Zim salabim

Ik had nog ergens een oude Russische ZIM liggen die niet liep. Een dag na de storm, gelukkig zonder schade verlopen hier, besloot ik om deze eens na te kijken.
Het uurwerk is een ZIM/Pobeda 2602. Dat is een kaliber dat ze heel wat jaren gebouwd hebben. Het uurwerk heeft een zgn Breguet spiraal en dat verwacht je niet in zo’n goedkoop uurwerkje, dat is meestal voorbehouden aan dure horloges.
Dit uurwerk zit erg makkelijk, maar toch goed in elkaar.
Je moet wel even rekening houden met het uitstekende astapje voor de kleine secondewijzer aan de wijzerplaatkant.

Als alles in de schoonmaakmachine is geweest kan het leuke werk beginnen, het monteren.

Hier zitten de veertrommel en het centerwiel al op hun plaats. De Russische horloges hebben vaak een opwindveer met een T-haak aan het einde ( behalve de automaten uiteraard) En daarom moet je goed opletten dat je de veer goed hebt zitten met de nokjes in de daarvoor bestemde uitsparingen

Dan kan de brug er op.

Ik draai het uurwerk om en begin nu aan de andere kant. Ook omdat ik dan toch minder kans heb om het astapje van de sub secondewijzer te beschadigen, want dat zit er nog niet in :wink:.
Het springveertje zit hier onder spanning. Dit is het meest tricky onderdeel van deze zijde

Dan maar gauw de setting lever spring of tiretteveer er op, dan kan er niks meer wegspringen. Ook de minuutpijp is hier gemonteerd. Ik kan meteen even kijken of ie genoeg wrijving heeft.

Dan ga ik weer naar de andere kant en zet ik de asjes in hun lagertjes. Zoals gezegd is dit een vrij eenvoudig uurwerk en ideaal als je wilt oefenen. Ze zijn niet duur op ebay en er zijn er nog genoeg van.

De brug er op en kijken of alle asjes goed draaien. Een beetje veerspanning er op en de asjes draaien zo licht dat ze aan het eind weer terugdraaien. Dan weet je dat, mochten er problemen zijn met lopen, het niet aan de tandwielentrein ligt.

Dan kan het ankertje er in. Als deze gemonteerd zit, dan draai je de veer een paar slagen op en kijk je of het ankertje goed op en neer gaat als je er met een oliegevertje lichtjes tegen aan duwt. Dat deed ie hier uitstekend.

Dan kan uiteindelijk de balans er in.
Deze Russische uurwerken hebben vaak één of meerdere dunne shims van latoenkoper onder de balanskloof liggen om de hoogtespeling af te stellen. Bij deze zaten er 2 onder. Hier moet je goed rekening mee houden.
Het Russische hart begint meteen te kloppen. Yessss…dat deed hij voorheen niet.

Nu gaan de wijzerplaat en de wijzers er op.

En kan het geheel weer in de kast en hebben we weer een kompleet horloge.
De meeste ZIM/Pobeda horloges zijn vrij klein, maar deze zit een forse kast.

Weer een leuk klusje voor een druilerige zaterdag in februari. Eens kijken wat we morgen kunnen gaan aanpakken.
Ik zie nu dat ik mijn uurwerk houder eens moet schoonmaken, dat ga ik eerst eens doen.
Bedankt voor het kijken.

41 likes

Mooi werk weer met een leuk horloge aan het eind :grinning:

1 like

Knap hoor…:+1:

1 like

Heel knap vakwerk weer, Peter! Mooie duidelijke foto’s.
En dan ook nog een gave rode wijzerplaat en een apart model kast.
Super leuk om te zien!
Dank voor het showen.

1 like

Leuk horloge, en weer mooi van de ondergang gered, dank voor het delen :+1:

Normaal gesproken begin ik zelf altijd met de radertrein en raderkloof, dan kun je er beter bij om de tandwielen recht te zetten als er weer een een scheef ligt en niet in het lager vallen wil. De veerton kun je bij vrijwel alle uurwerken achteraf nog onder het centrumrad schuiven.
Je hebt dan inderdaad wel het tapje van de secondewijzer langer uit het uurwerk steken, maar mijn ervaring is dat de kans dat je die eraf breekt niet groot is (is me tenminste nog nooit overkomen :grin:).

Veel plezier met het eindresultaat :+1:

2 likes

De tandwieltjes vielen bij deze bijna vanzelf in de lagertjes. Bovendien zit het centerwiel hier samen met de veerton onder 1 brug.
Je kunt het centerwiel niet monteren als de radertrein al op zijn plaats zit :wink:

1 like

Goed punt, had ik even gemist :blush::sweat_smile:
Kan evenwel nog in die volgorde, je moet alleen wel al het centrumrad plaatsen, want die krijg je er achteraf waarschijnlijk niet meer onder :roll_eyes:

Goed gedaan leuk horloge.

1 like

Zo leuk om te lezen. Dank voor het meenemen in dit projectje :+1:t2: Zimpatiek klokje!

1 like

Altijd leuk dit soort topics :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Steeds interessanter om te lezen Peter. Heerlijk duidelijk en ‘makkelijk’ ogend vind ik.
En toch begin ik er zelf maar niet aan haha :innocent:.
Super post weer en dit lijkt absoluut te gaan richting je eigen watchtechnopeter you tube kanaaltje :nerd_face:

1 like

Man, wat weer een mooi verhaal met dito foto’s. Hier ga ik altijd even rustig voor zitten om te lezen en te kijken.

1 like