Zilveren Union Laureat, welk jaar?

Hallo allemaal,
Ik kreeg van een lieve kennis dit zilveren horloge. Hij moet schoongemaakt worden en er moet een nieuw batterijtje in. Kan ik dat zelf doen of kan ik dat beter door een juwelier laten doen?
En kan iemand mij vertellen uit welke periode dit horloge stamt?

Met vriendelijke groet,

Madelief

Leuk horloge!

Ik denk dat het een mechanisch horloge is, en dus niet op een batterijtje werkt maar zelf handmatig opgewonden moet worden. Dit doe je door kloksgewijs aan de kroon te draaien. Als het goed is zal het horloge dan beginnen met lopen

Bedankt voor uw antwoord. Het blijkt inderdaad mechanisch te zijn en het klokje loopt nu goed.

Is er iemand die iets meer kan vertellen over de merkjes die in het bandje staan, met name het middelste merkje dat begint met een A?

Nog een vraagje: Het horloge is van zilver van het tweede gehalte, maar achter op de kast zit een dun laagje wat loslaat. Dit is geen zilver, neem ik aan. Kan ik dit schoonmaken zonder het verder te beschadigen?

Ik zou hem naar een horlogemaker brengen. Waarschijnlijk kan het horloge ook wel wat onderhoud gebruiken en kan het gelijk goed schoongemaakt en opgelapt worden.

Dat is het merk van de importeur A.Kinsbergen BV ( A+K )
Het horloge is uit de jaren zeventig van de vorige eeuw schat ik.

2 likes

Misschien is dat laagje achterop een soort blanke lak geweest om oxidatie van het zilver te voorkomen. Het ziet er nu niet uit. Ik zou het daarom weghalen, en oppoetsen met een zilverdoek.

Bedankt voor alle reacties.

Het laagje achterop is ook zilverachtig van kleur, misschien chroom oid? Het bladdert makkelijk af.

Is het de moeite en het geld waard om schoon te laten maken en onderhoudsbeurt te geven door een horlogemaker?
Hoe schatten jullie de huidige waarde in en zou dat veel verschillen na onderhoudsbeurt?

Ja. Het is een schitterend horloge om te dragen. Nee, als je het horloge niet gaat dragen.

In principe niet, tenzij je het wilt dragen.

Laag… en minder dan de kosten van het onderhoud. 99% van de dames horloges vertegenwoordigen helaas vooral materiaalwaarde en zilver is niet interessant. Uitzonderingen rolex, patek etc.

De onderhoudsbeurt krijg je niet terug in waardestijging. Sentimentele waarde? Dan zeker doen.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
Ik vind het sowieso een prachtig horloge en voor mij heeft het sentimentele waarde. Ik denk er nog over na of ik het schoon laat maken, maar ik ga het zeker dragen!