritz horloge openmaken?

Beste horloge-experts,

Ik heb een oud horloge van mijn oma dat ik graag weer zou gaan dragen (zie foto’s) en kwam dit forum tegen voor misschien wat advies :blush:

Het klokje heeft zeker 40 jaar stilgestaan en ik heb geen idee of het klokje het eigenlijk nog doet. Als ik de wijzers verzet, loopt het klokje wel eventjes (goed teken?:wink::crossed_fingers:t2:). Ik krijg het klokje alleen niet open, heeft iemand tips hoe ik dat voorzichtig kan doen zonder het te beschadigen? En weet iemand misschien meer over dit horloge? :blush:

Alvast bedankt!

Beste Miesmuis,

Welkom op dit forum.

Dit horloge is een “handwinder” dat betekent dat het uurwerk met de hand opgewonden moet worden waarna het normaal gesproken ongeveer 40 uur blijft lopen. Opwinden doe je door de kroon in de normale stand (niet uitgetrokken) rechtsom te draaien. Hiermee ga je door tot je ineens een flinke weerstand voelt, je bent dan aan het einde van de opwindveer.

Mocht je willen weten hoe je het horloge moet openmaken dan moet je even een foto van de achterkant plaatsen, want zo van de voorkant kunnen we dat niet zien. Overigens kun je daar binnenin niet veel doen tenzij je ervaring hebt met het repareren van mechanische horloges.

Overigens is het aan te raden om het uurwerk door een horlogemaker een servicebeurt te laten geven als je dit horloge regelmatig wilt gaan dragen.

3 likes

Bedankt voor je reactie! Wat leuk! Ik heb hem nu opgewonden en hij lijkt tot nu toe goed te lopen😄
Dit is de achterkant, maar als ik er zelf niet zo veel mee kan, lijkt het niet zo handig om hem zelf open te maken denk ik?

1 like

Het is hooguit leuk om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet, maar je loopt bij het openmaken inderdaad het risico dat je iets beschadigt of dat er vuil in het uurwerk komt dus het is eigenlijk beter om hem gewoon dicht te laten zitten.

Ik zie hier aan de achterkant overigens ook geen mogelijkheid het horloge te openen. Mogelijk is de kast aan de zijkant gedeeld, of het horloge kan alleen via het glas open, dat komt ook voor.

Ik vermoed gezien de stijl dat het horloge uit de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw dateert.

Het merk Moritz zeg mij persoonlijk weinig. En als ik op deze horlogemerkensite naar het horlogemerk zoek vind ik ook geen overeenkomend logo:
Mogelijk is het een eigen merk van een juwelier.

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=moritz&searchMode=exact&searchWhere=all#sucheMarker

Ancre is een algemene kreet die iets zegt over het type uurwerk dat erin zit (een ankergang). 17 Jewels betekent dat het uurwerk 17 kunstmatige robijnen bevat. Deze zitten niet voor de sier in het uurwerk, maar omdat ze erg slijtvast zijn waardoor het uurwerk langer meegaat dan met metalen lagers. 17 is overigens een heel gebruikelijk aantal.

Incabloc is een type schokbescherming waardoor het uurwerk minder gauw kapot gaat bij hard stoten of laten vallen.

11 likes

Kijk dit vind ik nou een prima informatief antwoord. :+1:

2 likes

Dito.
Er is wel een merk ‘Moritz Grossmann’, maar die zijn pas is 2008 opgericht en daar is dit horloge te oud voor. Zoals @wbcoupe zei; een eigen merk van een juwelier is het meest waarschijnlijke.

2 likes