Zin of onzin: een tourbillon

pen?!?

En manchetknopen zijn er ook van…

Volslagen belachelijk.

Absoluut onmisbare accesoires voor de ware liefhebber (tu) De tourbillon’s zelf doen wel een beetje Chinees aan (td)

Beste Marnix,moed,

Sprakeloos… over zóveel absolute nutteloosheid!

Vriendelijke groeten,
Robbert

Op zich vind ik het wel geinig, maar zou er deze bedragen niet voor over hebben.

Je kunt je er ook aan ophangen trouwens :wink:

Nutteloos uiteraard, maar ik vind ze best geinig :wink:

Ach, als je verder echt alles al hebt, waarom niet.
Overal zijn wel kopers voor.
Verder natuurlijk compleet nutteloos maar dat geldt voor heel veel dingen.

Volledige onzin natuurlijk, maar toch best wel geinig :slight_smile: Die manchetknopen vind ik wel stijlvol. Toch een leuke en originele manier om te laten zien dat je horlogeliefhebber bent. Natuurlijk: het is handiger om van dat geld een horloge te kopen, maar als je nu plenty geld hebt, is dit toch best leuk.

Tja het is leuk om te zien. Of het onzin is, ja eigenlijk wel, maar vinden sommige dat ook niet van het feit dat we meer dan twee horloges hebben.
Als je geld ervoor over hebt, gewoon doen.

Een tourbillon is zonder meer toch al onzin en meer voor iemand die alles al heeft, of begeef ik me nu op glad ijs…
Laat ik het zo zeggen als sierraad met matchend tourbillon horloge zie ik er de humor wel van in.

Hoe worden die dingen eigenlijk aangedreven? Zit er een veer in, of een elektrisch dingetje?
Het maakt sowieso geen lor uit of ze gelijk lopen, het is gewoon een vaag mechaniekje wat ronddraait.

Beste Vintagecollector,

Dat gladde ijs valt wel mee; de uurwerkgeschiedenis leert dat in de meeste gevallen ingewikkelde constructies hun doel ruimschoots voorbij schieten. Een tourbillon of carrousel (de principes verschillen overigens) had oorspronkelijk slechts tot doel alle resterende evenwichtsfouten in het echappement te neutraliseren door het geheel in het uurwerk te laten ronddraaien. Leuk bedacht (door Abraham Louis Breguet), maar niet zo gemakkelijk te realiseren en daarom in eerste instantie alleen ingebouwd in zakhorloges. En omdat de vervaardiging van een tourbillon een behoorlijke uitdaging is, werd het dus al snel een afstudeerproject voor begaafde leerlingen van de vakscholen.

Tja, en toen kwam het kwarts en het mechanische horloge was plotseling niet meer ‘in’. Maar die werkloze horlogemakers in Zwitserland moesten wat te doen hebben en grepen hun kans op moment dat het mechaniek weer populair werd en de bomen tot in de hemel bleken te groeien; ze begonnen te knutselen met superlichte materialen (titanium) in polshorloges. Want er moest en zou een tourbillon in een polshorloge worden gepropt. Een beetje nutteloos was het wel, maar ja, de uitdaging lag er nu eenmaal en bovendien lonkte het grote geld. En wat zien we nu? Alle zaken waar men vroeger zelfs niet aan durfde te denken worden nu gewoon gedaan, maar uiteraard alleen voor ‘echte’ liefhebbers die vooral goed in de slappe was moeten zitten en dat wasgoed maar al te snel kwijt willen raken.

Kortom: prachtig dat er nu heel veel mogelijk is op horlogegebied en petje af voor degenen die al dit fraais bedenken en kunnen maken, maar werkelijk zinvol is het allemaal niet. Het gaat om de kunst, niet om het resultaat, zullen we maar denken.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Als je geld teveel hebt is het wel grappig.
wel behoorlijk nutteloos.

Groet.

Precisieman Schreef:

Beste Vintagecollector,

Dat gladde ijs valt wel mee; de
uurwerkgeschiedenis leert dat in de meeste
gevallen ingewikkelde constructies hun doel
ruimschoots voorbij schieten. Een tourbillon of
carrousel (de principes verschillen overigens) had
oorspronkelijk slechts tot doel alle resterende
evenwichtsfouten in het echappement te
neutraliseren door het geheel in het uurwerk te
laten ronddraaien. Leuk bedacht (door Abraham
Louis Breguet), maar niet zo gemakkelijk te
realiseren en daarom in eerste instantie alleen
ingebouwd in zakhorloges. En omdat de
vervaardiging van een tourbillon een behoorlijke
uitdaging is, werd het dus al snel een
afstudeerproject voor begaafde leerlingen van de
vakscholen.

