Het is hooguit leuk om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet, maar je loopt bij het openmaken inderdaad het risico dat je iets beschadigt of dat er vuil in het uurwerk komt dus het is eigenlijk beter om hem gewoon dicht te laten zitten.
Ik zie hier aan de achterkant overigens ook geen mogelijkheid het horloge te openen. Mogelijk is de kast aan de zijkant gedeeld, of het horloge kan alleen via het glas open, dat komt ook voor.
Ik vermoed gezien de stijl dat het horloge uit de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw dateert.
Het merk Moritz zeg mij persoonlijk weinig. En als ik op deze horlogemerkensite naar het horlogemerk zoek vind ik ook geen overeenkomend logo:
Mogelijk is het een eigen merk van een juwelier.
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=moritz&searchMode=exact&searchWhere=all#sucheMarker
Ancre is een algemene kreet die iets zegt over het type uurwerk dat erin zit (een ankergang). 17 Jewels betekent dat het uurwerk 17 kunstmatige robijnen bevat. Deze zitten niet voor de sier in het uurwerk, maar omdat ze erg slijtvast zijn waardoor het uurwerk langer meegaat dan met metalen lagers. 17 is overigens een heel gebruikelijk aantal.
Incabloc is een type schokbescherming waardoor het uurwerk minder gauw kapot gaat bij hard stoten of laten vallen.