Hallo allemaal,
Hier even een korte geschiedenis van dit klokje:
de moeder van mijn opa heeft dit dames zakhorloge (2e hands al destijds) als klein meisje gekregen in 1880. De broer van mijn opa heeft deze later gekregen, het kettinkje en hanger werd erafgehaald, er werden gaatjes ingeboord en een leren bandje aangemaakt: Voila een mannenhorloge.
Hij vond de klok niet goed werken, hij liep elke keer net iets voor of net iets achter (horlogemaker zei destijds dat het door de hartslag kwam dat hij telkens iets verschoof) en mijn opa kreeg het horloge, maar die vond hem gewoon goed werken.
Mijn opa wilde hem eigenlijk in ‘oude glorie’ herstellen, maar dat koste 130 gulden (destijds was een gem. weekloon 100 gulden, ga na hoeveel geld dat kostte). Toch heeft hij het gedaan en werden de gaatjes dichtgesoldeerd en een nieuw hangertje eraan gemaakt.
Mijn opa, ontzettend goed in hout bewerken, heeft toen van het hout van een rozestruik bij ons in de tuin dit statiefje gemaakt waar hij nu in staat. Mijn moeder kreeg hem van mijn opa en nadat mijn moeder helaas aan borstkanker toen ik 7 was overleed, zei mijn opa dat ik hem mocht hebben.
Laatst heeft mijn opa de hele geschiedenis verteld, zodat de geschiedenis niet verloren gaat. Maar dan nu de foto’s: Er staat geen merk op en aangezien het glas ervoor dichtgelijmd zit kan ik hem er niet echt uithalen. Mocht iemand toch een idee hebben, hoor ik het graag!
Dat vage op de 2e foto is overigens op het glas van het statief en niet op het glas van het horloge Persoonlijk vind ik de wijzers ook ontzettend mooi, echt prachtwerk!