Tja, en toen kwam het kwarts en het mechanische
horloge was plotseling niet meer ‘in’. Maar die
werkloze horlogemakers in Zwitserland moesten wat
te doen hebben en grepen hun kans op moment dat
het mechaniek weer populair werd en de bomen tot
in de hemel bleken te groeien; ze begonnen te
knutselen met superlichte materialen (titanium) in
polshorloges. Want er moest en zou een tourbillon
in een polshorloge worden gepropt. Een beetje
nutteloos was het wel, maar ja, de uitdaging lag
er nu eenmaal en bovendien lonkte het grote geld.
En wat zien we nu? Alle zaken waar men vroeger
zelfs niet aan durfde te denken worden nu gewoon
gedaan, maar uiteraard alleen voor 'echte’
liefhebbers die vooral goed in de slappe was
moeten zitten en dat wasgoed maar al te snel kwijt
willen raken.

Kortom: prachtig dat er nu heel veel mogelijk is
op horlogegebied en petje af voor degenen die al
dit fraais bedenken en kunnen maken, maar
werkelijk zinvol is het allemaal niet. Het gaat om
de kunst, niet om het resultaat, zullen we maar
denken.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Ja, het gaat om 't kunnen. Dat vind ik ook bewonderenswaardig. Welke complicaties er wel niet in kunnen. Maar daar bestaat ongetwijfeld wel een app voor. Freeware soms zelfs…

Ben het ook eens met de meesten, als je ‘te veel’ geld hebt is het wel leuk. Is ook een grappige statement of eye-catches. “Zo blijft m’n pen goed werken, de zwaartekracht op 't inkt wordt zo opgeheven…”. :S

Maar ik heb geen onuitputbare bron en heb voor dat geld veel liever een Montblanc vulpen gehaald. Zou sowieso niet zoveel geld neertellen voor een balpen. Die gebruik ik meer voor onderweg en notities.

En manchet knopen… heb daar alleen een goedkoop setje van. Ben daar (nog) niet zo in.

tja, meer dan twee horloges is eigenlijk ook wel nutteloos…maar wel heel leuk :slight_smile:
Prachtig ontwerp, kan niet anders zeggen…beetje prijzig maar wel mooi

Ben momenteel aan het rondkijken voor manchetknopen met een horlogethema. Ik heb zelf al de Milus versie in SS.

Moet zegen dat de PVD variant van TF Est 1968 me wel aanspreekt. De pen totaal niet. Natuurlijk is het volslagen nutteloos, maar zo kijk ik niet naar manchetknopen, gaat mij om het design. En ja de prijs is wel stevig. Dus nog even een paar nachtjes over slapen.

De totale (wrijvings)weerstand in het tijdbepalende (mechanische) circuit bepaalt de accuratesse, samen met de temperatuurafhankelijkheid van enkele onderdelen. Door toepassing van een tourbillon wordt de totale weerstand hoger, omdat er meer overbrengingen aan te pas komen. Deze invloed is gebleken groter te zijn dan de invloed van de zwaartekracht. Dus zal theoretiscch een tourbillon de accuratesse verminderen…

Ik ben dan wel geen horlogetechnicus, maar ik vraag me toch af of dit zo is. Als de wrijving maar constant is, maakt de grootte van de wrijcing toch niet uit (mits het uurwerk natuurlijk voldoende 'vermogen’heeft om de wrijving te overwinnen)? Dit wordt toch met het afstellen van het uurwerk ‘gecompenseerd’?

Dat de accuratesse lijdt door wrijving heeft te maken met de totale systeem-Q. Deze daalt door extra wrijving. Als de kwaliteit (=Q) van een slingerkring lager wordt, zal de top van de resonantiekromme vlakker worden, m.a.w. de resonantiefrekwentie (= ‘tikgetal’ voor horloges) zal voor een kleine verstoring een grotere variatie hebben. Dit alles kort door de bocht beschreven…